היועץ לביטחון לאומי של טראמפ: "אולי" נעניש חברות אירופיות

ג'ון בולטון, בראיונות טלוויזיוניים, נמנע מלהתחייב שממשל טראמפ יטיל סנקציות על חברות אירופיות שיסחרו עם איראן, אך לא הוציא זאת מכלל אפשרות • הכריז: למעשה, הסנקציות כבר בתוקף, כי חלק גדול מהיצוא האירופי לאיראן מושתת על טכנולוגיות אמריקאיות, וכל יצוא כזה מותנה ברישיון מארה"ב

ג'ון בולטון / צילום:  רויטרס, Joshua Roberts
ג'ון בולטון / צילום: רויטרס, Joshua Roberts

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, נמנע אתמול (א') בעקביות מלהתחייב שממשל טראמפ יטיל סנקציות על חברות אירופיות שיוסיפו לסחור עם איראן, למרות התנערותה של ארה"ב מההסכם הגרעיני עם מדינה זו.

בראיונות ב-ABC וב-CNN, נשאל בולטון מה תהיה מדיניות ארה"ב כלפי חברות אירופיות שייתעלמו מהחלטת ממשל טראמפ לחדש את הסנקציות על איראן. כזכור, כל המדינות והגופים האחרים שחתומים על ההסכם הגרעיני - צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה, סין, האיחוד האירופי ואו"ם - כבר הודיעו שיוסיפו לכבד את המסמך.

השאלה שאין עליה עדיין תשובה ברורה היא כיצד תנהג ארה"ב בחברות אירופיות שינהגו לפי קווי המדיניות של ממשלותיהן ויוסיפו לקיים יחסים מסחריים עם חברות איראניות. ובמילים אחרות: האם חברה צרפתית צריכה לפעול לפי הנחיות דונלד טראמפ או עמנואל מקרון?

בשני הראיונות נשאל בולטון האם הבית הלבן יקיים את איום טראמפ ויטיל סנקציות על חברות אירופיות סוררות. תשובתו הייתה זהה בשני הראיונות: "אולי. זה תלוי בהתנהלותן של ממשלות אחרות".

התשובה משקפת את הרגישות בוושינגטון לנתק המתרחב בין הקהיליה האירופית לארה"ב. בתדרוך לכתבים בסטייט דיפרטמנט בעקבות נאום טראמפ על ההתנערות מההסכם, שאל עיתונאי האם יש בידי הממשל ערובות מהאירופים שהם יתמכו בהטלת סנקציות (על חברות אירופיות), או שהם ינהגו כפי שנהגו בסוגיית הסנקציות על קובה, כלומר הם יאבקו נגד הסנקציות?

התשובה: "נעשה מה שאנו עושים כבר מדצמבר אשתקד... נוסיף לעבוד (עם האירופים) באופן הדוק... נרחיב את המעורבות שלנו... נבנה קואליציה גלובלית שתפעיל לחץ על איראן לחדול מהתנהלותה... על הנושאים האלה נצטרך לדבר עם האירופים".

לדברי אנליסטים בוושינגטון, מתנהלים עתה דיונים קדחתניים בבירות מערב אירופה כיצד להגן על על האינטרסים של חברות אירופיות מפני מה שהאירופים רואים כהנחתה של ממשל טראמפ על בעלות בריתה של ארה"ב.

בראיון אתמול ל-ABC הבהיר בולטון כי לפחות חלק מהסנקציות על החברות האירופיות כבר בתוקף: "הנשיא אמר בנאומו ביום ג' שמדינות שיוסיפו לקיים יחסים מסחריים עם איראן עלולות להיחשף לסנקציות אמריקאיות. למעשה, האירופים כבר נחשפים לסנקציות מפני שחלק גדול ממה שהם רוצים למכור לאיראן נשען על טכנולוגיות אמריקאיות. עסקות העברת טכנולוגיה טעונות רשיון מארה"ב בכל מקרה ואנו לא ניתן רשיונות לעסקות כאלה".

בולטון התבקש להגיב על מאמר ב"דר שפיגל" הגרמני, שנאמר בו, בין השאר, כך: "המערב, כפי שהוא היה מוכר לנו עד עתה - שוב אינו קיים. אי אפשר שלא להדגיש את מה שטראמפ פירק ב-16 החודשים שחלפו. אירופה איבדה את כוח המגננה שלה. היא איבדה את את המעצמה שערבה לערכים המשותפים שלנו אתה. היא איבדה את השפעתה הפוליטית הגלובלית מפני שזו התקיימה רק בזכות העובדה שארה"ב ניצבה לצידה".

האם אתה חושש שההתנערות מההסכם תתקע טריז בין ארה"ב לבעלות בריתה? - נשאל היועץ לביטחון לאומי.

תשובתו: "אני חושב שהקטע הזה הוא טפשי. אינני חושב שהוא משקף את המציאות. אני חושב שהאירופים מאוכזבים מפני שהתנתקנו מהעסקה. ייתכן שהם חשים כך במידה רבה מפני שנציגים של ממשל אובמה פעלו בשבועות האחרונים במאמץ למנוע את פירוק העסקה. ייתכן שהם נטעו באירופים רושם מוטעה, שידם תהיה על העליונה".

ובראיון ב-CNN הוא הצהיר: "אני חושב שבסופו של דבר האירופים יראו שהצטרפות אלינו תשרת את האינטרסים שלהם".

אך התנגדות האירופית להחלטת טראמפ להתנתק מההסכם רחוקה מלדעוך. אחד מביטויי ההתנגדות הזו הוא מאמר שפרסם אתמול קארל בילדט, ראש ממשלת שוודיה לשעבר, ב"וושינגטון פוסט". בין היתר נאמר בו כי "החלטת טראמפ לפוצץ את העסקה עם איראן היא לא פחות מאשר התקפה מסיבית על הריבונות של מדינות אירופה ושל האיחוד האירופי".