הבית הלבן: נתניהו וטראמפ שוחחו טלפונית על בעיית איראן

השניים שוחחו על האיומים הפוקדים את המזרח התיכון, ובעניין מעורבות איראן בפרט • הודעת הבית הלבן על השיחה לא אזכרה את הסוגיה הפלסטינית – והנושא כמעט לא עלה בהתבטאויותיו של שר-החוץ האמריקאי החדש פומפיאו בישראל

נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס
נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחחו אתמול (א') טלפונית על סוגיית איראן. כך מסר הבית הלבן. בהודעה נאמר, כי "שני המנהיגים דנו באיומים ובאתגרים המתמשכים שעימם נאלץ המזרח-התיכון להתמודד, ובעיקר בבעיות שנובעות מהפעילויות של המשטר האיראני, שמחוללות אי יציבות".

ההודעה לא פירטה האם נושא חידוש ההסכם הגרעיני עם איראן עלה על הפרק בשיחה הטלפונית. טראמפ צריך לקבל החלטה ב-12 במאי האם לחדש את הסנקציות על איראן, ובכך להתנער, למעשה, מההסכם, או לתת לו ארכת זמן נוספת.

טראמפ ובכירים בממשלו - לרבות שר-החוץ החדש מייק פומפיאו, שמסיים ביקור קצר בישראל - רמזו באופן ברור ביותר שטראמפ לא יוסיף לסמוך ידו על ההסכם אם לא יוכנסו בו תיקונים משמעותיים. איראן כבר הודיעה שלא תיתן יד לכך ומדינות אירופה, רוסיה וסין כבר הודיעו על תמיכתן בהמשך קיומו של של ההסכם הנוכחי. נתניהו הוא אחד ממהמנהיגים הבודדים בעולם שקורא לבטל את המסמך.

בממשלים קודמים, הסכסוך הישראלי-פלסטיני היה עולה בכל שיחה - פנים אל פנים או טלפונית - בין נשיא ארה"ב לראש ממשלת ישראל, וההודעות הרשמיות של הבית הלבן על שיחות אלה היו מציינות תמיד שנושא הסכסוך נדון. לא כך הפעם.

גם בביקור פומפיאו בישראל היה נראה שהסוגיה הפלסטינית טואטאה אל מתחת לשטיח. בהתבטאות פומבית בתל-אביבי, לצדו של נתניהו, אמר פומפיאו: "אנו מוסיפים להיות מחויבים להשגת שלום מקיף ובר-קיימא עם פוטנציאל לעתיד טוב יותר הן לישראל והן לפלסטינים".

כפי שמציין הבוקר "ניו יורק טיימס", אף פקיד אחד ממשרד-החוץ האמריקאי לא טרח לטלפן למנהיגים פלסטיניים ברמאללה לפני ביקור פומפיאו במאמץ להסדיר פגישה בינם לבין שר-החוץ, כפי שהיה נהוג בביקורים קודמים של נשיא ארה"ב או בכירי ממשל אחרים בישראל. ייתכן שהפקידים האמריקאים הבינו שהתושבה הפלסטינית תהיה 'לא'. מאז שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, גדעה המנהיגות הפלסטינית את המגעים הפוליטיים עם הבית הלבן בהכרזה, שהם אינה רואה בטראמפ או בממשלו מתווכים הוגנים בסכסוך עם ישראל.

אחרי השיחה, הודיע דובר צבא סוריה, על פגיעות "טילי אויב" במטרות של הצבא במקומות שונים בסוריה.