יוזם מחאת הדיור: "מצפים שהמחירים יירדו ב-30% לפחות"

לאחר שמחירי הדירות נכנסו לתוואי ברור של ירידות, ודף המחאה שלהם כבר חצה רף של 100 אלף חברים, מייסד דף הפייסבוק "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדירות" החליט להיחשף ולהסביר למה הוא משוכנע שהמחירים ירדו בעוד עשרות אחוזים, ולמה הוא בעיקר חושש משר האוצר

יוזם מחאת הדיור בפייסבוק גל מרום \ צילום: איל יצהר
יוזם מחאת הדיור בפייסבוק גל מרום \ צילום: איל יצהר

תכירו: גל מרום. בשנים האחרונות מנהל מרום מעין חיים כפולים. לצד העבודה השוטפת בתחום הלוגיסטיקה, הוא מנהל ומתחזק דף פייסבוק בשם "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדירות". ביחד עם כמה ערוצים נוספים בקבוצות ווטסאפ פעילות וגם קבוצות טלגרם הכוללים כ-100 אלף תומכים, המטרה היא להוריד את מחירי הדירות וניפוץ הבועה, שלטענת מרום ושותפיו התנפחה מעבר לכל פרופורציה.

כעת, אחרי שדף המחאה כבר חצה את 100 אלף החברים ומחירי הדיור החלו לשנות מגמה, הסכים מרום להיחשף לראשונה. בראיון ראשון הוא מותח ביקורת על הקבלנים, בעלי האינטרס בשוק ואבל גם על שר האוצר משה כחלון. בנוסף, הוא מכחיש בתוקף כל מעורבות פוליטית בניהול המחאה או בגיוס הכספים.

מרום, שהקפיד להישאר עד היום מאחורי הקלעים, מסתובב עם שלושה מכשירי סלולר. אחד מהם מוקדש רק למחאה, ומלא בתגובות ובהודעות עם הצעות ייעול והתכתבויות על מחירי הדיור.

"אפילו לאמא שלי לא סיפרתי על התפקיד שלי במחאה עד לפני שבוע", הוא אומר, "חששתי להיחשף מכמה סיבות, אבל עכשיו אני מרגיש שהגיע הזמן. המחירים באמת התחילו לרדת, והאנונימיות ששיחקה תפקיד חשוב, אבל גם מגביל עד עכשיו, כבר פחות רלוונטית. החלטתי להיחשף מכיוון שאי החשיפה שלי גרמה לא פעם לקשיים בקידום המחאה. לא יכולתי למשל להיחשף מול ספקים שנתנו שירותים למחאה וגם לא יכולתי להיחשף בפני חבר'ה מהמחאה עצמה. לא יכולתי להכניס עוד עורכים לדף, שיעזרו בקידומו. בעיה נוספת הייתה מול התקשורת שלא ששה לסקר דף אנונימי. מי שעוקב גם יודע שהאנונימיות סיפקה דלק לאינטרסנטים לטעון נגדנו ולחשדות אצל חלק מהחברים ובאמינות הדף. ומעבר לכל הסיבות שציינתי, בסוף גם נורא קשה לשמור בבטן סוד גדול במשך שנתיים מהמשפחה והחברים הקרובים אליך".

פסיכולוגיה של הפחדה

מרום הוא רווק בן 33 שמתגורר בפתח תקווה, בעל תואר שני, ועוסק כאמור בתחום הלוגיסטיקה. מחאת הדיור בפייסבוק התחילה לדבריו מהניסיון האישי שלו: "לפני כמה שנים הסתובבתי במשרדי מכירות וחיפשתי דירה לעצמי. הרגשתי שיש פסיכולוגיה של הפחדה מטורפת. בכל מקום רק אומרים לך שאם לא תקנה עכשיו, ואם לא תשים מאות אלפי שקלים על הנייר מיד, המחירים רק יעלו. הגעתי למסקנה שצריך לאחד הרבה אנשים לגוש אחד ולהילחם בנהירה הזו לקנות דירות בכל מחיר. הרגשתי גם שכל מה ששומעים מסביב זה עד כמה מחירי הדירות רק עולים ושאין סיכוי שירדו, ובכל מקום שומעים רק אינטרסנטים שמסבירים למה המחיר ימשיך לעלות ודיבורים על ירידות מחירים בכלל לא קיבלו מקום בשיח. פייסבוק היה מקום טוב להתחיל, וזה היה עוד 2014".

