כאוס בבית הלבן: ג'וליאני מושיט לטראמפ את חבל התליה

האם ג'וליאני, פרקליטו החדש של הנשיא, ידע שהוא מקעקע את תשתית ההגנה המשפטית של מרשו מול התובע המיוחד? • לנוכח ההתנגשות בלתי נמנעת עם התובע, שינה את טראמפ את הטקטיקה: התנגחות פוליטית במקום מאבק משפטי; השמצת חוקריו ורשויות החוק בכלל כקלגסים ששואפים להדיחו בלי בחירות • פרשנות

רודי ג'וליאני / צילום: רויטרס
רודי ג'וליאני / צילום: רויטרס

כל יום אנו משתאים מחדש לנוכח השערוריה הממשלית הטריה שמנחיתים דונלד טראמפ, או בכירי ממשלו, או ידידיו, או חוקריו, או אויביו, לחוד או ביחד, בהתמדה ובעקביות ראויות לציון, על אמריקאים שמייחלים לרוגע אך נדונו לטלטלות. כמו אולד פייתפול, הגייזר הפופולרי בילוסטון, שמתיז את מימיו הלוהטים מדי 35 עד 120 דקות, לא דקה פחות ולא דקה יותר, אנו יכולים לסמוך על טראמפ, שלוחיו או שלוחות ממשלו, שיספקו לתקשורת (או פייק ניוז בעגה הטראמפאית) את ליטרת הבשר שלה בטרם עוכלו שרידי קודמתה.

בקושי חלפו 15 חודשים מאז טקס ההשבעה של טראמפ, אך גודש הסקנדלים בממשלו מסחרר. הנה כמה על קצה המזלג, לא בסדר כרונולוגי, כדי לתת פרספקטיבה: פיטורי היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין לאחר ששיקר לממונים עליו; הביקור של ראש הסוכנות להגנת הסביבה במרוקו ב"סיוע" לוביסט של חברת אנרגיה; השולחן החדש שהזמין שר השיכון לחדר האוכל הרשמי בלשכתו בעלות של 31 אלף דולר; הגילוי שראש מטה הבית הלבן כינה את טראמפ "אידיוט" (בעקבות ראש מועצת היועצים הכלכליים, היועץ לביטחון לאומי, שר-האוצר ושר-החוץ, ולהבדיל רופרט מרדוק, שעשו זאת לפניו); משיכת מועמדותו של רוופא הבית הלבן למשרת ראש מינהל החיילים המשוחררים לאחר שהתברר כי הוא חילק תרופות ממכרות ונמצא שתוי בעת מילוי תפקידו; פיטוריו של עוזר בכיר לנשיא שהואשם בהכאת נשותיו לשעבר; ולא נגענו בשורה הארוכה של השערוריות שנוגעות לקשרים הפוטנציאליים של טראמפ ו/או מטה הבחירות שלו לרוסיה, קשרים שעומדים במרכז החקירות של התובע המיוחד, רוברט מולר.

אבל פרשת שחקנית הפורנו סטפאני קליפורד, הידועה יותר בשם המיטה שלה, סטורמי דניאלס, שלדבריה בילתה ערב לא קסום אחד עם טראמפ ב-2006, מאפילה על שערוריות העבר הלא רחוק. היא דוחקת הצידה, זמנית לפחות, אפילו את רסיסי המידע העסיסיים ב'דוסיה', הלא הוא תיק התחקירים שערך סוכן לשעבר של המודיעין הבריטי על קשריו של טראמפ ברוסיה, ובו גם מידע - בלתי מוכח - על אורגיית הקילוחים הזהובים במוסקבה בהשתתפותו כביכול של היזם טראמפ ב-2013.

עד אמצע השבוע, היתה עמדת טראמפ ופרקליטיו פשוטה: בניגוד לטענתה של הגברת קליפורד, טראמפ לא קיים עמה יחסי מין, וכל הפרטים הציוריים שקשטו את הסיפור שלה - לרבות הבדותה שהיא צלפה בעכוזו לאחר שהוא הפשיל את מכנסיו - אינם אלא פרי דמיון קודח. נכון, אחד מפרקליטיו של טראמפ, מייקל כהן, שילם לה 130 אלף דולר דמי שתיקה ב-2016, אבל הוא עשה זאת ביזמתו, בלי להודיע לטראמפ והכסף הוצא מכיסו שלו. הנשיא בכלל לא היה מודע למתרחש. ככה זה בין חברים.

