מידרוג הפחיתה את דירוג החוב של אינטרנט זהב ל-Baa1

על רקע ירידת השווי של בזק, כלכלני חברת הדירוג הורידו את הדירוג של החברה-הסבתא של בזק מ-A3 ל-Baa1 והותירו את הדירוג תחת בחינה עם השלכות שליליות - כלומר תיתכן הורדת דירוג נוספת בעתיד

דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק
דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק

ירידת השווי של קבוצת התקשורת בזק  מובילה להורדת דירוג החוב של החברה-הסבתא, אינטרנט זהב . כלכלני חברת הדירוג מידרוג הורידו את הדירוג מ-A3 ל-Baa1, והותירו את הדירוג תחת בחינה עם השלכות שליליות, כלומר תיתכן הורדת דירוג נוספת בעתיד.

איגרות החוב המדורגות הן משתי סדרות: סדרה ג', שמועד הפירעון שלה הוא במארס 2019, וסדרה ד', שמיועדת לפירעון בספטמבר 2022, בהיקף כולל של 823 מיליון שקל, נכון לסוף 2017 (חוב נטו של 628 מיליון שקל).

"הורדת הדירוג נובעת מהיחלשות הגמישות הפיננסית של החברה, לאור הירידה בשווי השוק של החזקות החברה במניות בי קומיוניקיישנס  (ביקום), בעלת השליטה בבזק, וכפועל יוצא עלייה חדה בשיעור המינוף של ההחזקה לעבר טווח של 75%-70%, אשר אינו הולם את הדירוג הקודם, כאשר רמת המינוף צפויה להוסיף ולהיות תנודתית", מציינים במידרוג.

נדרשת למקורות חיצוניים בטווח הקצר

להערכתם, יתרות הנזילות במאזנה של אינטרנט זהב - כ-195 מיליון שקל בסוף 2017 - תומכות בשירות החוב בארבעת הרבעונים הקרובים, אך כדי לשמור כרית נזילות, החברה נדרשת למקורות חיצוניים כבר בטווח הקצר.

הם מוסיפים כי הגמישות הפיננסית של אינטרנט זהב נתמכת בכך שהמניות שהיא מחזיקה בביקום חופשיות משעבוד, ביניהן 14.8% מעבר לנדרש בגרעין השליטה, בשווי שוק של 200 מיליון שקל, הניתנות למימוש או לשעבוד.

אינטרנט זהב מחזיקה ב-64.8% מביקום, שמחזיקה ב-26.3% מבזק. מתחילת השנה ירדה מניית בזק ב-12%, ובשנה האחרונה התשואה היא שלילית, בסך 20%.

לפי כלכלני מידרוג, "בזק היא קבוצת התקשורת הגדולה והמובילה בישראל, אשר פועלת בענף התקשורת המוערך כבעל סיכון עסקי בינוני, בעיקר נוכח תחרות אינטנסיבית וחשיפה גדולה לרגולציה".

לדבריהם, לבזק יש מיצוב עסקי חזק, שנתמך בפיזור פעילות נרחב, בנתחי שוק מהותיים ובבעלות על תשתיות תקשורת נייחת בפריסה ארצית, המקנים לה מעמד אסטרטגי ומונופוליסטי בתחום הנייח.

"התמורות המבניות בענף והתחרות הגוברת, בשילוב מגבלות רגולטוריות (בניגוד למתחרותיה העיקריות), מהוות אתגרים משמעותיים עבור בזק", נכתב שם. במידרוג צופים שינוי המודל העסקי בחברת yes - כולל הורדת מחירים רוחבית לחבילות הטלוויזיה, במטרה להתמודד עם המגמות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית.

אי-ודאות בנוגע למימון העתידי

עוד נכתב כי ריבוי השחקנים בענף, ומהלכי השחקניות החדשות בתחומי חבילות הטריפל/קוואטרו, ופרויקט פריסת הסיבים האופטיים, עלולים להביא לשחיקה בהיקף ההכנסות וברמת הרווחיות של בזק, וכנגזר מכך גם בתזרימי המזומנים. בזק מצפה להציג השנה רווח נקי של כ-1 מיליארד שקל, ותזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד שקל, ירידה ביחס ל-2017.

להערכת מידרוג, האי-ודאות בהתפתחויות לגבי מבנה השליטה בבזק, לרבות בקשר למו"מ להסדר החוב או פירוק של חברות יורוקום, וכן בנוגע למהלכי קיפול שכבה בפירמידה כנדרש בחוק הריכוזיות, מייצרת אי ודאות בנוגע למימון העתידי של אינטרנט זהב.

החברה הודיעה אתמול, כי תבחן אלטרנטיבות אסטרטגיות ותוכניות עבודה לשנים הקרובות, במטרה לטפל במצבה הפיננסי. במידרוג כותבים, כי האפשרויות כוללות הכנסת שותף לשליטה בביקום או הנפקת הון. להערכתם, ב-2019-2018 יתקבל דיבידנד של 100-60 מיליון דולר באינטרנט זהב מהחזקתה בביקום.