טבע משנה את שיטת הדיווח: תדווח לפי חלוקה גיאוגרפית

מדוחות הרבעון הראשון ב-2018 יפורטו נתונים אלו על בסיס חלוקה גיאוגרפית • ביהמ"ש מעכב השימועים לקראת פיטורים במפעל טבע באשדוד

עובדי טבע אשדוד מפגינים נגד הפיטורים / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי טבע אשדוד מפגינים נגד הפיטורים / צילום: דוברות ההסתדרות

ביום חמישי הקרוב תפרסם חברת התרופות טבע  את הדוחות לסיכום הרבעון הראשון של 2018, כאשר לראשונה התוצאות ידווחו כך שלא יכללו פירוט של החלוקה בין הפעילות הגנרית לפעילות התרופות הייחודיות, אלא יפורטו על בסיס חלוקה גיאוגרפית. הדיווח יכלול את צפון אמריקה - ארה"ב וקנדה; אירופה; ושווקי צמיחה - שהם כל שאר המדינות.

בכל סגמנט תדווח טבע על הרווחיות שלו, שמורכבת מהרווח הגולמי בניכוי הוצאות מחקר ופיתוח, שיווק ומכירות, הנהלה וכלליות והוצאות אחרות הקשורות לאותו סגמנט. עד כה, טבע פירטה באופן זה את הרווחיות של התחום הגנרי ושל תחום התרופות הייחודיות, כולל של תרופת הדגל קופקסון, אשר כיום נתונה לתחרות גנרית.

כחלק משינוי אופן הדיווח, טבע פרסמה בסוף השבוע את הנתונים של שנת 2017 על בסיס הדיווח החדש. כך למשל, עולה מהדוחות כי רווחיות אזור צפון אמריקה הסתכמה ב-4.6 מיליארד דולר, ירידה של 16.5% ביחס ל-2016. הרווחיות באזור זה ירדה מדי רבעון ב-2017, כאשר ברבעון הרביעי היא ירדה אל מתחת לרף המיליארד דולר (938 מיליון דולר). נזכיר, שעל רקע מגמות שליליות בשוק הגנרי בארה"ב, טבע ביצעה מחיקות מוניטין עצומות בסך 17 מיליארד דולר בשנה שעברה.

באירופה הציגה טבע רווחיות משופרת לעומת 2016, עם כ-1 מיליארד דולר ב-2017 לעומת 667 מיליון דולר שנה קודם לכן. בסגמנט שוקי הצמיחה הרווחיות התכווצה ב-33% ביחס לשנת 2016 והסתכמה ב-426 מיליון דולר.

ביה"ד: "יש מקום לדחות את הקץ"

בהקשר אחר הנוגע לחברת טבע - בית המשפט מעכב את הזימון לשימועים לקראת פיטורים של עובדי טבע באשדוד. בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע התקיים היום דיון, בעקבות בקשה לצו מניעה והשעיית הפיטורים עד למציאת רוכש, שהגישה ההסתדרות לפני כמה ימים. טבע מתכננת לסגור את המפעל עד שנת 2019, כאשר מחצית מהעובדים היו אמורים להיות מפוטרים בזמן הקרוב ומחציתם עם סגירת המפעל. לפי החלטת השופט יוחנן כהן, הצדדים ידונו באפשרויות מכירת המפעל כעסק חי, ודיון נוסף נקבע ל-7 ביוני.

בית המשפט קבע כי "יש לאפשר לצדדים להיכנס לשיח ומו"מ ענייני, גלוי ובתום לב בכל השאלות שבמחלוקת, על מנת לנסות להגיע להסדר בכל הנוגע לשאלת סגירת המפעל". עוד נכתב כי "בית הדין סבור כי יש מקום לדחות את הקץ ולא לשלוח בזמן הקרוב הזמנות לשימוע, אלא לדון עם ועד העובדים ולהיוועץ עימו בדבר אופציות ואפשרויות עתידיות, כדי להביא להגנה ראויה על זכויות העובדים, ולא לפתרון כואב של פיטוריהם בתוך כחודש ימים. יחד עם זאת, בית הדין ער גם למצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה חברת טבע - משבר כבד בו שרויה החברה המתמודדת כיום עם המצב העסקי והפיננסי הקשה והמורכב בתולדותיה ושקיומו אינו שנוי במחלוקת.

"אין זה סוד כי החברה נאלצה לבצע צעדים כואבים, כגון פיטורי 110 עובדים בטבע טק ברמת חובב, בהסכמה ביחד עם ההסתדרות, וצעדים כואבים נוספים אשר נועדו להבראת החברה הנמצאת בחובות אדירים... גם לחברה יש פררוגטיבה לבצע צעדים כואבים נוכח מצבה הקשה ביותר", כתב עוד השופט.

המפעל באשדוד צפוי להיסגר כחלק מתוכנית ההתייעלות של טבע, בשל מצבה הפיננסי העגום והחוב הגדול שבמאזנה (32.5 מיליארד דולר בסוף 2017). במסגרת התוכנית, מפוטרים 14 אלף עובדי טבע, מתוכם כ-1,700 בישראל. בהסתדרות האשימו את טבע בחוסר תום לב וטענו שישנם רוכשים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת המפעל. מנגד, טבע טענה כי במשך ארבעה חודשים בחנה אפשרות למכירת המפעל באשדוד, אך בסופו של תהליך הגיעה למסקנה כי אין לכך היתכנות עסקית.