עתירת ביטול הבונוסים בטבע: דיון נוסף בעוד כחודש

עובדי טבע כפר-סבא עתרו נגד החברה בנוגע לביטול הבונוס ל-2017, והיום התקיים דיון בנושא • העובדים: "הבונוס הוא התחייבות ואחוז משמעותי מההשתכרות השנתית"; טבע: "החברה נקלעה למצב עסקי ופיננסי מהמורכבים בתולדותיה, והיא נלחמת על יציבותה"

יו"ר ועד עובדי טבע כפר-סבא, אלירן קוזליק / צילום: תמר מצפי
יו"ר ועד עובדי טבע כפר-סבא, אלירן קוזליק / צילום: תמר מצפי

בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב התקיים היום (ב') דיון בנוגע לעתירת עובדי טבע כפר-סבא נגד ביטול הבונוסים שלהם לשנת 2017 ושינוי נוסחת הבונוס ל-2018. בסיום הדיון ובהסכמת הצדדים, שלחה השופטת חופית גרשון-עזריאלי את הצדדים לדון בנושא, במטרה להגיע להבנות ב-30 הימים הקרובים.

העובדים יוצגו על-ידי עורכות הדין יעל שילוני ונטלי שוכובצקי וכן עו"ד יערה צישנסקי מהלשכה המשפטית בהסתדרות; טבע יוצגה על-ידי עורכי הדין מוריה תם-הרשושנים, אביגיל בורוביץ ורפאל סבג.

בעתירה, שהגיש לפני מספר שבועות ועד עובדי טבע כפר-סבא בראשות היו"ר אלירן קוזליק, המאוגדים בהסתדרות הכללית, טענו העובדים כי החלטת החברה שלא לחלק בונוסים לעובדים ב-2017 (על רקע מצבה הפיננסי העגום של טבע) היא בניגוד לחובות החברה במערכת יחסי עבודה קיבוציים.

"לכל עובד ועובד מותווים באופן אישי יעדים אישיים. המעסיק לא יכול לבחור שעם תום השנה אין זכאות", אמרו באי-כוחם של העובדים. עוד הם ציינו כי על ההנהלה לקיים את ההתחייבויות שלה כלפי העובד, "שהרי זו התחייבות. זה לא משהו ערטילאי. זה אחוז משמעותי מההשתכרות השנתית. בענף התרופות השכר הבסיסי של העובדים אינו גבוה. התוספת הזו נעה בין 120%-240% עד לאחרונה, כשהם התחילו להוריד את זה לשתי משכורות".

באי-כוחה של טבע השיבו כי "טבע הייתה עד לאחרונה אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם. חברה שבמהלך שנות שגשוגה והצלחתה, נהנו גם העובדים מהשגשוג בצורה של בונוסים ששולמו להם, בין היתר על-ידי החברה בשיקול-דעתה הבלעדי, מבלי שלעובדים הייתה כל מעורבות בהחלטה על עצם התשלום. אולם בשנת 2017 נקלעה החברה למצב עסקי ופיננסי מהמורכבים בתולדותיה, והיא נלחמת על יציבותה".

עוד ציינו באי-כוחה של טבע כי "בשלהי 2017, לאור מצב חסר תקדים בחומרתו, החברה נקטה תוכנית רה-ארגון מקיפה", כאשר לדבריהם, כמחצית מ-1,700 המפוטרים הצפויים בישראל כבר סיימו את עבודתם. "במסגרת התוכנית ולאור כישלון החברה לעמוד ביעדיה, הוחלט על אי-תשלום בונוס ל-2017 כהחלטה גלובלית, גורפת".

באי-כוחה של טבע טענו כי נוסחת הבונוס אינה התחייבות.

כאמור, לאחר דיון מחוץ לבית המשפט הוחלט כי הצדדים ידונו ביניהם בנושא ויודיעו לבית המשפט את עמדתם ביחס להמשך ההליך. דיון נוסף יתקיים בתום התקופה.