"פומפיאו יוביל המדיניות האמריקאית במזה"ת על חשבון קושנר"

"פוליטיקו": העובדה שסגן שר-החוץ האמריקאי עומד בראש משלחת ארצו לטקס חנוכת השגרירות מתחייבת מהפרוטוקול, אך היא מצביעה גם על דחיקת רגליו של קושנר • פקיד אמריקאי בכיר בתדרוך לכתבים: פתיחת השגרירות – אינטרס אמריקאי טהור; לא היה לנו מו"מ עם הישראלים על כך

ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ / רויטרס
ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ / רויטרס

מייק פומפיאו, שר-החוץ האמריקאי החדש, מתכנן להוביל את המדיניות האמריקאית כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ובכך הוא ידחוק למעשה את רגליו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא דונלד טראמפ ויועצו הכביר, שהחזיק בתיק הישראלי-פלסטיני עד עתה. כך כותב אתר החדשות הפוליטיות "פוליטיקו".

"פוליטיקו" מציין, בראש המשלחת האמריקאית לטקס חנוכת השגרירות יעמוד סגן שר-החוץ, ג'ון סאליבן. דבר זה מתחייב מהפרוטוקול: הפקיד הבכיר ביותר במשלחת אמריקאית רשמית הוא האדם שעומד בראשה. מבחינה פורמלית, לסגן שר-החוץ מעמד בכיר יותר מאשר ליועץ בכיר לנשיא.

בכל זאת, קושנר ריכז בידיו את הטיפול בסוגיות הסכסוך הישראלי-פלסטיני והוא האפיל אפילו על שר-החוץ הקודם, רקס טילרסון, במגעים עם מנהיגים זרים שקשורים לסכסוך. הוא דחף להעביר את השגרירות לירושלים. אך בטקס החנוכה, הוא יהיה עוד אחד מהאורחים שם, לא ראש המשלחת.

אנליסטים בוושינגטון מעריכים, כי עובדה זו היא סימן לכך שפומפיאו מתכנן ליטול חלק פעיל בטיפול בסוגיות המזה"ת הרבה יותר מקודמו.

"עד עתה היתה לקושנר שליטה מלאה על התיק הישראלי-פלסטיני", אמר ל"פוליטיקו" מרטין אינדיק, שהיה שגריר ארה"ב בישראל בתקופת ממשל קלינטון. "נכון אמנם שמבחינת הפרוטוקול סגן שר-החוץ צריך לעמוד בראש המשלחת, אך העובדה שהובלת המשלחת נשללה מקושנר אינה בלתי משמעותית. אינני מאמין שלפומפיאו יש כוונה למלא תפקיד משני בטיפול בסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא מתכנן להיות שחקן מרכזי, תפקיד שטילרסון מעולם לא מילא".

פומפאו / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס
 פומפאו / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס

בחודשים הראשונים של ממשל טראמפ היה קושנר למעשה שר-החוץ מאחורי הקלעים. הוא היה לא רק היועץ הבכיר שאוזנו של הנשיא קשובה לו, אלא גם מוקד כוח בפני עצמו בבית הלבן: הוא סייע לגבש את עסקת הנשק עם סעודיה; הוא טרח לשרבב את עצמו לדיונים על נאפט"א; הוא סייע לארגן את ביקורו של נשיא סין במאר-א-לאגו, מעון טראמפ בפלורידה; וכאמור, הוא הוביל את מאמצי הממשל לכונן שלום בין ישראל לפלסטינים.

אבל מאז אנו עדים לשתי התפתחויות חדשות: מונה שר-חוץ חדש, וקושנר עצמו שומר על פרופיל נמוך לנוכח העובדה שהוא ומשפחתו משמשים נושאים של חקירת התובע המיוחד. וכך, העברת השגרירות מסתמנת כנקודת מפנה שמבשרת שינוי בסטטוס-קוו.

לדברי "פוליטיקו", קושנר עצמו יזם את השינוי הזה; לשכת קושנר היא שפנתה לפומפיאו וביקשה ממנו להיות נוכח בטקס בירושלים. פומפיאו, שאך זה שב מקוריאה הצפונית, העדיף לשלוח את סגנו, אך הוא תומך לחלוטין בהעברת השגרירות.

"פומפיאו מספיק בטוח במעמדו והוא אינו חש עצמו מאוים ע"י ג'ארד, בניגוד לטילרסון; הדינמיקה בין קושנר לפומפיאו היא הרבה יותר חברית", לדברי פקיד בבית הלבן.