טראמפ רוצה להצטרף מחדש להסכם הסחר הטרנס-פסיפי

זמן קצר לאחר שהושבע, ניתק טראמפ את ארה"ב מהסכם זה • הנשיא קיבל את ההחלטה בתגובה על דברי מחוקקים שהצטרפות להסכם תאפשר לארה"ב להתמודד עם סין מעמדה של כוח

ברק אובמה ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ברק אובמה ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בצעד מפתיע, הודיע היום (ה') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי הורה לפקידי ממשל לפעול לצירופה של ארה"ב להסכם הסחר הטרנס-פסיפי (TPP), כ-13 חודשים לאחר שניתק את ארה"ב מהסכם זה.

זה סיבוב פרסה מדהים של טראמפ. הוא מעולם לא נקב בסיבה ספציפית להחלטתו לפרוש מההסכם, אלא פשוט גידף אותו בשפת רחוב, עוד לפני שהושבע לתפקידו. ביוני 2016, במהלך המסע הבחירות לנשיאות, אמר המועמד טראמפ: "שותפות הסחר הטרנס-פסיפית היא אסון נוסף שביצעו וקידמו האינטרסים המיוחדים שרוצים לאנוס את ארצנו. פשוט להמשיך לאנוס את ארצנו. זה מה שזה. זו מילה קשה - לאנוס את ארצנו. ומי שאחראי לכך הם העשירים שרוצים לנצל אותנו ורוצים לצרף אותנו לעוד הסכם בינלאומי".

הנשיא לשעבר, ברק אובמה, היה אחד מהתומכים המושבעים של ההסכם והוא קידם אותו מתוך הבנה שחתימתה של ארה"ב עליו תאפשר לה לבלום ביעילות רבה יותר את השפעתה ההולכת וגדלה של סין באגן האוקיינוס השקט. אך טראמפ מתח ביקורת על יזמת אובמה במסע הבחירות ואכן הורה על התנתקות מההסכם זמן קצר לאחר שהושבע.

טראמפ טוען, כי הוא מעדיף לחתום על הסכמי סחר דו-צדדיים וכי בהסכמים רב-לאומיים מאבדת ארה"ב את יתרונה כמעצמה הכלכלית הגדולה בתבל. אך קהיליית העסקים האמריקאית הביעה אכזבה מהפרישה. תאגידים רבים טוענו, כי דווקא ההיפך הוא הנכון. במו"מים מתמשכים ומייגעים מול מדינות בודדות, תמצא ארה"ב את עצמה דווקא בעמדת נחיתות.

הנשיא לא ויתר תחילה, אך החלטתו להצית מלחמת סחר עם סין חשפה את היצוא החקלאי של ארה"ב לסין למכסים גבוהים יותר, והקובלנות ממגזר זה הלכו וגברו. לא ברור אם החלטתו להצטרף מחדש להסכם הייתה אימפולסיבית או שהיא נבעה מהליך מסודר של התייעצויות בין משרדים ממשלתיים. כך או כך, טראמפ הודיע על סיבוב הפרסה במהלך פגישה עם מחוקקים ומושלי מדינות, שמחו באוזניו על הקשיים המסתמנים של יצואנים אמריקאים לסין.

הסנטור הרפובליקאי ג'ון טיון העלה את הטיעון הבא: "אם אתה רוצה באמת שסין תשים לב אליך, אחת מהדרכים לעשות זאת היא להתחיל לעשות עסקים עם כל המדינות שעמן סין עושה עסקים באזור. אתה צריך להתחרות בה".

בתגובה מיידית על כך אמר טראמפ שהוא מורה לממונה על סחר החוץ של ארה"ב, רוברט לייתייזר, וליועצו הכלכלי הראשי, גארי קאדלו, "לבדוק דרכים כיצד לחזור ולהצטרף להסכם, כלומר בתנאים שלנו".