החל המשא ומתן המרתוני בנמלים: ''אם יקרה נס - יהיה הסכם''

אחרי שביזו את בית הדין לעבודה, הוועדים חזרו היום לשולחן המשא ומתן, אבל קלושים הסיכויים להגיע להסכמה ב-18 הימים שקצב להם השופט

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

המו"מ המרתוני בין המדינה, הנהלות נמלי אשדוד וחיפה, ההסתדרות וועדי העובדים בנמלים התחיל הבוקר (ד') בכפר המכביה ברמת גן. על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה לפני שבוע, על הצדדים לנהל מו"מ רצוף למשך 18 ימים ולדווח לבית הדין על ההתקדמות ב-28 במאי.

איך יתקיים המו"מ ועל מה?

המו"מ המרתוני כולל 12 פגישות, שיתקיימו משעות הבוקר עד שעות הערב בשני נושאים עיקריים: רובד הרפורמה ורובד ההתייעלות. הרובד הראשון כולל בעיקר את נושא הכנת התשתיות של הנמלים לקראת התחרות הצפויה מול הנמלים החדשים בעוד שלוש שנים. בנושא זה ידונו העובדים מול נציגי המדינה ממשרד האוצר ומשרד התחבורה.

הנושא השני, שעליו ידונו העובדים בעיקר מול הנהלות הנמלים, כולל תוכנית ההתייעלות אותה רוצה ליישם הנהלת החברה (תוספת שעות עבודה, פרישת העובדים) בתמורה לתנאי הפרישה לעובדים והתנאים הנלווים לאלה שיישארו (ומענקים, רשת ביטחון וכו).

מה הן המחלוקות העיקריות?

סלע המחלוקת העיקרי שיעלה במו"מ ברובד התשתית - הוא מי ישקיע בתשתיות הנמלים לצורך שדרוגם לקראת התחרות הצפויה. על פי עמדת המדינה, השקעה זו צריכה להתבצע על חשבון הנמלים. יש לזכור שמדובר בסכומים הנאמדים ביותר ממיליארד שקל לכל נמל.

אחד הדברים הנוספים עליהם צפויים להילחם העובדים מול המדינה היא העברת "מחלקת הים" לחברת נמלי ישראל הממשלתית. אומנם לא מדובר במספר רב של עובדים (כ-60 בנמל אשדוד וכ-100 בנמל חיפה), אך לסוגייה חשיבות רבה לנמלים ולעובדיהם - אם תצא המחלקה הזאת לחברה הממשלתית, הנמלים לא רק יאבדו מקור הכנסה משמעותי, אלא גם יצטרכו לשלם עבור שירות זה לחברת נמלי ישראל. מחלקת ים מורכבת מארבע אוניות גוררות בכל אחד מהנמלים, והיא נותנת שירותי ניווט ועיגון של האוניות הנכנסות לנמלים. לא פעם השביתו העובדים של המחלקה את הנמל בכך שלא נתנו שירותי גוררות ובשל כך המדינה רוצה להוציא את המחלקה מחוץ לנמלים.

על פי המדינה, לאחר הוצאתה המחלקה הזאת היא צפויה לתת את שירותיה לשני הנמלים החדש והישן - דבר שגורם תסכול לעובדים של הנמלים הוותיקים, שמעוניינים גם הם לעבוד בשני הנמלים. נוסף על כך, מחלקת ים אחראית גם למתן שירותים לאוניות קרוזים שתורמות לא מעט לרווחיות הנמלים.

מחלוקת נוספת בין העובדים למדינה היא דרישת העובדים להפעיל את הרציפים החדישים 24 ו-25 בנמל אשדוד. לדברי העובדים, ללא הרציפים האלה התחרות מול הנמלים החדשים שיוקמו לא תהיה הוגנת כי הם לא יוכלו להתמודד עם אוניות הענק שייכנסו.

האם נראה שביתות או שיבושים בנמלים בקרוב?

