לפיד: המצגת של נתניהו על הגרעין האיראני היא טעות קשה

יו"ר יש עתיד: "מה שנתניהו עשה יקשה על עבודת המודיעין, כי עכשיו האויב מבין את הפרצות שלהם. פרדו ומאיר דגן לא היו מסכימים לכך לעולם" • "נתניהו חשב שכך הוא מייצר חזית גלובלית רחבה, והוא טעה" • "הדבר הנכון היה לשלוח את ראש המוסד להציג את המודיעין בדיסקרטיות בפורומים סגורים"

יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד. "יש להם 700 מיליון שקל להסכמים קואליציוניים" / צילום: תמר מצפי

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נאם היום (ד') במליאת הכנסת במהלך הגשת הצעת חוק יסוד הלאום, לפי הצעתו של ח"כ בני בגין (הצעה המכילה את עיקרון השוויון) - אך ניצל את דקות הנאום שהוקדשו לכך כדי לתקוף בצורה ישירה את ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצהרת חשיפת המודיעין בנוגע לתוכנית הגרעין הצבאית האיראנית והשקרים של איראן, במסמכים עליהם הצליח המוסד הישראלי לשים את ידו.

לפיד אמר: "נתניהו טעה כשחשף את המודיעין בטלוויזיה בינלאומית. מה שהוא עשה יקשה על עבודת המודיעין, כי עכשיו האויב מבין את הפרצות שלהם. פרדו ומאיר דגן לא היו מסכימים לכך לעולם. אני יודע שראש המוסד הנוכחי הסכים, אבל בקהילת המודיעין בישראל מזועזים מן החשיפה הזו". 

עוד אמר לפיד כי מאחר שהאיראנים ישבו וצפו במשדר הטלוויזיוני, ומדובר בחשיפה קשה של דרכי עבודת המודיעין הישראלי, הוא סבור כי "לנתניהו היו שיקולים אחרים במשדר הזה. הוא חשב שבאמצעות הטלוויזיה הוא מייצר חזית גלובלית רחבה, והוא טעה. כל העולם ידע גם קודם לכן שאיראן שיקרה ושהיא משקרת, זו הסיבה שעשו את הסכם הגרעין".

לפיד הוסיף כי אם נתניהו היה מגלה מודיעין חדש לגבי הפרות של הסכם הגרעין החל משנת 2015, הרי ששווה היה להעלות את הכול במשדר טלוויזיוני מן הסוג הזה.

עוד אמר לפיד כי לדעתו הדבר הנכון לעשות היה לשלוח את ראש המוסד להציג את המודיעין בדיסקרטיות בפני הצרפתים, הגרמנים, הבריטיים והאמריקאים בפורומים סגורים. "זה מה שאני הייתי עושה", אמר לפיד. "עכשיו הם ראו את זה בטלוויזיה, ויש להם רמת מחויבות של אנשים שראו משהו בטלוויזיה, וזה פוגע באינטרסים שלנו, למרות שיש לנו את הנשיא האמריקאי שהכי מחויב לנו אי-פעם, אבל הדרך היא באמצעות חיזוק סנקציות, פיקוח, טיפול מעכשיו בסעיף השקיעה - ולא באמצעות מסיבות עיתונאים במקום מדיניות". 

עוד אמר לפיד: "אני הייתי נגד הסכם הגרעין. הוא הסכם רע. שיתפתי פעולה מהאופוזיציה נגד ההסכם עם הממשלה. אבל המצגת של נתניהו הייתה טעות שגרמה נזק למטרה הזאת. אני לא משונאי נתניהו, אני ישבתי בממשלתו, אבל אני אומר כבר הרבה זמן שקרה לו משהו, הוא עושה טעויות שהוא לא עשה בעבר".

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי לפיד: "אפילו בנושא בעל משמעות לביטחונה של ישראל, יאיר לפיד מעדיף לצייץ ולקשקש מטעמים פוליטיים. בניגוד לדבריו ההזויים, ההחלטה לפרסם את הארכיון הגרעיני של איראן התקבלה במשותף על ידי כל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים. כשהניסיון הצבאי שלך מסתכם בשירות בעיתון ״במחנה״, זה מה שיוצא. מוטב שמי שלא עוזר, לפחות לא יפריע".