תבוטל החובה על הפריסה הארצית של מיזם הסיבים?

ההכרעה שעל הפרק: האם תהיה תשתית תקשורת שלישית בישראל שתתחרה בשתיים הקיימות

פוסים סיבים אופטיים של חברת UNLIMITED / צילום: איל יצהר
פוסים סיבים אופטיים של חברת UNLIMITED / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת יפרסם בקרוב שימוע לציבור לקראת שינוי הרישיון של מיזם הסיבים האופטיים (IBC). השימוע מתבקש בעקבות החשש שללא שינוי בתנאי הרישיון, סלקום שמנהלת משא ומתן לרכוש את השליטה במיזם, תיסוג מהעסקה וגורלו של המיזם ייחרץ.

מיזם הסיבים האופטיים, שאמור לאפשר אינטרנט מהיר בקצב של עד 1 גיגה-בייט, נמצא במשבר מתמשך מזה שנתיים, אז התברר כי קופת המזומנים שהוקצתה לו אזלה. הוא מוגדר כ"עסק חי" רק בזכות העובדה שחברת חשמל, המחזיקה 40% מהמיזם, אינה גובה את הכספים המגיעים לה.

על רקע המצוקה שאליה נקלע המיזם, מנסה סלקום להיכנס אליו כבעלת שליטה תוך הזרמת הון, ובמקביל להוציא את בעלי המניות הישראליים שבו - בינת, רפ"ק ובאטם. לצורך הצלת המיזם דורשת סלקום שינוי בתנאי הרישיון, כך שלא תידרש לפריסה מלאה בכל רחבי הארץ של התשתיות, אלא רק ב-40% מהמדינה. לטענת סלקום אין כדאיות כלכלית לפרוס תשתיות מעבר ל-40%. לאחר שתושלם הפריסה החלקית, כך דורשת סלקום, יוכל המיזם להחליט באופן סלקטיבי כיצד להמשיך בפריסה.

בהיעדר משקיעים אחרים עומד משרד התקשורת בפני שאלה לא פשוטה: מצד אחד, הצורך והרצון לעודד תחרות והשקעות; מצד שני, ההבנה שמדובר בתקדים מסוכן, שכן הקלה בתנאי רישיון בסוגיה כה מהותית עשויה לעודד בעלי רישיון אחרים לבקש הקלות מצדם.

מתחרותיה של סלקום, בעיקר הכוונה לבזק והוט, צפוייםלהתנגד לבקשה. לגבי הוט, הרי ייתכן שדווקא היא תעדיף שלא לצאת נגד המתחרה - זאת כאשר היא בעצמה לא עומדת בחובת הפריסה האוניברסלית שלה ונמצאת בדיונים מול משרד התקשורת באיזה תנאים היא תושלם.

ההערכה היא שסלקום כבר הגיעה להבנות עם חברת סיסקו, שהיא הספק המרכזי של המיזם, וזו שמימנה ומכרה ציוד בהיקפים גדולים כחלק מהחזר ההשקעה שלה. ככל הנראה לסיסקו לא תהיה בלעדיות ומחירי הציוד שלה יידרשו להתאמות.

בכל הקשור ליתר בעלי המניות הישראליים - סלקום טרם סגרה עימם על רכישת חלקם, אבל בכל מקרה עד שלא תתבהר תמונת המצב מבחינת משרד התקשורת, יתר הדברים לא יוסדרו.