ההתחלה הייתה בדף פייסבוק, שהתקשה לצבור תאוצה. ואז הגיע כחלון. "הורדתי את הפעילות בדף שגם ככה לא תפס יותר מדי, אחרי שהדברים שם קיבלו בעיקר תגובות של גיחוך מצד משקיעים. קיוויתי שכל התוכניות של כחלון פשוט יעזרו. אבל אז יום אחד ראיתי כותרת שהרתיחה לי את הדם. היה כתוב שכחלון אמר שהוא לא מעוניין בירידה של יותר מ-5% במחירים. הרגשתי נפגע ונבגד, סוג של איבוד תקווה. זה היה הרגע שחזרתי להפעיל את הדף של המחאה. השקעתי בזה יותר, לאט לאט הצטרפו עוד אנשים, והיום אנחנו כבר גורם משמעותי. לאחר כמה חודשים הצטרפו אליי אנשים שמסייעים בהובלה: דוד עדי שמוביל לרוב את פעילויות השטח, טדי נויבירט שמסייע כעורך בדף וכנציג בכנסים, טל שפר שמסייע במגוון נדבכים שונים במדיה ובשטח, חיים קריספין שהוא בעל בית דפוס ומסייע בכל תחום השילוט והמדבקות, ועוד אנשים רבים וטובים ממגוון תחומים: גרפיקאים, אנשי פרסום וכו'".

● אתה חושב שהמחאה באמת השפיעה?

"התחלנו לדבר על דברים שלא נשמעו עד אז. על בועות נדל"ן בעולם ועל עודף היצע. על זה שהקבלנים אומרים כל הזמן שהקרקע יקרה אז המחירים גבוהים, אבל זה לא מפריע להם להעלות כל הזמן את המחירים עוד יותר. עוד ועוד אנשים הצטרפו עם הזמן ועשינו גם פעילות בשטח, בעיקר הסברתית. וכל פעם זה מפתיע עד כמה אנשים מכירים אותנו. אנחנו פשוט נותנים לאנשים להסתכל על כל התמונה, שיבינו מה הם עושים, לאיזה התחייבות כספית הם נכנסים. הרבה אנשים חושבים שהמחירים התחילו לרדת עכשיו יותר בגלל המחאה ופחות בגלל כחלון.

"אבל זה שהמחירים התחילו לרדת לא אומר שהעבודה הסתיימה. אנחנו מרגישים שאמנם כדור השלג שערמנו בשנים האחרונות מתחיל להתגלגל, אבל נראה שהסיכוי שכחלון יעשה משהו כדי לדרדר את המחירים עוד יותר כלפי מטה נמוך יותר משינסה פשוט לשמור על המצב הקיים. יש לו הישג עכשיו, אבל לנו זה לא מספיק. אנחנו מרגישים שהיום כחלון נוטה לשמר את ירידות המחירים הקיימות ולא מעוניין בירידה דרסטית של מחירי הדירות. הוא בכל זאת שר האוצר והוא כנראה לא רוצה לגרום לתזוזות דרסטיות במשק. זו הסיבה שאנחנו תוקפים גם אותו.

"אנחנו מאמינים שהתיקון צריך להיות משמעותי הרבה יותר, 30% ירידה במחירים וצפונה מזה. התפקיד של המחאה הוא להמשיך ועבוד על התודעה של הציבור ולהמשיך לתמוך בקיפאון. לא קונים דירה במחיר בועה. הירידות שאנחנו רואים עכשיו זה בדיוק האפקט שהמחאה ניסתה להשיג. אנשים עוצרים עכשיו, מבינים שמשהו השתנה. רואים יותר שלטים למכירה ברחובות, וגם כאלו שכבר עומדים לא מעט זמן בלי תזוזה".

