מסיקה לועג לפרקליטות

המקרה של גרשון מסיקה חושף מציאות שבה לפחות חלק מהסכמי עדי המדינה יותר מדי מקלים

גרשון מסיקה
גרשון מסיקה

המקרה של עד המדינה גרשון מסיקה, ראש מועצת שומרון לשעבר שכעת רוצה להתמודד שוב על תפקידו הציבורי, חושף מציאות שבה לפחות חלק מהסכמי עדי המדינה שעליהם חותמות הפרקליטות והמשטרה הם מקלים מדי.

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, מרבים לדבר על הצורך לגייס עדי מדינה כדי לבסס בראיות את החשדות בתיקים החשובים שנחקרים. ולזכותם - לא רק מדברים אלא גם עושים. עדי מדינה רבים גויסו בתיק 242, בתיק דוד ביטן וכמובן גם במסגרת חקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו ובתיקים נוספים. ואכן, גיוס עדי מדינה מאפשר לרשויות לבסס חשדות בראיות מוצקות ולהגיע ביתר יעילות וקלות לבירור האמת.

אבל הצד השני של המטבע הוא שההסכמים הללו מעניקים פטור מהעמדה לדין פלילי, או הטבות אחרות, לאנשים שגם הם שותפים לפשעים. לכן יש חשיבות ציבורית לכך שההסכמים יכללו בתוכם גם סנקציות על אותם פושעים שהסכימו להעיד נגד שותפיהם לעבירות.

בכמה מקרים, בניסיון להרשיע את החשודים המרכזיים, נראה כי הפרקליטות והמשטרה הלכו רחוק מדי בוויתורים ובתנאים שהסכימו לתת לעדי מדינה. כך למשל, ניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפך לעד מדינה ומעיד נגד נתניהו בתיקים 1000,2000 ו-4000, קיבל פטור מוחלט מהעמדה לדין, וההסכם עמו לא כולל ענישה כלשהי עליו. גם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, שמשמש עד מדינה נגד נתניהו בתיק 4000, קיבל פטור מהעמדה לדין פלילי, והוא יועמד לדין משמעתי בלבד.

כשמדובר בנבחרי ציבור כמו גרשון מסיקה, שמודים כי היו שותפים לעבירות שחיתות שמטבע הדברים נושאות עמן קלון, ישנה חשיבות רבה במיוחד לכך שהם לא יחזרו לשירות ציבורי. אחרת, הסכמי עדי המדינה יוכלו לשמש מפלט לפוליטיקאים שסרחו ורוצים להלבין את מעשיהם כדי לחזור לתפקידם הציבורי.

זוהי הסיבה שהסכמי עדי מדינה עם עובדי ציבור צריכים לכלול התחייבות שלהם כי בתמורה לפטור שהם מקבלים מהעמדה לדין, הם לא יחזרו לשירות הציבורי (לכל הפחות לתקופה של 7 שנים - תקופת הקלון).

ההחלטה של מסיקה לחזור להתמודד על תפקיד ראש מועצת שומרון היא ניצול שלו את הסכם עד המדינה המקל שנחתם עמו, והיא שמה ללעג את הפרקליטות אבל גם את הציבור הרחב. הפרקליטות פועלת להשעות כל ראש עיר או ראש מועצה שנחקר ומואשם מתפקידו הציבורי עוד בטרם דינו נגזר. על אחת כמה וכמה שמצופה ממנה לפעול להרחקת ראשי רשויות שהודו במעשים מושחתים במסגרת הסכמי עדי מדינה. מסיקה היה צריך להבין את זה בעצמו. משלא הבין, נאלץ היועמ"ש לבקש ממנו להימנע מהתמודדות.