אמת, מעט מאוד אנשים האמינו לסיפור המוזר הזה, אבל בהעדר גרסה חלופית אמינה הוא נגרף למחוזות השכחה בשטפון של השערוריות החדשות - עד שרודי ג'וליאני נכנס לתמונה.

ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, צורף לצוות המשפטי של טראמפ לפני שבועיים, כדי לסייע לצוות להתמודד עם עומס האתגרים המשפטיים שניצבים לפניו, ובמיוחד פשיטת חוקרי אף.בי.איי על משרדו וביתו של כהן בניו-יורק בחודש שעבר. הפשיטה הזו הניבה שפע של מסמכים, דיסקים ואפילו קלטות של שיחות טלפון. מבחינתו של טראמפ, הפשיטה הזו פתחה קן צרעות. כהן היה יותר מפרקליט. הוא היה מאכער, אחד שפותר בעיות עדינות בזריזות ובתקיפות מאחורי הקלעים. כהן מודע לחלק גדול מהפעילויות של טראמפ הקבלן, היזם, מארגן תחרויות של מלכת יופי. לא בטוח שהנשיא טראמפ רוצה לשפוך אור על פעילויותיו של איש העסקים טראמפ.

אנליסטים אומרים, כי טראמפ מודאג - או צריך להיות מודאג - מחקירת כהן יותר מאשר מחקירת קשריו עם רוסיה. לדברי האנליסטים, אין כמעט ספק שנגד כהן יוגש כתב אישום רב-סעיפים. העובדה שמשרד המשפטים אישר לפשוט על משרד פרקליטו של הנשיא - וששופט נתן אור ירוק לפעולה זו - מראה שיש ראיות חזקות מאוד למעורבות לכאורה של כהן בעבירות, חלקן אולי קשורות בטראמפ, חלקן אולי לא.

והשאלה הגדולה היא: האם כהן יתחיל לזמר נגד טראמפ בחקירת התובע המיוחד מולר אם יובהר לו שהוא, כהן, עלול לבלות עשרות שנים, אולי את שארית חייו, בכלא פדרלי? האם הוא יסכים לשמש כעולה על מזבחו של טראמפ, שלפי עדויות שונות נהג בו בזלזול במשך שנים? לאחר הכל, מייקל פלין, שהואשם במתן עדות שקר לחוקרי התובע המיוחד, לא עמד בלחץ. הוא יהיה עד מדינה בהליך פוטנציאלי של אימפיצ'מנט נגד טראמפ בבית-הנבחרים או במשפטים פוטנציאליים של איוונקה טראמפ, ג'ארד קושנר או דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא.

זה אפוא הרקע להצטרפות ג'וליאני לצוות המשפטי של טראמפ, ופעילותו הפומבית הראשונה במסגרת זו היתה פצצה של ממש - מבחינה משפטית ומבחינה עיתונאית. בראיון בפוקס ניוז, שלשום (ד'), הוא הפך על פיה את כל מערכת הטיעונים שנועדה להגן על טראמפ מפני הסיכונים בפרשת סטורמי דניאלס.

ג'וליאני טוען - בניגוד לדברי כהן ובניגוד לדברי הנשיא עד עתה - שטראמפ החזיר 130 אלף דולר לפרקליט, "לאורך כמה חודשים", לכיסוי הוצאות דמי השתיקה ששולמו לסטורמי דנילאס. במילים אחרות: נשיא ארה"ב עשה עסקה עם כוכבת פורנו. טראמפ מוסיף להכחיש שהוא קיים עמה יחסים אי פעם. אבל הסכמי שתיקה (non disclosure agreements) הם הליך מקובל בקרב ידוענים, שאינם רוצים להיגרר לעימותים פומביים שיכפישו את שמם הטוב. מה שחשוב יותר - גורסת התיאוריה של ג'וליאני - היא העובדה לא נעשתה שום עבירה על חוקי מימון הבחירות. התשלומים שנתן טראמפ לכוכבת הפורנו נבעו מסיבות שחורגות מתחום החקירה של התובע המיוחד ולפיכך הן אינן רלוונטיות לדיון משפטי או ציבורי.