140 אלף שקל בהד-סטארט

באוגוסט 2016 נעשה ניסיון ראשון להוציא את המחאה מהפייסבוק לרחוב, ולארגן הפגנה בכיכר רבין בתל-אביב. הניסיון לא היה מוצלח, ורק 250-300 איש הגיעו לכיכר. עם זאת, מרום סבור שההפגנה הצליחה ליצור משהו אחר: "אני חושב שהיא הייתה מוצלחת. לא היו המון אנשים, אבל זה ייצר הרבה מאוד אייטמים בתקשורת. קיבלנו חשיפה. וזה הביא לא מעט אנשים להצטרף".

בהמשך הדרך נעשה עוד ניסיון להפגנה בשדרות רוטשילד, אבל גם היא לא סחפה המונים. מאז רוב הפעילות נותרה ברשת, ולאחרונה השיקו אנשי המחאה קמפיין גדול ראשון על גבי עשרות אוטובוסים באזור המרכז. את הכסף גייסו אנשי המחאה בשני גיוסי הד-סטארט, בסך 140 אלף שקל. מרום מדגיש שכל הגיוס היה פתוח לכולם, ולא ממומן מגוף פוליטי כזה או אחר: "אנחנו לא ממומנים על ידי גוף פוליטי או נתמכים על ידי מפלגה כזו או אחרת. בשלבים מוקדמים של המחאה היה ניסיון של כמה אנשים להוביל לכיוון כזה, ונפרדנו מהם לשלום. זו לא הדרך שלנו. נכון, הייתה תקופה שעודדנו את כחלון, כשהוא קידם את מס דירה שלישית למשל שחשבנו שזה צעד מאוד נכון וקיבלנו גם ביקורת על זה. מצד שני קיבלנו גם ביקורת כשתקפנו את כחלון. לאנשים תמיד יש מה להגיד. אני חייב להגיד שהיום אני מרגיש שכחלון קצת סובב אותנו, הבטיח מהלכים ועוד שפנים שיצאו מהכובע, אבל כנראה שכל השפנים נשארו בגן החיות".

על הטענה שאולי המחאה היא בכלל יוזמה של מפלגת כולנו או של משרד האוצר כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית בשוק הנדל"ן, אומר מרום: "נראה למישהו הגיוני ששר האוצר יממן מחאה פיקטיבית בפייסבוק? זו באמת טענה רצינית? אין שום גוף פוליטי מאחוריי או מאחורי המחאה. מבחינתי זה סוג של שליחות. אגב, את ההשפעה הפסיכולוגית על הציבור, אני חושב שכחלון דווקא לקח מאיתנו".

אז מה הלאה?

"השוק צריך להישאר קפוא. עד שהקבלנים שצריכים את המזומנים יתחילו להוריד במחיר. הם צריכים להתגלגל, והם יצטרכו למכור דירות. בינתיים הם מחזיקים מעמד, אבל אני חושב שהקבלנים כבר מבינים שהם הפסידו בקרב הזה. אנחנו עם אצבע על הדופק ואם שר האוצר ינסה לעשות מהלכים הפוכים, לא נהסס לתקוף אותו כמו שעשינו בעבר. העובדה שוויתר על מס דירה שלישית הייתה מהלך לא נכון. רק ההכרזה על המס השפיעה משמעותית על השוק וחבל שזה נכשל. יש עוד מהלכים שלא ברורים לנו, כמו מתן מענקים לקבלנים שיעבירו דירות לתוכנית מחיר למשתכן. הזרמת כסף וחמצן לשוק נוגדת את המטרה שלנו.

"ועדיין, אני רואה בכל חודש כמה דירות נמכרו, ואני מרחם על אותם אלפים בודדים שכן החליטו לקנות דירה, כואב לי עליהם. אני לא מבין למה הם קונים במחירים הגבוהים האלו, במיוחד שהמחירים התחילו לרדת. בנוסף לכל מה שקורה עכשיו, הריבית בשלב כלשהו תתחיל לעלות, כל כמה שנים יש אירוע בכלכלה וזה יקרה. ואז סביר להניח שמשכנתאות גבוהות ייפגעו. אנשים עודדו אחד את השני לקנות, אולי גם לחץ מהמשפחה, אני מקווה שזה הולך ויורד.

