הנקראות ביותר

דחפורים אוטונומיים: התחומים החדשים של תע"א

תע"א חושפת טכנולוגיה לניהול אוטונומי של כלים כבדים שתוזיל את עלויות התפעול בכ-30% ● הטכנולוגיה תשמש גם צבאות מתקדמים ותפחית סיכון חיילים בשטח ● מאיר שבתאי, מנהל מפעל הרובוטיקה בתע"א: "למה לשים נהג כשאפשר לנהוג באמצעות פקודות מחדרים ממוזגים?"

הראל לוקר, יו"ר תע"א / צילום: איל יצהר
הראל לוקר, יו"ר תע"א / צילום: איל יצהר

התעשייה האווירית חושפת פיתוחים חדשים בעלי פוטנציאל לחולל מהפכה בענף הכרייה. מפעל הרובוטיקה של התעשייה האווירית פיתח טכנולוגיה שמביאה את בשורת הרכב האוטונומי לכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) המשמשים, בין היתר, את ענף הכרייה ואת החברות לעבודות עפר. בזכות היכולות האוטונומיות תתאפשר הפחתה ניכרת בעלויות התפעוליות של הכלים ההנדסיים, פשוט כי לא יהיה עוד צורך בנהגים ובצוותים אנושיים. את הכלים הכבדים ניתן יהיה להפעיל מחדרי שליטה ובקרה מרוחקים או לפי הגדרות תוכנה שמוטמעות בהם מבעוד מועד בהתאם לאופי המשימה.

אחד הפיתוחים המרכזיים שתע"א חושפת לראשונה, פונה אל ענף הכרייה העולמי באמצעות המערכת שמכונה "אופמוס": מדובר במערכת שמבוססת על אלגוריתמים מתקדמים המאפשרת הסבת משאיות ענק המשמשות לשינוע עפר במכרות פתוחים, למשאיות אוטונומיות לכל דבר. ההסבה מאפשרת להפעיל אותן באופן עצמאי על פי הגדרות שניתנות מראש או באמצעות פקודות שניתנות להן מרחוק.

במהלך השנה האחרונה תע"א כבר חתמה על כמה עסקאות עם מספר חברות כרייה ברחבי העולם, וראשי החברה מגדירים את היישומים החדשים שהושגו בתחום הרובוטיקה כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה לשנים הבאות. בימים האחרונים החברה חשפה את פיתוחיה המסקרנים שפונים לענף זה, במסגרת תערוכת Expomin שהתקיימה בסנטיאגו שבצ'ילה, בהשתתפות חברות הכרייה הגדולות בעולם. זאת, בניסיון להשיג עסקאות נוספות בתחום.

מדובר במערכת שמהווה פתרון טכנולוגי לניהול אוטונומי של כלים כבדים שמופעלים במכרות, בהם גם דחפורים, מקדחים ועוד- תוך הוזלת עלויות התפעול מצד חברות הכרייה בכ-30%: "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת הסבה של כלי רכב חדשים וגם כלי רכב קיימים לתצורה רובוטית, כך שניתן לשלוט עליהם מרחוק ברמות אוטונומיה שונות שעליהן מחליט הגורם המפעיל", מספר מנהל מפעל הרובוטיקה של התע"א, מאיר שבתאי.

התע"א, כמו גם חברות ביטחוניות גדולות אחרות, פועלת כבר שנים ארוכות לפיתוח של יכולות חדשות המאפשרות הפיכת כלי רכב רגילים לאוטונומיים - אך כל העת העיבו ברקע אתגרים כמו אמינות ועמידות הכלים בזמן אמת, כמו גם יכולות העבירות שלהם בשטח, תוך התמודדות עם מכשולים שמזמנת להם הדרך בשל תנאי שטח מורכבים.

מנהלי הפרויקטים במפעל הרובוטיקה של תע"א מסבירים בשיחות עם "גלובס" כי יכולות אלה הושגו תוך פיתוח יישומים של בינה מלאכותית, חיישנים מתקדמים המותקנים על כלי הרכב ומצלמות המאפשרות להם "לראות" ולזהות או תוואי הדרך ומכשולים ב 360 מעלות.

שיפור יכולות שהושגו בשנים האחרונות בתחום, הוביל את החברה למיקוד מאמצי השיווק שלהן ברחבי העולם, בניסיון להשיא מעסקאות בענף הכרייה רווחים משמעותיים. זאת, על רקע הערכות שלפיהן שוק האוטונומיה בענף המכרות העולמי צפוי לעמוד בשנת 2023 על לא פחות מ 3.3 מיליארד דולר, מה שמשקף קצב צמיחה שנתי של כ 7%.

