ראש FBI לשעבר, קומי: מוסרית, טראמפ אינו ראוי לשמש נשיא

בראיון ל-ABC אמר קומי: "אינני חושב שטראמפ בשלבים הראשונים של דמנטיה... אבל אדם שמצא קווים מקבילים (בין נאצים ללא נאצים) בשארלוטסוויל, אחד שמתייחס לנשים כפיסות בשר, אחד שמשקר ללא הפסקה – אחד כזה אינו ראוי להיות נשיא" • טראמפ על קומי: "איש נקלה"

ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ג'יימס קומי, ראש FBI לשעבר, תקף הבוקר (ג', שעון ישראל) במילים חריפות ביותר את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והכריז שהוא אינו ראוי לשמש נשיא מבחינה מוסרית.

בראיון ברשת ABC, לקראת פרסום ספרו הספר החדש, "נאמנות גבוהה יותר: אמת, שקרים ומנהיגות" (Higher Loyalty: truth, lies and Leadership), שיופץ היום בחנויות, אמר קומי: "אני לא קונה את כל הסיפורים האלה, שהוא לא כשיר להיות נשיא בגלל מגבלות שכליות, או שהוא נמצא בשלבים הראשונים של דמנטיה. אני מתרשם שהוא אדם בעל אינטיליגנציה גבוהה מהממוצע, שעוקב אחרי חילופי דברים בשיחות ויודע מה קורה. אינני חושב שהוא אינו ראוי לשמש נשיא בגלל סיבות רפואיות. אני חושב שהוא אינו ראוי לשמש נשיא מבחינה מוסרית".

"אדם שמוצא קווים מוסריים מקבילים (בין נאצים ללא נאצים - ר.ד.) בהפגנות בשארלוטסוויל, אדם שמדבר על נשים כאילו הן חתיכות בשר, אדם שמשקר ללא הפוגה על דברים גדולים וקטנים ודורש שהעם האמריקאי יאמין לו - האדם הזה אינו מתאים להיות נשיא ארה"ב, בגלל סיבות מוסריות", אמר קומי. "הדברים האלה אינם נאמרים כהצהרה פוליטית. לא אכפת לי מה אנשים חושבים על נשק חם או על הגירה או על מיסים".

"יש משהו חשוב יותר שצריך לאחד את כולנו - השאיפה שהנשיא יהיה אדם של כבוד, אדם שידבוק בערכים שנמצאים בליבת האומה הזו", הוסיף קומי. "הערך החשוב ביותר הוא האמת. הנשיא הזה אינו מסוגל להיות אדם כזה. מבחינה מוסרית הוא אינו ראוי להיות נשיא".

שלוש פעמים חזר קומי על ההכרזה שטראמפ אינו ראוי לשבת בבית הלבן מבחינה מוסרית - וככל שידוע, שום דמות ציבורית בכירה ברמתו של ראש FBI לשעבר הטילה אי פעם ספק בצורה בוטה כל כך בהתאמתו של טראמפ לתפקידו. קומי אמר, כי טראמפ צריך לשאת באחריות על שקריו, אך ציין, כי אימפיצ'מנט - השלב הראשון בתהליך הדחה של נשיא בקונגרס - אינו הדרך לעשות זאת. מהלך כזה יפטור את העם האמריקאי מהאחריות לבחירתו של הנשיא. "האמריקאים צריכים לצאת לקלפיות ולבחור (כדי לתקן את הטעות)", אמר קומי.

לדברי ראש FBI לשעבר, בקשתו של טראמפ ממנו, בשיחה בבית הלבן בפברואר 2017, להפסיק את החקירה נגד מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, יכולה לשמש ראיה שהנשיא ניסה לשבש הליכי משפט.

