חיות נגד חוק עוקף בג"ץ: "לשמור על מערכת משפט עצמאית"

נשיאת העליון יוצאת נגד הניסיונות להחליש את כוחו של בג"ץ ע"י חקיקת פסקת התגברות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו • "אחת הערובות ההכרחיות לדמוקרטיה היא שמירה על מערכת בתי משפט עצמאית, מקצועית ובלתי תלויה, המקיימת ביקורת שיפוטית המגנה על עקרונות היסוד החוקתיים של השיטה"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, יוצאת נגד הניסיונות להחליש את כוחו של בג"ץ באמצעות חקיקת פסקת התגברות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. על רקע המגעים בקואליציה לקידום חקיקה של פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק חוקים ללא התערבות של בג"ץ, הנהלת בתי המשפט הפיצה היום (א') קטע מהרצאה שעומדת חיות לשאת בהמשך היום באוניברסיטת תל-אביב.

חיות מדגישה את הצורך לשמור על השיטה הקיימת. "משאנו מבקשים להתהדר, ובצדק, כלפי עם ועולם בהיותנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, עלינו לזכור כי אחת הערובות ההכרחיות לכך היא שמירה על מערכת בתי משפט עצמאית, מקצועית ובלתי תלויה, המקיימת ביקורת שיפוטית המגנה על עקרונות היסוד החוקתיים של השיטה".

לדברי נשיאת העליון, בנוסף, אחד מעקרונות היסוד החשובים שמשמיעה לנו שיטת המשטר הדמוקרטית הוא ההכרה במעמד החוקתי של חירויות האדם וקיומה של ביקורת שיפוטית אשר לה תפקיד חשוב במערך האיזונים והבלמים המיועד להגנה על חירויות אלה. "כל העקרונות הללו הם החוליות החיוניות המקשרות בין חלקי החברה השונים, ובשמירה עליהם אנו כשופטים רואים את עיקר תפקידנו. בכך, על-פי תפיסתי, תורמת הרשות השופטת תרומה חשובה ומשמעותית ללכידות החברתית כערך העומד בפני עצמו וכמטרה שיש לחזק ולשמר". 

ומה חושב היועמ"ש? 

בתוך כך, גורמים המקורבים אל היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמרו היום ל"גלובס" כי היועמ"ש סבור כי לפי שעה יש להמשיך ללמוד את נושא פסקת ההתגברות ואת המודלים השונים שקיימים במדינות אחרות. יתר על כן, לגישת היועמ"ש, חשוב מאוד שהכנס והממשלה יקיימו דיאלוג עמוק עם הרשות השופטת טרם קבלת החלטה כלשהי.

מנדלבליט תומך בגישה לפיה הכנסת תוכל לחוקק חוקים המנוגדים לעמדה החוקתית של בג"ץ (חוקים "עוקפי בג"ץ") רק ברוב של 70 חברי כנסת. בנוסף, בהתבססו על תזכיר חוק יסוד: החקיקה, מנדלבליט סבור כי יש לאפשר לבג"ץ לפסול חוק של הכנסת רק ברוב מינימלי של 6 מתוך 9 שופטים בבית המשפט העליון. זאת, בניגוד למצב המשפטי הנוכחי, שבו בית המשפט העליון יכול לפסול חוקים של הכנסת בנימוק שהם אינם חוקתיים, גם ברוב רגיל.

מוקדם יותר היום שני שרים בכירים בליכוד, השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ושר המדע, אופיר אקוניס, איימו ללכת לבחירות, אם לא תחוקק פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, המגבילה את כוחו של בג"ץ לפסול חוקים של הכנסת. המתנגד הבולט בקואליציה לנוסחים שמציע הימין לפסקת התגברות הוא שר האוצר, משה כחלון.