מחלה מסתורית? דני איילון לא הגיע לעדות בתיק ישראל ביתנו

השופט ירון לוי: "העד העמיד את ביהמ"ש ואת הצדדים בפני עובדה מוגמרת; גם אם מדובר בקושי מטעם רפואי, מן הראוי היה שיוגש אישור רפואי להצדקת אי-ההתייצבות" • בעניינו של סגן השר לשעבר מתקיימים בימים אלה מגעים לגבי התייתרות עדותו

דני איילון / צילום: כפיר זיו
דני איילון / צילום: כפיר זיו

סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, לא התייצב על פעם נוספת לעדות בפני בית המשפט המחוזי בתל-אביב בפרשת השוחד של ישראל ביתנו

בעניינו של סגן השר לשעבר מתקיימים בימים אלה מגעים לגבי התייתרות עדותו, וככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות, יתייצב איילון ביום שני הקרוב למתן עדותו. 

בדיון שהתקיים היום (ד'), ממנו נעדר סגן שר החוץ לשעבר עקב מחלה מסתורית, העיד גם מנהל מחלקת הספורט במועצה האזורית עמק הירדן, בנוגע להעברת 500 אלף שקל למיזם השייט שקודם על-ידי סגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום עבור המדליסט האולימפי אלכס קלגנוב.

בית המשפט, ציין בהחלטה שנתן כי דעתו אינה נוחה מכך שהעד, סגן שר החוץ לשעבר דני איילון, אינו מתייצב על דעת עצמו בפעם השנייה לישיבת בית המשפט. השופט ירון לוי קבע כי למעשה "העד העמיד את בית המשפט ואת הצדדים בפני עובדה מוגמרת; גם אם מדובר בקושי מטעם רפואי, מן הראוי היה שיוגש לבית המשפט אישור רפואי להצדקת אי-ההתייצבות".

השופט לוי קבע בנחרצות כי "מחובתו של כל אזרח להתייצב בבית המשפט בלא קשר לתפקידו בעבר בהווה או בעתיד", ומנגד, מחובתו בית המשפט להקפיד שלא תהיה "איפה ואיפה" גם ביחד לעדים שבחורים מטעמים השמורים עימם להימנע מהתייצבות למתן עדות.

מי שכן מסר את עדותו היום הוא מנהל מחלקת הספורט במועצה האזורית עמק הירדן, גיורא אסתרי, (שהתיק כנגדו נסגר), אשר העיד על חלקו בתת-הפרשה של עמותת השייט. לפי החשד שהתברר, במהלך שנת 2014 פעלה קירשנבאום יחד עם עסקן הספורט, משה קליסקי (בענייננו הוגש כתב אישום נפרד המתברר אצל השופט בני שגיא), בקידום מיזם לפיתוח ענף הקייקים בישראל, במטרה למצוא פתרון קבע לבעיית התעסוקה של קלגנוב. לצורך קידום המיזם, סיפר אסתרי, נערכה פגישה במשרדה של קירשנבאום בקריית הממשלה בתל-אביב, בה נכחו, בין היתר, קירשנבאום, קליסקי וקלגנוב.

אסתרי המשיך וסיפר לבית המשפט כי בטרם נקבעה הפגישה והיה ידוע על המיזם העתידי, יצר עימו קשר קליסקי וסיפר לו שיש כספים קואליציוניים לטובת קידום מיזם בתחום הקייקים במועצה, תוך שהוא מבקש ממנו שאת המיזם ינהל מיכאל קלגנוב. בשלב זה הקשה השופט לוי והמשיך בקו המתערב בו דגל עד היום בדיוניו בפרשה המסועפת הזו:

השופט לוי: "מה אתה עונה לבן אדם (קליסקי - מ.ש.) שמתקשר ובא ואומר לך קח כסף? קרה לה פעם שמישהו התקשר והציע כסף?"

אסתרי: "לא".

השופט לוי: "שיחה די מפתיעה לא?".

אסתרי: "כן די מפתיעה".

אתסרי: "ואתה לא שואל שאלות? 20 שנה זה לא קרה וזה נראה לך בסדר?".

