טראמפ מתחייב לתגובה אמריקאית בסוריה בתוך 24 עד 48 שעות

ברקע: הגברת הפעילות הישראלית נגד איראן בסוריה • קולונל בצבא איראן, חבר בצוות המל"טים של כוחות איראן בסוריה, נמנה עם ההרוגים בהתקפה הישראלית על בסיס חיל האוורי הסורי • טראמפ: לא רק סוריה, אל גם רוסיה ואיראן יצטרכו לתת את הדין על התקפת הגזים

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, התחייב אמש (ב'), כי ממשלו ינקוט פעולה צבאית נגד סוריה כגמול על התקפת הגזים שביצע משטר אסד נגד אזרחים במעוז המורדים בעיירה דומא, לא הרחק מדמשק. בהתקפה זו נהרגו לפחות 49 אנשים, ובכללם משפחות שלמות שנחנקו כאשר חסו במקלטים.

בפוטו-אופ בתחילתה של ישיבה עם קציני צבא בכירים ושרים, שנועד לגבש מתווה לפעולת הגמול, אמר טראמפ: "זו הייתה התקפה זוועתית. זה היה נורא... אנו מודאגים מאוד כאשר קורים דברים כאלה. אנו מדברים על האנושות כאן. אסור להתיר שזה יקרה".

"אנו בוחנים את המצב מקרוב בקפידה רבה", אמר הנשיא. "אנחנו נפגשים עם אנשי הצבא ועם גורמים אחרים ונקבל כמה החלטות חשובות בתום 24 עד 48 שעות". הוא ציין, שלא רק סוריה, אלא גם רוסיה ואיראן, יוחזקו אחראיות להתקפת הגזים.

אנליסטים מציינים שטראמפ צריך לבחור בין שתי אופציות: התקפה צבאית סמלית, כמו שיגור טילי שיוט לבסיס צבאי סורי נטוש לפני כשנה בעקבות התקפת גזים קודמת של משטר אסד נגד אוכלוסיה אזרחית, או התקפה מסיבית יותר שכרוכה בסיכונים ניכרים. טראמפ אמר בפוטו-אופ, כי "כל האופציות מונחות על השולחן", אך אנליסטים מעריכים כי שימוש בכוחות קרקע אינו סביר בשלב זה, ולו רק בגלל הצהרת טראמפ לפני כשבוע שהוא שואף לפנות את הכוחות האמריקאים מסוריה בהקדם, "כדי שאחרים יטפלו במצב שם".

בעקבות הכרזה זו, אמר הסנטור הוותיק ג'ון מקיין כי טראמפ מחזק את ידיו של בשאר אסד בהצהרות כאלה וכי הצהרתו סללה את הדרך להתקפת הגזים.

יחד עם זאת, אנליסטים מציינים שג'ון בולטון החל לכהן אתמול כיועץ החדש לביטחון לאומי בבית הלבן. בולטון קנה לו מוניטין כנץ בטחוני והוא מטיף כבר שנים רבות לנקיטת פעולות צבאיות משמעותיות נגד מדינות כסוריה, איראן וקוריאה הצפונית. טראמפ עצמו צייץ שלשום (א') ש"מחיר גבוה" ייגבה מהאחראים על התקפת הגזים וכינה את אסד "חיה".

גורם נוסף שמגביר את הסיכויים לפעולת גמול אמריקאית היא פשיטת סוכני FBI על משרדו וביתו של מייקל כהן, עורך-הדין האישי של טראמפ, אמש. הנשיא הגיב בזעם על הפשיטות האלה. ההערכות הן שהוא יעשה כל דבר כדי להוריד את החקירות נגדו מסדר היום הציבורי, ופעולה נגד סוריה תהיה הסחה בדיוק בזמן המתאים. "השאלה אינה אם תהיה פעולה אלא מתי", ציינה אתמול כתבת NBC בבית הלבן.

כל פעולה צבאית פוטנציאלית של ארה"ב בסוריה תתרחש על רקע הגברת הפעילות הישראלית נגד כוחות איראן בסוריה. על פי טענת משרד ההגנה של רוסיה, שיגרו שני מטוסים ישראלים שמונה טילים לעבר בסיס של חיל האוויר הסורי אור ליום אתמול. חמישה טילים הופלו על ידי מערכות נ.מ של סוריה, לטענת רוסיה, ושלושה פגעו בבסיס וגרמו למותם ארבעה יועצים צבאיים איראניים. אחד מהם היה קולונל, ששירת כקצין בתוכנית המל"טים של צבא איראן, על פי דיווחים של כלי תקשורת בטהראן. ישראל עצמה לא אישרה ולא הכחישה, כי מטוסים ישראלים תקפו את הבסיס.

"ניו-יורק טיימס" כותב הבוקר כי ההתקפה הישראלית היא הסלמה ב"מלחמת הצללים" שמנהלת ישראל נגד הכוחות האיראניים בסוריה. ישראל חוששת, שעם התחזקות מעמדו של אסד בדמשק, תוכל איראן להקדיש זמן ומשאבים רבים יותר לחיזוק יכולותיה הצבאיות בסוריה.