"מצנח הזהב" של דולב רפאלי בפוטומדקס הקורסת - גבוה משווי החברה

במהלך שנת 2017, שבה קרסה חברת האסתטיקה הרפואית פוטומדקס, היא הספיקה למכור את נכסיה, לבטל את המכירה של הנכסים ולהפוך לחברה הפועלת בשוק הנדל"ן. מנכ"ל החברה לשעבר, דולב רפאלי, שהוביל אותה להצלחה כחברה אסתטית, ולאחר מכן למפלה עסקית, בעקבות רכישת רשת מרפאות שגרמה להסתבכותה הפיננסית, פרש מתפקידו במאי האחרון עם שינוי ייעודה.

בדוחות שפרסמה החברה באחרונה, נחשפו תנאי "מצנח הזהב" של רפאלי, בהיקף של יותר מ-11 מיליון שקל - גבוה משווי השוק הנוכחי של פוטומדקס. יש לציין כי שכרו של רפאלי בחברה היה גבוה ביחס לשכר המקובל בתחום הביומד בישראל במשך רוב שנות קיומה של החברה, והוא גם זכה לביקורת כשמימש מניות של החברה בעת שנקלעה למצב של אי-ודאות.

כחלק מהסכם הפרישה שלו, קיבל רפאלי תגמול של 3.2 מיליון דולר (11.2 מיליון שקל) בשנה החולפת - תגמול שהומר במלואו למניות החברה בדצמבר 2017, והפך את רפאלי לבעל המניות הגדול בפוטומדקס, עם כ-30% מהמניות. נוסף על כך, הוא ממשיך לקבל מהחברה השנה דמי ייעוץ בסך 21 אלף דולר בחודש - כלומר, סכום כולל של כרבע מיליון דולר במזומן.

רפאלי ניהל את פוטומדקס כחברה בורסאית (שנסחרה בנאסד"ק ובתל אביב) מסוף 2011 ועד 2017. בשנים אלה הפיק מן החברה הכנסות אישיות של עשרות מיליוני דולרים. בתקופת השיא של החברה מימש מניות בתוכנית "עיוורת" בהיקף של 23 מיליון דולר. כמו כן, בשנים 2012 ו-2013 קיבל משכורת ובונוסים במזומן בהיקף של 5.3 מיליון דולר. הכנסות החברה באותה תקופה הסתכמו בכ-200 מיליון דולר בשנה, והרווח הסתכם בכמה עשרות מיליוני דולרים בשנה.

החברה שינתה את שמה וייעודה

ב-2014, כשכבר היה ברור שרכישת רשת המרפאות סיבכה את פוטומדקס בחוב גדול ובעייתי וגם פעילות הליבה שלה התחילה להיפגע, עדיין לא נפגע שכרו של רפאלי והוא קיבל 2.5 מיליון דולר בשנה. ב-2015 ו-2016, כשמניית החברה צללה בעשרות אחוזים והיא נאלצה למכור בהפסד דרמטי את פעילות רשת המרפאות שרכשה, הרוויח רפאלי 1.7 מיליון דולר במזומן בכל אחת מאותן שנים. מכאן נראה כי רפאלי התעשר, הן בשכר והן במניות, בכ-35 מיליון דולר בכל תקופת כהונתו בפוטומדקס.

כאמור, פוטומדקס שינתה את ייעודה לתחום הנדל"ן ונקראת כיום FC Global Realty. החברה נסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, אבל בינתיים לא הצליחה להעלות משמעותית את שווי מנייתה מאז ששינתה את ייעודה. באחרונה קיבלה החברה הודעה מנאסד"ק על אי-עמידה בכללי הרישום לבורסה וכן נפרדה מסמנכ"ל הכספים שלה. בפברואר עזבו שני דירקטורים את החברה, אבל השניים לא דיווחו על נסיבות מיוחדות לעזיבתם.