המרוויחים הגדולים ממכירת פרוטרום: משפחת פרבר

בין המוסדיים הבולטים שייהנו מהעסקה: חברת הביטוח מגדל שמחזיקה כ-3.8% מהון החברה בשווי של קרוב ל-800 מיליון שקל

הנהנים הגדולים מעסקת המכירה של פרוטרום ל-IFF ב-7 מיליארד דולר יהיו ג'ון פרבר (92), רעייתו מיה (80) ובתם סנדרה (60), המחזיקים בכ-36% מהון החברה באמצעות חברת  ICC. קבוצת פידליטי מחזיקה בעוד 7.3% ממניות החברה, והמנכ"ל אורי יהודאי נותר עם כ-0.8% מההון, לאחר שמימש במהלך השנים מניות בעשרות מיליוני שקלים. הרוב המוחלט של שאר המניות (כ-56%) נמצא בידי הציבור.

מלבד יהודאי קיבלו 3 מנהלים בכירים בחברה כ-155 אלף אופציות הניתנות למימוש למניות החברה ששוויין מוערך כעת בכ-60 מיליון שקל.

האזינו לראיון עם מנכ״ל פרוטרום אורי יהודאי בפודקאסט שוק ההון החדש של גלובס, ״כיסא מנהלים״:

גם המנהלים מחזיקים אופציות של מיליונים

סמנכ"ל הכספים של פרוטרום והמשנה למנכ"ל, אלון גרנות, מחזיק בכ-48 אלף אופציות בשווי של קרוב ל-20 מיליון שקל; עמוס ענתות, המכהן כמשנה לנשיא החברה ואחראי על תפעול שרשרת ואספקה גלובליים, מחזיק בכ-61 אלף אופציות בשווי של כ-23.5 מיליון שקל; וגיא גיל, המשמש בתפקיד סגן נשיא לענייני כספים, מחזיק בכ-45 אלף אופציות בשווי של כ-17 מיליון שקל.

בין המחזיקים המוסדיים הבולטים שייהנו מהעסקה ניתן למצוא את חברת הביטוח מגדל המחזיקה כ-3.8% מהון החברה (נכון לסוף 2017) באפיקי החיסכון לטווח ארוך (קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל) שלה, בשווי נוכחי של קרוב ל-800 מיליון שקל. קבוצת הביטוח הראל עם החזקה של כ-2.3% בשווי של כ-480 מיליון שקל; קרנות עמיתים מחזיקות 1.4%; כלל ביטוח כ-1.2%; הפניקס 1.1%; מנורה כ-1%; ובית ההשקעות פסגות שמחזיק בכ-0.7% מהון החברה.

בית ההשקעות ילין לפידות החזיק (נכון לסוף חודש פברואר השנה) 0.75% ממניות פרוטרום באמצעות קרנות הנאמנות שלו, ועוד 0.6% באפיקי החיסכון לטווח ארוך; בית ההשקעות מור החזיק כ-0.2% בקרנות שלו; והראל החזיקה כ-0.2% בקרנות הנאמנות שלה.

המרוויחים הגדולים של עסקת פרוטרום
 המרוויחים הגדולים של עסקת פרוטרום

ICC של פרבר מוכרת יותר מ-3 מיליארד דולר בשנה באמצעות החברות-הבנות

ג'ון פרבר, המייסד והבעלים של חברת ICC, עלה לישראל מרומניה לאחר מלחמת העצמאות, אך זמן קצר מאוד לאחר מכן הוא היגר לארה"ב. שם סיים תואר שלישי בכימיה והקים את החברה בשנת 1950. מאז צמחה החברה למכירות שנתיות של יותר מ-3 מיליארד דולר, באמצעות חברות בנות, והיא נחשבת אחת החברות הפרטיות בארה"ב.

פרבר עצמו אינו חובב פרסום. ב-2013 כלל אותו "פורבס" ברשימת 400 האנשים העשירים ביותר בארה"ב ונכתב כי פרבר עשה מאמצים רבים כדי לא להיכלל ברשימה. הניסיון למצוא דיווחים עליו בתקשורת האמריקאית לא העלה תוצאות רבות. "פורבס" העריך אז את הונו האישי ב-2 מיליארד דולר.

פרבר נולד בשנת 2015 בטימושוארה, רומניה, שבה ייסד אביו יוג'ין מפעל לייצור צבעים וכימיקלים אחרים. לאחר מלחמת העולם השנייה, המפעל הולאם על ידי הממשלה הרומנית, ומשפחת פרבר היגרה תחילה לישראל ולאחר מכן לארה"ב.

מאז היווסדה, חברת ICC התרכזה במספר קטן יחסית של חברות הקשורות לענף הכימיה, והקפידה לרכוש חברות אשר הציגו יכולת הובלה בתחומיהן. על פי האתר של החברה, הקבוצה כוללת את החברות הבאות:

Dover Chemical Corporation - חברה אמריקאית הפועלת בתחומים של כימיקלים ייעודים בתחומי הפלסטיקה, דלקים, עיבוד מתכות ופולימרים.

Konsyl Pharmaceuticals Inc - חברה שנרכשה על ידי פרבר בשנת 2005. מדובר בחברה אמריקאית הנחשבת מובילה בתחום תוספי מזון ותוספי בריאות.

Primex Plastics Corporation - יצרנית של גיליונות פלסטיק שנוסדה על ידי פרבר בשנת 1965 עם שלוש מכונות, ונחשבת היום לאחת המובילות בתחומה.

פרבר, באמצעות ICC, הוא בעל השליטה, מאז 1999, בחברה שייסד אביו. כיום החברה פועלת תחת השם SC Azur SA. היא מייצרת צבעים, ציפויים ומוצרי עזר לבנייה.

על פי אתר בלומברג, פרבר, באמצעות ICC, קנה את השליטה בפרוטרום בשנת 1996. הנתח של ICC בפרוטרום מגיע ל-37%. משפחת פרבר הייתה מיוצגת בתקופות שונות בדירקטריון החברה הציבורית. מלבר ג'ון פרבר כיהנו בדירקטוריון אשתו, מיה פרבר, ובתו סנדרה. פרבר משמש יו"ר החברה וסנדרה היא סגניתו. משנת 2000 עד שנת 2007 היא הייתה מנהלת משאבי האנוש של החברה.

סנדרה פרבר היא בעלת תואר במשפטים מאוניברסיטת ניו יורק. מיה פרבר היא אמנית שהציגה בכמה תערוכות בארה"ב. מיה היא ילדית טימושוארה כמו בעלה, ושהתה במשך כמה שנים במרכז אמריקה.