רמ"י מאיימת לכווץ את רווח ההון שצפוי לבזק ממכירת "סקיה"

דורשת מבזק, שציפתה לרווח הון של כ-400 מיליון שקל מהמכירה, תשלום דמי היתר בסך של כ-148 מיליון שקל בתוספת מע"מ • בבזק חולקים על דרישת התשלום

רווח ההון של קבוצת התקשורת בזק ממכירת מתחם "סקיה" שסמוך לצומת מסובים, צפוי להתכווץ באופן משמעותי. בזק, שהודיעה בינואר על עסקה למכירת המתחם ליזם הנדל"ן מיקי נעימי תמורת 500-550 מיליון שקל, העריכה בעבר כי תרשום רווח הון בהיקף של כ-400 מיליון שקל ממכירת הקרקע. לפי דיווח שהועבר היום (ג') לבורסה, אתמול קיבלה בזק דרישת מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתשלום דמי היתר בגין התוכנית להשבחת הנכס שאושרה קודם לחתימת ההסכם, והיא נדרשת כעת לשלם כ-148 מיליון שקל בתוספת מע"מ - כלומר, בסך-הכול כ-173 מיליון שקל. בזק ציינה כי לסכום הדרישה לתשלום דמי ההיתר שייקבע בסופם של ההליכים, תהיה השפעה גם על סכום היטל ההשבחה שהחברה תידרש לשלם לוועדת התכנון.

"ככל שהחברה תידרש בסופו של דבר לשלם את מלוא סכום הדרישה, אזי רווח ההון לרישום בדוחותיה הכספיים צפוי להיות נמוך באופן משמעותי מ-400 מיליון שקל", נכתב בדיווח מהיום. בזק הדגישה כי היא חולקת על הדרישה של רשות מקרקעי ישראל ובכוונתה להגיש עליה השגה. "להערכת החברה, סכום דמי ההיתר הסופי שהיא תידרש לשלם צפוי להיות נמוך מסכום הדרישה", נכתב בדיווח.

הנכס שמוכרת בזק הוא קרקע שעליה זכויות לבניית כ-350 אלף מ"ר, בעיקר למשרדים. באפריל 2013 חתמה בזק מול רשות מקרקעי ישראל חוזה הרשאה לתכנון לשטח של 115 דונם במתחם. בזק עצמה מעוניינת לשכור מידי רוכש הקרקע חלק מהשטחים שייבנו בפרויקט, ולהעביר לשם את משרדיה (Sale and Lease back) ממגדלי עזריאלי בתל-אביב.

בזק שוכרת כיום 17 קומות במגדל המשולש במרכז עזריאלי, והיא מאכלסת כמחצית משטחי המגדל (22.4 אלף מ"ר). חוזה השכירות בין בזק לעזריאלי נחתם ב-1999, ומאז מימשה בזק אופציות להארכתו, כך שתקופת השכירות הנוכחית צפויה להסתיים בסוף 2020. בשל היותה שוכר עוגן ותיק במגדל, משלמת כיום בזק מחיר שכירות נמוך משמעותית ממחיר השוק.

אין השפעה על התחזיות, אבל אולי על הדיבידנד

הירידה ברווח ההון הצפוי לא משפיעה על תחזית בזק לשנת 2018, שכן החברה לא כללה בתחזית השנתית את ההשפעות הפיננסיות הצפויות מהמימוש. התחזית השנתית כוללת רווח נקי של כ-1 מיליארד שקל, ירידה מכ-1.2 מיליארד שקל בשנת 2017; ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יגיע השנה ל-3.9 מיליארד שקל, עלייה מ-3.8 מיליארד שקל ב-2017; ותזרים המזומנים החופשי יסתכם ב-1.5 מיליארד שקל, ירידה חדה בהשוואה ל-2.1 מיליארד שקל שנרשמו ב-2017.

בעוד שלהתכווצות רווח ההון ממכירת מתחם סקיה אין השפעה על התחזית השנתית, תיתכן השפעה שלה על הדיבידנד שתחלק החברה בעתיד. כאשר בזק הודיעה לפני כחודשיים וחצי על שינוי מדיניות הדיבידנד שלה, והפחיתה את החלוקה משיעור של 100% מהרווחים ל-70% - היא דיווחה כי רווחי הון בגין מכירת מתחם סקיה, ככל שיוכרו בשנת 2018, לא יחולקו בשנה זו, אלא אם תתקבל כל תמורת העסקה במזומן במהלך השנה. בבזק ציינו אז שהדירקטוריון רשאי להחליט על חלוקת דיבידנד בגין רווחי סקיה במועד מאוחר יותר, בהתאם לנסיבות.

בזק צפויה לפרסם מחרתיים (ה') את דוחותיה לרבעון הראשון. מניית בזק נחלשה היום ב-1.4% בשעות הצהריים, ומניית בי קומיוניקיישנס, המחזיקה ב-26.3% מבזק, איבדה 2%. מניית אינטרנט זהב ששולטת בבי קומיוניקיישנס נסחרה בירידה קלה.