קיצוץ 3 משרות בחו"ל הוביל לסכסוך עבודה בבנק ישראל

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בנימוקים שונים, ביניהם הסדרת מעמדם של עובדי קבלן, עובדים ארעיים וסטודנטים • אולם סיבה נוספת לסכסוך נעוצה בביטול מספר תקני נציגות בנק ישראל בלונדון ובוושינגטון, כחלק מהסכם להעברת הטיפול בבנקים הבינ"ל לידי האוצר

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

הוויתור על נציגויות בחו"ל לא עובר לנגידה בשקט: ההסתדרות הכריזה הבוקר (ב') על סכסוך עבודה בבנק ישראל, מהגופים הידועים בתנאים הטובים שהם מעניקים לעובדיהם.

הנימוקים העיקריים לסכסוך הם "התנהלות חד-צדדית מצד הנהלת הבנק בכל הנוגע לקליטה והסדרת מעמדם של עובדים ארעיים, סטודנטים ועובדי קבלן בבנק" וכן "על רקע המבוי הסתום במשא-ומתן הנוגע לשחיקת שכר העובדים". אבל הנימוק המעניין ביותר לסכסוך נמצא הוא דווקא השלישי: מדובר ב"החלטת הבנק בדבר העברת האחריות על כמה מנציגויותיו במוסדות פיננסיים בחו"ל למשרד האוצר". מאחורי הנימוק הזה עומד הסכם שנחתם בין האוצר לבנק ישראל במארס שעבר ובו ויתר בנק ישראל על שני תפקידי נציגים יוקרתיים בחו"ל לאוצר.

על-פי ההסכם, אותו הובילו נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג והכלכלן הראשי באוצר יואל נוה, הועברה לאוצר האחריות על ייצוג ישראל בדירקטוריון של שלושה בנקים בינלאומיים - הבנק העולמי, הבנק האירופי לשיקום ופיתוח הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח. ההסכם נולד כדי לרכז את הטיפול בעבודה מול הבנקים הבינלאומיים לפיתוח בידי גורם אחד, האגף הבינלאומי של האוצר בראשות נוה, שגם אחראי על ייצוג ישראל בדירקטוריון הבנק האסייתי לפיתוח תשתיות. אלא שמבחינת עובדי בנק ישראל משמעות ההסכם הייתה ויתור על שלוש משרות יוקרתיות של שליח בחו"ל, בהן שליח בלונדון (נציג ישראל בבנק האירופי לשיקום ופיתוח) ושליח בוושינגטון (נציג ישראל בבנק העולמי ובבנק הבין-אמריקאי לפיתוח).

מבין האישים שזכו לאייש את התפקידים כעובדי הבנק אפשר להזכיר את המפקחת הנוכחית על הבנקים חדוה בר שייצגה את ישראל בבנק האירופי בין השנים 2005 עד 2008. 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "הנהלת בנק ישראל מנהלת מזה מספר זמן רב משא-ומתן אל מול העובדים, לו שותפים גם ההסתדרות והממונה על השכר באוצר. עם רצון טוב של הצדדים ניתן לסיים את המשא-ומתן בהצלחה ללא צורך בהחרפה".