בתגובה לשאלתו האחרונה של השופט, סיפר אסתרי כי עד שיחת הטלפון עם קליסקי, הוא לא הכיר את קירשנבאום, אך בגלל שזה היה נשמע לו מקור תקציבי טוב, לענף שממילא סובל מחוסר בתקציב, הוא לא חשד בדבר.

עוד הוא סיפר כי אחרי שיחת הטלפון עם קליסקי, הוא הגה תכנית בנוגע למרכז השייט, שתקציבה כמיליון שקלים שאותה נתבקש להציג במסגרת פגישה במשרדה של קירשנבאום, בנוכחות קלגנוב, קליסקי וסגנו במועצה. לדבריו, במסגרת הפגישה, הובהר על-ידי קירשנבאום וקליסקי, כי הם מעוניינים לקדם את תחום הקייקים במועצה האזורית ולשם כך המפלגה תתמוך כלכלית במיזם בהיקף של חצי מיליון. התנאי להעברת הכספים הקואליציוניים לעמותת השייט על-ידי קירשנבאום, כפי שעלה מעדותו, הוא שקלגנוב יהיה מנהל המיזם וכי קליסקי יהיה איש הקשר בין המועצה לבין פאינה.

בהקשר של קלגנוב ציין העד בעדותו, כי פורסם מכרז בנושא וקלגנוב היה המועמד היחידי שהגיש את מועמדותו, חרף העובדה שהיו מאמנים נוספים בעמותת השייט שיכלו לבצע את התפקיד. אסתרי הודה בעדותו לשאלות השופט, כי אם קלגנוב לא היה ממונה למנהל על הפרויקט, "כנראה לא היה עובר הכסף".

לשאלת התובע מטעם פרקליטות המדינה, עו"ד משה עקירה, מדוע יש התייחסות מיוחדת לקלגנוב, התחמק אסתרי, אך לשאלתו של השופט לוי, מי אלה אותם אנשים, הודה אסתרי כי "הכסף היה אמור לעבור מהמשרד של פאינה, זו הייתה אמרה של משה קליסקי ושל פאינה".

בהמשך העיד אסתרי, כי לצורך העברת הכספים הקואליציוניים ממפלגת ישראל ביתנו למועצה האזורית, מסר לו משה קליסקי את מספרו של יו"ר עמותת איילים מתן דהן וביקש ממנו שיצור עימו קשר בנושא, אסתרי נשאל על הקשר בין העמותה לספורט והודה שעד לאותו הרגע, לא הכיר את העמותה ורק לאחר מכן נודע לו עיסוקה של העמותה. לשאלת בית המשפט, אם הוא יצר קשר עם מתן דהן, ענה אסתרי שכן, תוך שהוא מקבל ממנו את ההבנה, כי הוא יודע על מה מדובר וכי הכסף יעבור למועצה בימים הקרובים על-ידי דאוד גודסקי, מי שהיה-יד ימינה של פאינה וכבר הורשע במסגרת הסדר טיעון על חלקו בפרשה:

השופט לוי: "והוא (מתן דהן - מ.ש.) ידע על מה מדובר?"

אסתרי: "כן. הוא אמר שהכסף נמצא ועוד כמה ימים הוא יעבור על-ידי דאוד (גודבסקי - מ.ש.)".

השופט לוי: "מה קשור דאוד? סתם זרק שם, ואתה מתעלם?"

אסתרי: "מתן אמר שדאוד יעביר את הכסף. הרעיון היה להעביר את הכסף מעמותת איילים לעמותת הספורט".

השופט: "עם איזה מושג אתה יוצא מהשיחה?"

תשובה: "שהכסף אצל איילים, ועוד כמה ימים הוא יעבור".

בתחילת הדיון הודיע השופט לוי על העברת ההליך בעניינה של הנאשמת 5, בתיה כהן, לגישור פלילי בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט גלעד נויטל. בתיה כהן היא אשתו של רמי כהן, ששימש כמנכ"ל משרד החקלאות והיה ממקימי מפלגת ישראל ביתנו. בתיה כהן נאשמה אף היא בפרשה, במסגרת תת-הפרשה בנושא איגוד הכדורסל.

ביום שני הקרוב ימשיך שלב ההוכחות עם מסירת עדותה של נלי דינוביצקי, הבעלים של חברת אברורה הפקות בע"מ, אשר תעיד על חלקה בפרשה.