הפערים בין הצדדים עמוקים ועל פי גורמים שמעורבים במו"מ, נראה כי לא ניתן יהיה להגיע להסכמות בתקופה המוגדרת. "התחושה של כולם היא שלא יהיה ניתן להתקדם בלי פיצוץ נוסף, ההנהלה והעובדים לא באותו מגרש בכלל", כך אומר בשיחה עם "גלובס" גורם בנמלים. "בעוד אנחנו מדברים עם העובדים על ההתייעלות ומנסים לדאוג לכך שהנמל יישאר רווחי ויהיה להם מקור פרנסה גם בשלוש השנים שלאחר שהנמלים החדשים יוקמו, הם באים בדרישות לא הגיוניות - כמו למשל הפעלת הנמל החדש שיוקם או חבילת פנסיה בסך 3 מיליון שקל", הוסיף.

"אם יקרה נס, יהיה הסכם. אם לא, שוב יהיה משבר חריף, יו"ר ההסתדרות יישב עם שר התחבורה, ואולי גם ראש הממשלה יתערב. היום הנמלים זה 'תפוח האדמה הלוהט'", אמר המקור ל"גלובס".

האם יפוטרו עובדים?

הרובד השני במו"מ הוא כאמור רובד ההתייעלות, שכולל בין היתר תוכנית פרישה מרצון של העובדים בתמורה לתוספות פנסיוניות ומענקים. בנמל חיפה מדברים על פרישה של כ-400 עובדים מרצון, אך בנמל אשדוד מספרם עוד לא ידוע. בין דרישות העובדים בנושא: פנסיות בשיעור של 70% מהשכר הקובע ומענקים בסך של 3 מיליון שקל לפורשים.

לאחר שהצדדים יצליחו לגבש תוכנית התייעלות, עומדת הבטחת שר התחבורה ישראל כץ, לפיה העובדים הנותרים יקבלו חסינות מהפיטורים למשך 10 שנים.

מה הרקע להקצנה בעמדת ההסתדרות?

על פי ההצהרות של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בתום הדיון הדרמטי בשבוע שעבר בבית הדין לעבודה, ההסתדרות לא תחשוש לפנות לבית הדין בבקשה להשבית שוב את הנמלים.

לדברי גורם המקורב להנהלת נמל אשדוד, "הוועדים מפעילים לחץ על ההסתדרות הכללית בטענה שיעברו להסתדרות העובדים הלאומית ולכן היא תצטרך להוכיח את עצמה. אבל גם אם הלאומית תבוא, מה כבר יכול להיות יותר חריף מהשביתה שהעובדים נקטו בה".

על פי הפסיקה של בית הדין לעבודה, הגוף המייצג בנמל אשדוד הוא ההסתדרות הכללית עד ינואר, ובמהלך ניהול המו"מ על הרפורמה לא ניתן לעבור בין שני הארגונים.

מה יעלה בגורל העובדים שביזו את בית המשפט?

לפני 10 ימים התקיים הדיון הסוער בבית הדין הארצי לעבודה שעסק בביזיון בית המשפט, זאת לאחר שהעובדים סירבו לחזור לעבודה למרות הצווים של בית הדין הארצי לעבודה. קודם לכן, ראשי הוועדים לא התייצבו לשני דיונים אחרים בנושא, שהתקיימו ללא נוכחותם. בשל כך, הוציא השופט אילן איטח צווי הבאה לראשי הוועדים על ידי המשטרה - צעד חריג ביותר בתולדות בתי הדין לעבודה, שלמעשה אמורים להגן על העובדים.

לאחר שבמשך יומיים המשטרה לא הצליחה לאתר אותם וכאמור הם לא התייצבו לדיונים, הטיל עליהם הרכב השופטים קנסות אישיים כבדים - בנושא זה יתקיים דיון נוסף בבית הדין הארצי לעבודה במועד שייקבע על ידי בית הדין.