התקיפה בסוריה: "טילים איראניים הושמדו; 9 נהרגו"

גורם במשטר אמר כי יורטו שני טילים ששוגרו לאזור אל-כיסווה, שכבר הותקף בעבר על צה"ל • הארגון הסורי לזכויות אדם טוען כי היו 9 הרוגים, בהם אנשי משמרות המהפכה • בישראל ערוכים לתגובה של טהראן על תקיפות קודמות

מטוסי חיל האוויר / צילום: רויטרס
מטוסי חיל האוויר / צילום: רויטרס

חיל האוויר תקף אמש בסיס באזור אל-כיסווה שבפרברי דמשק - כך דיווחו הלילה (ד') כלי תקשורת במדינה. זאת ברקע החשש בישראל מפני תגובה של איראן על שורת תקיפות שיוחסו לה לאחרונה ושבהן נפגעו כוחותיה.

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי 9 לוחמים משורות הכוחות הנאמנים למשטר, בהם אנשי משמרות המהפכה, נהרגו בתקיפה שבה הושמדו טילים שהיו שייכים לאיראן או לחיזבאללה. בעבר כבר דווח על תקיפות של ישראל באזור הבסיס, המשמש גם את פעילות הכוחות השיעיים שמפעילים משמרות המהפכה במדינה. בישראל לא הגיבו.

לטענת גורם במשטרו של בשאר אסד, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א, מערכות ההגנה האווירית יירטו שני טילים ששוגרו לעבר הבסיס. גורם בברית האזורית הנלחמת לצדו של אסד אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא היו נפגעים בתקיפה, אך בהמשך טען גורם סורי כי שני אזרחים נהרגו.

בסאנ"א וברשת אל-מיאדין דווח על פיצוצים עזים שנשמעו באזור. בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נראית אש ועשן רבים המיתמרים מהאזור.

אמש ערב הורה צה"ל לרשויות ב רמת הגולן לפתוח את המקלטים בעקבות תנועות חריגות שזוהו בקרב הכוחות האיראניים בסוריה. בצה"ל ציינו כי יש להמשיך ולהישמע להוראות שיימסרו ככל שיידרש בנושא, אך עם זאת הדגישו כי כעת ההנחיות לתושבים הן לשמור על שגרה. בהתאם להנחיות צה"ל ופיקוד העורף, הודיעו הבוקר ברמת הגולן כי הלימודים באזור יתקיימו כרגיל בכל מוסדות החינוך, וכך גם מערך ההסעות לבתי הספר והתחבורה הציבורית.

מצה"ל נמסר גם כי הושלמה פריסה של יכולות הגנה וקיימת מוכנות גבוהה של כוחות צה"ל לתקיפה. "צה"ל ערוך ומוכן למגוון תרחישים ומזהיר כי כל פעולה נגד ישראל תיענה בתגובה חריפה", נמסר בהודעת דובר צה"ל.

הנחיית צה"ל לרשויות באה על רקע ההערכה במערכת הביטחון כי התרחיש שלפיו איראן תיזום מלחמה - נותר נמוך. לוואלה! NEWS נודע כי בישיבת הקבינט שהתקיימה בתחילת השבוע אמרו גורמים ביטחוניים בכירים כי הסיכוי למלחמה מסוג זה נמוך. עם זאת, לדברי גורמים בכירים ישראלים, הסיכוי לשורת אירועים מתגלגלים שיובילו למלחמה נשאר גבוה.

מוקדם יותר הזהירה שגרירות ארצות-הברית בישראל את עובדיה מהגעה לרמת הגולן, זאת בעקבות המתיחות באזור. בהודעת השגרירות צוין כי עובדים שיהיו מעוניינים לשהות באזור ידרשו לקבל אישור לכך מראש.

בצל האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא מחר לפנות בוקר לביקור בן יממה ב רוסיה במהלכו ייפגש עם נשאי רוסיה ולדימיר פוטין וידון עמו בהתפתחויות האזוריות האחרונות. בלשכת ראש הממשלה אומרים כי אין כל שינוי בתוכניות.

לדברי גורמים מדיניים, במוקד סדר היום של בפגישה המאמץ הישראלי למנוע את התבססות איראן בסוריה, ובמיוחד שמירה על חופש הפעולה האווירי של צה"ל באזור, על רקע הדיווחים שמוסקבה מתכוונת להעביר לידי הסורים את מערכת ההגנה האווירית S-300 אחרי תקיפת ארצות-הברית, צרפת ובריטניה יעדים של אסד בחודש שעבר.