כישלון למחיר למשתכן באילת ובאבו גוש: אף הצעה לא הוגשה

המכרז באילת כלל שלושה מגרשים עם היצע של 125 דירות מוזלות ו-13 למכירה בשוק החופשי; והמכרז באבו גוש כלל 99 דירות, מהן 69 מוזלות

משה כחלון / רויטרס
משה כחלון / רויטרס

עוד כישלון של מכרזים במסגרת מחיר למשתכן. לאחר שלפני שבועיים נכשלו מכרזים במסגרת התוכנית הממשלתית בעיר צפת, מכרזים אחרונים שנסגרו באילת ובאבו גוש נכשלו אף הם, לאחר שלאף מגרש שיצא למכרז לא הוגשו הצעות על-ידי קבלנים ויזמים.

המכרז באילת כלל שלושה מגרשים בשכונת שחמון 11, עם היצע של 138 יחידות דיור בסך-הכול, 125 מהן דירות מוזלות והשאר (13 יחידות דיור) למכירה בשוק החופשי במחיר מלא. מחיר המקסימום במכרז עמד בין 7,966 שקל למ"ר ועד 8,000 שקל למ"ר, ועלות הפיתוח נעה בין כ-2.34 מיליון שקל לכ-5.88 מיליון שקל ללא מע"מ (תלוי במגרש).

במכרז אף מצוין כי על המגרשים יחול תשלום נוסף בעקבות חתימת הסכם-גג עם העיר אילת, תשלום לרשות מקרקעי ישראל בגין "תשתיות על", שעומד על בין כ-473.3 אלף שקל ועד כ-2.9 מיליון שקל לא כולל מע"מ (תלוי במגרש). עוד על פי תנאי המכרז, אם תתקבל הקלת שבס במגרשים (הקלה שנמצאת בסמכות הרשות המקומית ומאפשרת תוספת דירות בפרויקט), הדירות הנוספות יוכלו להימכר בשוק החופשי ולא כדירות מוזלות לזכאים.

קרקע מזוהמת ש"מצריכה טיפול ייעודי"

מכרזים אלה, שנכשלו כעת, פורסמו לראשונה בסוף 2016, אז כללו המגרשים דירות מוזלות בלבד, ללא דירות שאותן ניתן למכור בשוק החופשי, ומאז נדחו מספר רב של פעמים. המכרז עודכן בהמשך כך שלזוכים תינתן אפשרות למכור דירות גם בשוק החופשי, אך במקביל, העדכונים גם כללו תוספת תשלום על הפיתוח, וגם הבהרה שחלק מהקרקע במקום מזוהמת ו"מצריכה טיפול ייעודי", כך בהודעת ההבהרה שפורסמה. לא מן הנמנע שתוספות אלה הפכו את המכרז פחות אטרקטיבי לקבלנים וליזמים, שכאמור, לא הגישו הצעות כלל בסופו של דבר.

במקביל, מכרז נוסף באילת, שנסגר באותו המועד, נכשל אף הוא. מכרז זה כלל מגרש אחד בלבד עם היצע של 84 יחידות דיור בשכונת שחמון 2. על פי חוברת המכרז, 67 מיחידות הדיור הן יחידות דיור מוזלות כאשר 17 הנותרות יוכלו להימכר בשוק החופשי במחיר מלא. מחיר המקסימום במכרז זה עמד על 8,000 שקל למ"ר, דמי פיתוח על כ-18.2 מיליון שקל ועלות "תשתיות העל" עומדת על כ-4.3 מיליון שקל.

כאמור, גם מכרז ביישוב אבו גוש הסמוך לירושלים נכשל לאחר שאף הצעה לא הוגשה על-ידי קבלנים או יזמים. מדובר במכרז בשכונה המערבית של היישוב, שכלל מגרש אחד לבניית 99 יחידות דיור בסך-הכול, 69 מהן מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר (30 יחידות דיור) למכירה בשוק החופשי במחיר מלא. מחיר המקסימום במכרז עמד על 8,900 שקל למ"ר ועלות הפיתוח עמדה על כ-24.6 מיליון שקל.

כישלון המכרזים האמורים מעיד פעם נוספת על היחלשות תוכנית מחיר למשתכן בפריפריה, ועל כך שקבלנים ויזמים אינם ניגשים לכל מכרז כפי שהיה בעבר. במקביל, כישלון המכרז באבו גוש מעיד גם על הביקוש הנמוך למכרזי מחיר למשתכן במגזר הערבי, וזאת על אף מצוקת הדיור הקשה גם במגזר זה.