"בשעת משבר צריך לנקוט בצעדים משמעותיים. צריך להפוך רכישה להשקעה ללא משתלמת. המחירים כבר יורדים חצי שנה ברציפות ולהערכתי ולהערכת מומחים רבים הם ימשיכו לרדת. כחלון צריך להאיץ את המגמה של הירידות, ולדאוג שאלו שבחרו בו יוכלו להגיע לדירה כבר בעשור השלישי או הרביעי לחייהם ולא בעוד שנים רבות. לכן הוא חייב להמשיך ולדחוף לירידות חדות יותר בשוק החופשי, ואני מדגיש בשוק החופשי ולא במחיר למשתכן".

ומה לגבי הטענה שאותם משקיעים שמוכרים דירות או לא קונים חדשות פוגעים בשוק השכירות? מחירי השכירות כבר מטפסים.

"אם משקיע מוכר דירה, הוא מוכר את הדירה למשקיע אחר או לזוג צעיר מחוסר דיור ששכר דירה. אז האיזון נשמר. אבל אני חייב להגיד שלפעמים בשביל להציל את הלב צריך לחתוך את היד. אולי זה משהו שחייב לקרות, המטרה המשמעותית ביותר היא ירידה במחירי הדירות. לשם צריך לשאוף".

מה עם החשש שאנשים יחזרו לשוק בעקבות הירידה הקלה במחירים, מחשש שהגלגל שוב יתהפך?

"זו תהיה הטעות הכי גדולה. צריך לתת למחירים לרדת עוד יותר. עכשיו זה בטח לא הזמן לקנות. יש מי שחושב שהמחירים לא יכולים לרדת 20% או 30%, אבל זה יקרה".

"לא מעודדים אלימות"

בכמה הזדמנויות גלשה המחאה בפייסבוק לטונים גבוהים, וחבריה הואשמו בהתלהמות ובבריונות כלפי כל מי שסובר אחרת מהם. לדברי מרום, "אנחנו לא מעודדים אלימות ברשת ובטח לא יוזמים את זה. מקפידים מאוד שדברים לא יצאו מפרופורציה. עם 100 אלף איש אין לך שליטה על כולם, זה ברור. אבל דברים כאלו הם לא משהו מכוון. אם היה מישהו שהרגיש מאוים, זו לא הייתה הכוונה".

המתנגדים לכם אומרים שאתם בעיקר מקפיאים את השוק. עובדה שגם הקבלנים בונים פחות. 

"אני לא חושב שחסרות דירות. זה משהו שאינטרסנטים פמפמו במשך שנים. בכל מקום יש מנופים, והטענה למחסור פשוט לא מחזיקה יותר. אף פעם לא הגעתי למשרד מכירות ואמרו לי שנגמרו דירות. כל הכותרות והתבטאויות של הקבלנים ושל גורמים אחרים נועדה רק לשרת את המטרה שלהם. דחפו את הציבור לאבדון, ממש ככה, בלי שום מצפון. לא מזמן היה קבלן שאמר שהמחירים הולכים לשנות שוב כיוון ושיהיו עליות מטורפות. זה מכניס אנשים לפרנויה ולפאניקה, מייצרים אפקט פחד בכוונה. כל הזמן יש טיעונים חדשים, משווים את הקיפאון לתקופה של המחאה החברתית או של מע"מ אפס. דמגוגיה. יש כאן כבר שנים עושק של זוגות צעירים שמשלמים מחירים לא הגיוניים".