בתחילת הפגישה נכח גם שר-המשפטים, ג'ף סשנס וסגן הנשיא, מייק פנס. במהלך השיחה ביקש טראמפ מפנס ומסשנס לצאת מהחדר כדי שיוכל לדבר עם קומי. לאחר צאת השניים, הבהיר טראמפ שהוא רוצה לדברעל חקירת FBI נגד פלין, שאך זה פוטר מתפקידו כיועץ לביטחון לאומי, לאחר ששיקר לממונים עליו לגבי מגעיו עם גורמים רוסיים.

"אני מקווה שתמצא דרך לרדת מהמקרה הזה, תן לפלין ללכת", אמר אז טראמפ לקומי, לדברי האחרון. "הוא בחור טוב. אני מקווה שאתה יכול לרדת ממנו". טראמפ לא הבין, שבקשה כזו מראש FBI מהווה למעשה שיבוש הליכי משפט.

קומי מיהר לרשום את תוכן השיחה במכוניתו, אחרי הפגישה. לחימים הכחיש טראמפ שוהא ביקש אי פעם מקומי "לדרת מחקירת פלין".

בהמשך הראיון הכריז קומי, כי אם טראמפ ינסה אי פעם לפטר את התובע המיוחד, רוברט מולר, שנובר בבחישת רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, זו תהיה ההתקפה החמורה ביותר של טראמפ על שלטון החוק.

עוד אמר ראש FBI לשבר, כי "אפשרי" שבידי הרוסים מצוי מידע על טראמפ שעלול להפוך את נשיא ארה"ב קרבן של סחיטה. כוונת הדברים לקטע בספר של קומי שעוסק בשיחה בינואר 2017 בין טראמפ, שטרם הושבע אז לתפקיד, לבין קומי, שעדיין כיהן כראש FBI. קומי בא למשרדו של טראמפ בטראמפ טאואר בשדרה החמישית כדי לדווח לו על ה"דוסיה", תיק על טראמפ שהכין סוכן של המודיעין הבריטי לשעבר ברוסיה, ושכלל, בין היתר, תיאור של אורגיה בהשתתפות טראמפ וכמה פרוצות בחדר בבית-מלון במוסקבה, שבו לנו בשעתם ברק ומישל אובמה. הפרוצות השתינו זו על זו, לעיני טראמפ - על פי הדוסיה - כאילו כדי לזהם את המיטה ששימשה את בני הזוג אובמה.

קומי, שפוטר ע"י טראמפ לאחר שלא נענה לדרישתו להבטיח לו נאמנות מוחלטת, מצייר בספרו תמונה מכוערת ומעוררת סלידה של הנשיא. הוא מתאר את התנהלותו כזו של אחד מראשי המאפיה וטוען שטראמפ בנה סביבו בועה של מציאות אלטרנטיבית ועתה הוא מנסה לעטוף בה את אזרחי ארה"ב.

לדברי קומי בספר, טראמפ הוא שקרן מולד ומנהיג נטול אתיקה, חף מכל רגשי אנוש, ומונע ע"י האגו שלו. המגעים עם טראמפ - כותב ראש FBI לשעבר - "החזירו אותי בזכרוני לתחילת הקריירה שלי כתובע נגד דמויות מהמאפיה. מעגל ההסכמה מסביב לבוס. השליטה המוחלטת שלו. שבועת הנאמנות. השקפת העולם של 'אנחנו נגד העולם'. ה-פרחת שקרים על כל דבר, גדול וקטן. הכל מתנהל לפי איזה תקנון של נאמנות מוחלטת, שמציב את הארגון מעל המוסר ומעל האמת".

התוצאה, על פי ספרו של קומי: "נשיאות טראמפ משולה לשריפת יערות... מה שמתרחש עתה אינו נורמלי. זה לא פייק ניוז. זה לא אוקיי".

בראיון הרחיב קומי את הדיבור על הדמיון בין טראמפ לבין מאפיונר. המראיין שאל אותו: לא נראה לך מוזר לשבת כאן ולהשוות את הנשיא לבוס במאפיה?

