מגמה מעורבת לישראליות בוול סטריט באפריל; מדד הביומד ירד

אחרי חודשיים של מגמה שלילית, מדד גלובס-פרומתאוס ירד בחודש שחלף ב-0.2% בלבד • מלאנוקס בלטה לחיוב כשעלתה ב-8%

איל וולדמן / צילום: איל יצהר
איל וולדמן / צילום: איל יצהר

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אפריל במגמה מעורבת, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, לירידה מתונה של 0.2%, בעוד מדד ת"א 125 עלה ב-1.3%, ואילו מדד נאסד"ק נותר ללא שינוי.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב-3.7%, בדומה למדד ת"א ביומד ולמדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה אשר ירדו ב-4% וב-3%, בהתאמה. בין המניות היורדות הבולטות בתת המדד נמצאת מניית אינטק פארמה, שהתרסקה ב-19% על רקע גיוס הון שביצעה בהנחה של 18%. גיוס ההון נעשה במטרה לממן את השלמת הניסוי של החברה בגלולת האקורדיון, שנועדה לטפל בחולי פרקינסון. מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק עלו בצורה מתונה בחודש אפריל, והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 0.3% בלבד. מנגד, מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-0.9%, ואילו מדד נאסד"ק טכנולוגיה רשם ירידה בשיעור של 1.8%. בלטה בתת המדד מנית מלאנוקס שעלתה ב-8% לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים ודיווחה על גידול של 33% בהכנסות ברבעון הראשון של 2018.

השוק התאכזב מהניסוי, ההנהלה לא

אחת החברות הבולטות במדד היא גלמד (Galmed Pharmaceuticals), שהציגה ירידה של 35% במניה מתחילת השנה עד סוף אפריל, והגיעה לשווי שוק של 86 מיליון דולר. גלמד מפתחת תרופה לטיפול במחלת הכבד השומני הדלקתי (NASH). במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי מדובר באחת ההפרעות הנפוצות בכבד, עם תפוצה בשיעורים שעולים במקביל לגידול העולמי בהשמנת יתר וסוכרת.

אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, מציין שהתרופה ארכמול (Arachmol) המפותחת על-ידי גלמד מבוססת על קבוצת מולקולות שפותחו על-ידי החברה על בסיס חומרים מהונדסים, שמקורם בגוף האדם. "הפוטנציאל של התרופה הוא טיפול בטוח ויעיל בקרב חולים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, ומטרום סוכרת או סוכרת מסוג 2, באופן שימנע את הסיבוכים הקשורים למחלות הכבד השומני. גלמד פועלת באופן משני בכיוונים נוספים, ומקדמת ניסויים בשלבים שונים המבוססים על הארכמול, דוגמת מוצר אשר ניטל כמשחה נקודתית ונוסה על משתתפים הסובלים מאקנה, ללא ממצאים חד-משמעיים", אומר שבח.

עוד מציין שבח כי עד כה גלמד השלימה ניסוי שלב IIa בתרופה, שעל-פי דיווחי החברה הראה כי אכן חלה ירידה ברמות השומן בכבד, ללא השפעה על המשקל של המשתתפים בניסוי - אינדיקציה לכך שהתרופה לא מונעת היווצרות שומן באופן כללי בגוף, אלא ממוקדת באזור המטרה אליו היא מיועדת. למרות התוצאות החיוביות בניסוי, שבח מדגיש כי טרם הוכחה השפעה של הפחתת השומן על הדלקת עצמה.

"יש לציין שאחת המגבלות הטכניות של הניסוי היא העובדה שהדרך הטובה ביותר למדוד דלקת בכבד היא באמצעות ביופסיה, בדיקה פולשנית אשר מגבילה בפני החברה את השימוש בה, וכי תוצאות הניסוי נמדדו באמצעות סריקות MRS לא פולשניות", הוא מוסיף.

נכון לשנת 2018 מרכזת החברה עניין סביב שני ניסויים: המרכזי הוא ניסוי שלב IIb בתרופה ארכמול, בקרב מדגם של כ-250 משתתפים שאובחנו באמצעות ביופסיה כחולים בדלקת בכבד. הניסוי החל בפברואר 2015, וגלמד צפויה לפרסם את תוצאותיו בחודשים הקרובים.

ניסוי נוסף נערך על-ידי גורם חיצוני בשיתוף פעולה עם החברה. הניסוי התבצע על קבוצה של נשאי וירוס HIV, שמתקיימים אצלם סיבוכים הקשורים למחלת הכבד השומני הלא אלכוהולי. בניסוי זה נערכה השוואה בין קבוצת ביקורת שלא טופלה בתרופה לבין קבוצת מטופלים בפברואר השנה, לאחר שגלמד פרסמה את תוצאות הניסוי שהראו כי אין הבדל בין הקבוצה המטופלת בתרופה לבין קבוצת הביקורת. השוק הגיב בירידה חדה במחיר המניה, אשר ירד ביותר מ-40% תוך שבוע, משווי שוק של כ-150 מיליון דולר לכ-80 מיליון דולר. עם זאת נראה כי תוצאות הניסוי לא גרמו לזעזוע בקרב הנהלת גלמד, שהסבירה את התוצאות בכך שהגורמים לכבד שומני בקרב נשאי HIV שונים מהגורמים בקרב אוכלוסיית היעד של התרופה, ובנוסף יש לקחת בחשבון את השפעת הווירוס עצמו, כמו גם השפעת התרופות בהן מטופלים נשאי HIV, שייתכן וגורמות להיווצרות כבד שומני באופן שונה מהאופן הסטנדרטי.

הפוטנציאל של גלמד

במחלקת המחקר של פרומתאוס מעריכים כי מאחר שכיום אין טיפול יעיל למחלת דלקת הכבד השומני הקטלנית, ישנה תחושה כי הבמה פתוחה בפני כל גורם - קטן כגדול - להציג את הישגיו ופיתוחיו בתחום, וסביר להניח שחברה אשר תציג פתרון מבטיח, גם אם הוא נמצא בשלבים מוקדמים, תעמוד בפני הצעות רכישה בהיקפים משמעותיים. שוק ההון מצידו שמח להשתתף במשחק ולהמר לטובת גלמד. החברה גייסה 11.6 מיליון דולר נטו בהנפקה שהתקיימה בדצמבר 2017, ובתחילת אפריל הודיעה על גיוס של כ-6 מיליון דולר במחיר של 6 דולר למניה (בעוד שמחיר המניה בשוק עמד על כ-5 דולר), בתוספת אופציה למימוש במחיר של 15 דולר בשנה הקרובה, מה שלהערכת פרומתאוס מעיד על כך שלכאורה החברה מצפה להציג תוצאות טובות בניסוי הקליני, ולצמיחה משמעותית בשווי המניות.

מבדיקת מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי עולה כי חברות שבידן תרופות בעלות פוטנציאל לספק טיפול למחלה, מגיעות כבר היום לשוויי שוק משמעותיים. "דוגמה לחברה בתחום היא Intercept Pharmaceuticals האמריקאית, אחת המתחרות העיקריות של גלמד. נכון לסוף אפריל הוערך שוויה של אינטרספט בכ-2 מיליארד דולר. החברה מספקת מוצר יחיד - תרופה בשם אוקליבה (Ocaliva) שמטרתה טיפול בשחמת ראשונית של המרה ושנבחנת כתרופה פוטנציאלית בטיפול בדלקת הכבד השומני.

לפיכך, ניתן להעריך כי ככל שתוצאות הניסוי הקליני של גלמד תהיינה חיוביות, עשוי להיות אפסייד מהותי לבעלי המניות של החברה", מסכם שבח.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.