דעה אחת גורסת, שמדובר בטיעון משפטי אבסורדי, שג'וליאני ירה ירה לעצמו (ולטראמפ) ברגל ושהופעתו בפוקס ניוז היתה ביטוי לחדלות משפטית, לאין אונות לגלית, ובמילים אחרות: הוא הגיש לטראמפ את חבל התליה בכך שקעקע את תשתית קו ההגנה של הנשיא. הוא אפילו קשר ישירות את התשלום לסטורמי דניאלס למסע הבחירות ב-2016, ובכך הוא הכפיף אותו לחוקי מימון הבחירות. האנלסיטית הימנית ג'ניפר רובין תיארה את ג'וליאני כ"קלוץ משפטי".

ג'וליאני גם הניח מתחת לרגלי טראמפ מוקש פוליטי מפני שהוא קיבע את טראמפ כשקרן. העובדה שטראמפ שקרן סדרתי אינה חדשה, כמובן, אבל רק באפריל תועד הנשיא בווידיאו בשיחה עם עיתונאים באייר פורס וואן כשהוא משיב בשלילה על שאלה האם הוא שילם 130 אלף דולר לכוכבת הפורנו. "לא, לא... תשאלו את כהן", הוא אמר אז. "הוא הפרקליט שלי". בכל שידורי החדשות מובאים זה אחרי זה דברי ג'וליאני עתה ודברי טראמפ כמה שבועות קודם לכן.

על פי דעה אחרת, דברי ג'וליאני דווקא נובעים מחישוב קר. הוא, בעצה אחת עם טראמפ, החליט להקריב את אמינות הנשיא (ואת אמינותו של כהן) כדי להגן על כהן מפני האשמה של עבירה על חוקי הבחירות (אם כהן שילם מכיסו 130 אלף דולר, זו מתנה - או תרומה - לקמפיין של טראמפ, שחורגת מהסכום שמותר לאדם פרטי לתרום, על פי החוק). יתר על כן, ייתכן שדברי ג'וליאני הם מענה לגילוי נוסף שעומד להתפוצץ בקרוב.

כך או כך, הצטרפותו של ג'וליאני לצוות המשפטי של טראמפ מצביעה על טקטיקה חדשה של הנשיא: התנגחות פוליטית במקום מאבק משפטי. לנוכח התנגשות בלתי נמנעת עם התובע המיוחד, שאיים להוציא כתב זימון משפטי לטראמפ להופיע לחקירה מול חבר מושבעים גדול, החליט הנשיא לפתוח בקמפיין להכפשת התובע המיוחד, חוקריו, ולמעשה משרד המשפטים ו-FBI. הכוונה היא להציגם כקלגסים פורעי חוק ששואפים להדיחו ללא בחירות, יצירי הממסד הביצתי שאינם משלימים עם נצחונו של טראמפ ב-2016. ג'וליאני יוביל את המתקפה.

וכך, בראיון לפוקס ניוז הוא אמר, כי סוכני אף.בי.איי שערכו את הפשיטות על משרדו וביתו של כהן הם "חיילי סער" - רמז ברור לחיילי הסער של אדולף היטלר. יתר על כן, ג'וליאני התחיל להכשיר את הקרקע להתפרצויות המונים נגד הרשויות, אם התובע המיוחד יעז לפעול נגד איוונקה. "הארץ כולה תקום עליהם אם הם (משרד המשפטים) ינסו לפגוע בבת הנשיא", הוא אמר.

ומה עם ג'אד קושנר? - שאל המראיין.

הוא בסדר גמור", השיב ג'וליאני. "אבל גברים הם זניחים".

אין ספק, המאורעות בוושינגטון מתקרבים במהירות לנקודת רתיחה.