מי שמביט באנשי המחאה מהצד, מדמה אותה למעין כת. כמעט בכל שבוע אחד מפעילי המחאה המרכזיים מקיים מעין הרצאה בשידור חי, מעין דרשה על מחירי הדיור. "אנחנו ממש לא רוצים שניתפס כמו איזו כת", אומר מרום, "זה נותן עוד משהו למחאה, עוד פנים, ומשהו מעבר להתכתבויות בפייסבוק או בערוצים האחרים. אבל אנחנו נזהרים שזה לא יהיה מוגזם".

פולקמן בפייסבוק המחאה: "אנחנו רוצים התייצבות במחירי הדיור"

"אנחנו לא מדברים על קריסה במחירי הדיור. לא תהיה קריסה של עשרות אחוזים ואנחנו גם לא רוצים את זה". את הדברים הללו אמר חבר הכנסת ויו"ר סיעת כולנו רועי פולקמן בשידור חי בפייסבוק של אנשי המחאה. לדברי פולקמן, "אנחנו רוצים התייצבות במחירי הדיור. האם אני צופה ירידה דרמטית בשוק החופשי? חברים, אנשי מחאת הדיור, לא תהיה ירידה דרמטית כי אנחנו לא מעוניינים בירידה דרמטית, גם הציבור לא מעוניין בירידה דרמטית ולא תהיה. מה כן יהיה, וזה יהיה אירוע היסטורי שאנחנו עושים אותו, זה שתהיה התייצבות של המחירים והמחירים יעלו בקצב סביר של מדד או פחות".

פולקמן התייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן, תוכנית הדגל של ראש סיעתו שר האוצר משה כחלון, ואמר: "המחירים נמוכים 30% או 40% ויותר ממחיר השוק. זול זה מושג יחסי. המחירים לא יחזרו למה שהיה לפני 30 שנה. מדינת ישראל צפופה יותר, סביבת הריבית אחרת. לא יהיו דירות במחירים של אז. דרך אגב, אפשר לקנות גם דירות במחיר זול מחוץ למרכז, לא כולם צריכים לגור בתל-אביב או ברמת גן. בוא לא נשלה אנשים שהולכות להיות דירות בתל-אביב ב-600 אלף שקל".

התגובות של אנשי המחאה לדברים הללו היו קשות מאוד. בין השאר הם כתבו לפולקמן כי "יצא המרצע מן השק. מפלגה שהציעה כמצע את הורדת מחירי הדירות, אומרת בצורה הכי אסרטיבית ובוטה משהו אחר. מפלגה שאמרה שמחירי הדירות לא צריכים להיות יותר ממאה משכורות לכל היותר, ושמי שעומד בראשה אמר בעצמו שיש בועה ואנשים יקפצו מהגגות. רק לפני מספר שבועות, שר השיכון יואב גלנט אמר שדירה לא אמורה לעלות יותר מ=700 אלף שקל. ציבור שלם חש נבגד והבין שכנראה תוכנית מחיר למשתכן מטרתה להסתיר את ירידות המחירים, ולהשאיר את השוק החופשי גועש ללא ירידות ובאותה נשימה לצבור זוכים בתוכנית הקולות בקלפי".

פולקמן מסר בתגובה כי "אני מאוד מעריך את פעילות מחאת הדיור וחושב שהם בהחלט מסייעים למהפכה שאנחנו מובילים. מעולם לא אמרתי ששר האוצר ומפלגת כולנו לא פועלים לירידת מחירים משמעותית בדיור. היה ויכוח נקודתי על המחירים באזורי ביקוש ודברים צוטטו שלא בהקשר. אני מצפה שישפטו פוליטיקאים לפי מעשים, כל עשייתנו נובעת מההבנה שמחירי הדיור מנופחים ואנו פועלים כדי להוריד אותם משמעותית. אחרי עשור של עליות הנתונים מראים שהצלחנו. מנהיגות נחושה וגיבוי אזרחי רחב יביאו את התוצאה לה מייחלים רבים מתושבי ישראל ויפוצצו את בועת מחירי הדיור".

 

ת.ז: גל מרום

תפקיד: מייסד דף הפייסבוק: המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדירות

גיל: 33

מגורים: פתח תקווה

משפחה: רווק

השכלה: תואר שני, עוסק בתחום הלוגיסטיקה