"זה יכול להיות ביזנס טוב", אומר שבתאי: "אנחנו מדברים על משאיות כבדות של 200-400 טון, כל אחת מתנשאת לגובה של בניין, עם צמיגים ענקיים בקוטר של 4 מטר ותפקידן המרכזי הוא לשנע שוב ושוב עפר ממקום למקום- אז למה צריך לשים בתוכן נהג כשאפשר לנהג אותן באמצעות פקודות שניתנות מחדרי שליטה ובקרה ממוזגים? הצלחנו להגיע למצב שמאפשר הפיכה של 'מפלצת' כזאת לרכב בלתי מאויש- תוך הפחתה למינימום של צריכת הדלק, הפחתת זיהום האוויר ושיפור היעילות בעבודה במכרות, וזה מאפשר לנו לפנות לשוק צומח".

כשבכירי תע"א מביטים כמה שנים קדימה, הם רואים עננה קודרת שמאיימת על החברה שלא צומחת כבר תקופה ארוכה. המנכ"ל הבא שלה, שיחליף בעוד כמה חודשים את המנכ"ל היוצא, יוסי וייס, יידרש להביא אותה לרווח תפעולי של 9% - יעד לא פשוט כשהשווקים הקלאסיים שלה, בעיקר הצבאיים, נעשים יותר ויותר ריכוזיים - ותחרותיים מאוד. כעת, בתע"א מנסים לעשות על הקרקע את מה שעשו במהלך שני העשורים האחרונים באמצעות מערכות מתקדמות של כלי טייס בלתי מאוישים- שנמכרות בכל רחבי העולם והכניסו עד כה לחברה מיליארדי דולרים.

מוציאים את הנהגים גם מהכלים הצבאיים

לצד המערכת "אופמוס" המיועדת לענף הכרייה, תע"א מציגה יכולות מתקדמות ועדכניות המאפשרות הפעלה אמינה ויעילה של דחפורים ומשאיות להובלת מטען בלי נהגים בעיקר לשוק הצבאי: "בתוך שנים, רוב הכלים המשמשים את הצבאות המתקדמים יהיו אוטונומיים ויכולות בתחום הבינה המלאכותית עושות את השינוי הגדול בתחום הזה ואנחנו מתכוונים להיות שחקן מובילה במקום הזה: אנחנו יודעים לעשות את זה, וצברנו הרבה מאד ידע וניסיון", אומר שבתאי.

בין הפיתוחים של תע"א שפונים לשוק הצבאי ועשויים להוציא את הצוותים האנושיים מהכלים החשופים לפגיעה בשדה הקרב- גם המערכת "רובוקון", המאפשרת הפיכת שיירות לוגיסטיות של משאיות לאוטונומיות, כך שמשאית אחת "דולקת" בעקבות משאית מובילה- בלי שאלה יהיו נהוגות בידי חיילים.

לצד מערכת זו, תע"א פיתחה גם את "פנדה", דחפור בלתי מאויש לביצוע של משימות הנדסה; "סהר", שהוא סייר רובוטי המשמש למשימות כמו פתיחת ציר לכוחות ממונעים ורגליים- ומיועד לגלות מבעוד מועד מטענים שהוטמנו בדרך ועוד: "שוק הרובוטיקה הצבאית הקרקעית שאליו פונים הפיתוחים האלה צפוי לצמוח בקצב שנתי דו-ספרתי של 10%-20% עד שנת 2025 ויסתכם ביותר מ 1.5 מיליארד דולר", העריך שבתאי בשיחה עם "גלובס".

צה"ל מרחיב בשנים האחרונות את שימוש כוחותיו בכלי רכב בלתי מאוישים באזורי חיכוך שונים, כמו גבולות הצפון וגבולות מצריים ועזה- בעיקר במסגרת משימות סיור וביטחון שוטף. האלוף (במיל') גדי שמני, שעומד בראש מטה היבשה של התע"א ומכיר את הצרכים המבצעיים והאתגרים המתהווים של הצבא בשדה הקרב העדכני, מעריך שמגמת ההטמעה של הכלים הבלתי מאוישים בצה"ל, כמו בצבאות מתקדמים נוספים בעולם, רק תוסיף ותתרחב: "רובוטים יודעים לעשות הרבה מאד דברים ומאפשרים למפקדים בשטח למצות את מקסימום היכולות של הכח - כי יש משימות רבות שמסוכן מדי לבצע אותן עם חיילים. לשלוח פלוגה של חיילים אל יעד רגיש- זה מסוכן, ומחייב היערכות מוקדמת של כוחות חילוץ. רובוטים, תמיד אפשר לשלוח למקומות כאלה".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות