עסקי הסיגריות מניבים לגלוברנדס רווחיות תפעולית של 24%

החברה שמאחורי ההפצה של נוטלה, קינדר, ווינסטון, קאמל ועוד חושפת את נתוניה הכספיים לקראת הנפקה ראשונית בבורסה • ההנפקה, שתצא לפועל עד סוף החודש, תהיה לפי שווי של כמיליארד שקל

סיגריות המופצות ע"י גלוברנדס בישראל / צילום: Shutterstock
סיגריות המופצות ע"י גלוברנדס בישראל / צילום: Shutterstock

מפיצת הסיגריות והממתקים גלוברנדס מתקרבת לבורסה בתל-אביב: לקראת הנפקת האקוויטי ראשונית שלה (IPO), המתוכננת להתבצע באמצעות הצעת מכר, מספקת טיוטת התשקיף שפרסמה החברה חשיפה ראשונה להיקפי פעילותה בתחום היבוא וההפצה בתחום העישון בישראל, המהווה את עיקר פעילותה, ולתוצאותיה הכספיות, המעידות על צמיחה.

כאמור, מלוא כספי ההנפקה צפויים להיות מגויסים באמצעות הצעת מכר של בעלי מניות קיימים. ערב הצעת המכר מחזיקה פישמן רשתות, שבמחצית ממנה מחזיק כונס הנכסים של אליעזר פישמן, ב-40% ממניות גלוברנדס, כאשר ירון גזית המכהן כיו"ר גלוברנדס, מחזיק ב-51% מהון החברה. יתרת ההון של החברה מוזקת בידי המנכ"ל גדי נצר (6%), וסמנכ"לית הלוגיסטיקה, יעל לב שניידר (3%).

בעלי המניות צפויים למכור עד 40%

ההנפקה, בהובלת לידר הנפקות, מתוכננת לצאת לפועל עד סוף החודש, לפי שווי חברה שינוע סביב 1 מיליארד שקל. במסגרת הצעת המכר, בעלי המניות צפויים למכור עד 40% מהחזקותיהם בתמורה כוללת של כ-400 מיליון שקל.

אם הצעת המכר תתממש במלואה (40%), גזית יישאר עם כ-30% מההון והכונסים של פישמן עם כ-20% מההון, כשהמניות שיישארו בידיהם לאחר הצעת המכר, יהיו חסומות למכירה במשך שלוש שנים ממועד ההנפקה.

גלוברנדס, המעסיקה כ-200 עובדים, מחזיקה בעשרות קווי חלוקה, מרביתם בתחום מוצרי העישון. בין המותגים הבולטים שהיא מפיצה, ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות "קאמל", "לאקי סטרייק", "ווינסטון", "קנט" ועוד. עם מוצרי המתיקה הבולטים שלה נמנים שוקולד "נוטלה", "קינדר בואנו", מסטיק "אורביט", סוכריות "סקיטלס" ועוד.

בסיכום פעילותה ל-2017 מציגה גלוברנדס קפיצה של 15% ברווח הנקי, שהגיע ל-71 מיליון שקל, אחרי שיפור הרווח התפעולי והרווח הגולמי. זאת, אף שמחזור ההכנסות שלה נותר ללא שינוי, ברמה של 2.2 מיליארד שקל.

90% מההכנסות - ממוצרי עישון

בהתאם לחקיקה, מוצרי העישון בישראל מחויבים בשיעורי מס גבוהים, וכיום מסי הקנייה והמע"מ מהווים כ-80% ממחיר חפיסת סיגריות - עיקרם מס קנייה (כ-65% מהמחיר) - ופחות מ-60% מסים המוטלים על מוצרי הטבק (יותר מ-40% מס קנייה), המעודד מעשנים לעבור מסיגריות לצריכת טבק לגלגול.

בנטרול מסי קנייה, הכנסותיה השנתיות של גלוברנדס ל-2017 עלו ב-4% ל-468 מיליון שקל, והרווח הגולמי שלה טיפס ב-9%, בהמשך למגמה שנרשמה ב-2016 ומיוחסת להתרחבות הפעילות וכן להתחזקות השקל ביחס למטבעות זרים. בהמשך לכך, הרווח התפעולי של גלוברנדס צמח ב-13% ל-100 מיליון שקל (24% מההכנסה בנטרול מסי קנייה) וחלחל, כאמור, גם לשורה התחתונה.

עוד עולה מהתוצאות הכספיות של גלוברנדס כי יבוא, הפצה ומכירת מוצרי העישון של גלוברנדס מהווים קרוב ל-90% מהכנסותיה, ואחראים על כמעט מלוא הרווח התפעולי שלה.

בפילוח התוצאות למגזרים, עולה כי הכנסות מוצרי העישון גדלו בכ-4% ל-408 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהם טיפס ביותר מ-12% ל-98 מיליון שקל. הכנסות מוצרי החטיפים והממתקים עלו בסיכום שנתי ב-7% ל-60 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהם עמד על כ-2 מיליון שקל - צמיחה של פי שלושה ביחס ל-2017, אז הוא הסתכם בכ-700 אלף שקל.

עוד חושפת טיוטת התשקיף כי גלוברנדס מתכננת לאחר ההנפקה לאמץ מדיניות דיבידנד, שלפיה יחולקו לפחות 75% מרווחיה השנתיים הראויים לחלוקה לבעלי המניות. בשלוש השנים האחרונות חילקה החברה לבעלי המניות דיבידנדים בסך 180 מיליון שקל, המהווים כ-95% מרווחיה.

תוצאות גלוברנדס, במיליוני שקלים
 תוצאות גלוברנדס, במיליוני שקלים

נתח של 33% בשוק הסיגריות

גלוברנדס נחשבת כיום לאחת מחברות ההפצה הבולטות בישראל, המייצגת כמה חברות בינלאומיות גדולות, ובהן יוניליבר, Wrigly, וכן חברות טבק ממדינות שונות. גלוברנדס הוקמה על-ידי גזית ונצר בשנת 2000 והתחילה לפעול בתחום הפצת מוצרי העישון, שבמסגרתו היא מפיצה ומוכרת מוצרים המיוצרים על-ידי חברות טבק בינלאומיות.

ב-2013 נכנסה החברה גם לפעילות הממתקים והחטיפים, עם מוצרים הנרכשים מספקים מקומיים, המהווים יצרנים או יבואנים בישראל של חברות גלובליות.

בסך הכל לחברה כ-10,000 נקודות מכירה לחנויות נוחות, קיוסקים, מכולות, מינימרקטים וסופרמרקטים בפריסה ארצית, ונתח השוק שלה בתחום הסיגריות עומד על כ-33%, כשמעליה ניצבת פיליפ מוריס, המחזיקה בכ-55% מהשוק, ומתחתיה דובק עם כ-12% מהשוק.

שיאן השכר בחברה ב-2017 היה המנכ"ל נצר, שקיבל 2.7 מיליון שקל כדמי ניהול וכמענק, ואחריו ניצב גזית, שבתפקידו כיו"ר בהיקף משרה של 70% נהנה מדמי ניהול של 2.25 מיליון שקל. שלושת המשנים למנכ"ל והסמנכ"לים קיבלו בין 1.2-1.7 מיליון שקל כל אחד, ופישמן רשתות קיבלה קרוב ל-800 אלף שקל עבור שירותי ייעוץ.

הנפקתה של גלוברנדס, אם תצא לפועל כמתוכנן, תמשיך את גל ההנפקות הראשוניות בבורסה, המלווה את שוק ההון המקומי כבר משנת 2017, שבסיכומה הצטרפו בדרך זו 17 חברות חדשות למסחר בבורסה.

מלבד גלוברנדס, עומדת כיום על הפרק הנפקת רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו של קרן קדמה (שכבר הגישה תשקיף), ובימים הקרובים צפויה לעשות זאת גם ספקית התכנים והשירותים הסלולריים סלטיק.

בשלבים מוקדמים יותר נמצאות, בין השאר, הנפקות של רשת הסופרמרקטים פרש מרקט של האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר), של יצרנית מוצרי הבנייה אקרשטיין תעשיות של גיורא אקרשטיין, ושל חברת איי-דיגיטל, יבואנית מוצרי אפל לישראל, שבוחנת קרן סקיי.

בראש מי שכבר הצטרפו לבורסה בתל-אביב מתחילת 2018, עמדה הנפקת הענק שביצעה רשת פתאל של דוד פתאל, שגייסה בפברואר יותר מחצי מיליארד שקל. בימים הקרובים צפויה פתאל להצטרף למדד ת"א 35 אחרי טיפוס של 17% בערכה מאז שהתחילה להיסחר לפני כחודשיים.

אחריה הגיעו בחודש מארס חברת המרכזים המסחריים צים סנטרס של רני צים וחברת האופנה המקוונת עדיקה, שגייסו כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת, וכן חברת האנרגיה והתשתיות ג'י.פי גלובל פאוור, של ניסן כספי ואהוד בן ש"ך.

גלוברנדס

תחום פעילות: הפצת מוצרי טבק וממתקים
שנת הקמה: 2000
בעלי מניות: ירון גזית (51%), משפחת פישמן (40%), גדי נצר (6%), יעל לב שניידר (3%)
יו"ר: ירון גזית
מנכ"ל: גדי נצר