קומי השיב: "מוזר מאוד, ואינני אומר זאת כלאחר יד. אני לא מנסה לומר, בשום דרך, שטראמפ שובר רגליים, או סוחט בעלי חנויות. כאשר אני חושב על הניסון שלי עם ממשל טראמפ, אני חושב תמיד על תרבות של מנהיגות (בסגנון המאפיה) - שבועת האמונים, הבוס הדומיננטי תמיד במרכז העניינים. הדבר העיקרי הוא איך אתה צריך לשרת את הבוס, איך לדאוג לאינטרסים של הבוס. זו המשפחה, המשפחה, המשפחה, המשפחה".

קומי, רפובליקאי ותיק עד לעת האחרונה, מטיח בספרו ביקורת נוקבת במחוקקים הרפובליקאים שרבים מהם מוסיפים לתמוך בטראמפ: "זה לא בסדר לשבת בצד בחיבוק ידיים, או - וזה גרוע יותר - להוסיף לשמור על שתיקה כאשר אתם יודעים שזה לא בסדר, בשעה שהנשיא בחוצפתו מנסה לערער את אמון הציבור במוסדות אכיפת החוק, שמעצם טבעם נועדו לרסן את מנהיגינו".

והוא יוצא בספרו נגד תרבות השקר, שמחלחלת לממסד הפוליטי מהבית הלבן: "השקרנים מאבדים את יכולתם להבדיל בין מה שנכון ומה שלא. הם מקיפים את עצמם בשקרנים אחרים... אלה שמוכנים לשקר ולסבול שקרים נהנים מהטבות ומגישה (לדרגים העליונים בממשל). זה יוצר תרבות וזו נהפכת לדרך חיים".

קומי, שגובהו 2.03 מטר, לא היה יכול להתאפק והוא שולח בספר לעבר טראמפ חיצים מורעלים שנוגעים במראהו: "טראמפ נראה קטן יותר מכפי שהוא נראה על במת העימותים הטלוויזיוניים וכשהוא הושיט לי את ידו ללחיצה, שמתי לב שהיא יותר קטנה משלי, אבל לא באופן חריג... פניו נראות כתומות במקצת ומתחת לעיניו יש קמטים בצורת חצי סהר, כנראה מפני שהוא משתמש במשקפי מגן בעת שוהא שכוב על מיטת שיזוף. שערותיו הבלונדיניות מסורקות בצורה מרשימה ובבחינה מקורב נראה שהן באמת שלו (ולא פאה). אני זוכר שתמהתי: כמה זמן לוקח לו להתכונן בבוקר כדי להיראות כפי שהוא נראה"?

בציפיה לראיון עם קומי ולפרסום ספרו, מנהלים הבית הלבן והמפלגה הרפובליקאית קמפיין מתואם שנועד להבאיש את ריחו של ראש FBI ל שעבר ולקעקע את אמינותו. טראמפ הגדיר אותו, בציוץ בטוויטר, כ"איש נקלה (slime ball) נטול אמינות", ובציוץ אחר: עובד ממורמר שנוקם על פיטוריו.

"ג'יימס קומי הוא שקרן מוכח", כתב טראמפ באחד מציוציו. "למעשה, כל אחד בוושינגטון חשב שצריך לפטר אותו בגין התפקוד האיום שלו - עד שהוא פוטר. הוא הדליף מידע מסווג ועל כך צריך להעמידו לדין. הוא שיקר לקונגרס בשבועה. הוא איש חלש ונקלה, אדם נטול אמינות, שהיה כפי שמתברר בחלוף הזמן, מנהל איום ונורא של FBI. האופן שבו הוא טיפל בפרשת הילארי קלינטון הנוכלת, וכל המאורעות שהיו כרוכים בכך, ירשמו בהיסטוריה כתפקוד הגרוע ביותר אי פעם (של פקיד ממשלתי)".