מחאת העובדים הצליחה: גוגל לא תחדש את החוזה עם הפנטגון

החוזה עם הפנטגון שגרר התנגדות פנימית בקרב עובדי גוגל לא יחודש וצפי להסתיים ב-2019 • לטענת החברה, הפנטגון לא יבצע שימוש התקפי בטכנולוגיית הפרויקט • על אף סיום הפרויקט הנוכחי, גוגל עדיין תתחרה מול אמזון, מיקרוסופט ואחרות על חוזה נוסף עם הפנטגון בשווי מיליארדי דולרים

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

מחאת עובדי גוגל הצליחה. לפי דיווחים, החברה לא תחדש את החוזה עם הפנטגון שגרר התנגדות פנימית רחבה בקרב עובדיה. שיתוף-הפעולה בין גוגל לפנטגון נגע לפיתוח מערכת בינה מלאכותית לניתוח תמונות שצולמו באמצעות רחפנים, וזכה לשם הקוד "פרויקט מייבן". החוזה יסתיים ב-2019, ולפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", דיאן גרין, ראש מחלקת מחשוב הענן בגוגל, הודיעה לעובדים שסיומו יביא גם לסיום שיתוף-הפעולה המדובר.

"פרויקט מייבן" הביא למחאת עובדים בגוגל שהתבטאה בהתכתבויות פנימיות, עצומה עליה חתמו אלפי עובדים הקוראת לחברה להפסיק את הפרויקט, ואף התפטרות של כתריסר עובדים במחאה. שיתוף-הפעולה גרר גם מחאה חיצונית ו-200 חוקרי בינה מלאכותית שאינם עובדי גוגל חתמו על עצומה דומה שמעודדת את החברה שלא לקחת בו חלק. החברה הגנה על הפרויקט וטענה כי לא יעשו בטכנולוגיה שימושים התקפיים, וכי הפנטגון ישתמש בטכנולוגיה רק לזיהוי אובייקטים בצילומים ואף להצלת חיים.

למרות סיום הפרויקט הנוכחי, גוגל עדיין מתחרה מול אמזון, מיקרוסופט ויריבות נוספות על חוזה עם הפנטגון בשווי של מיליארדי דולרים. החברה שתזכה במכרז תוביל פרויקט של העברת הדאטה של הפנטגון לענן. כדי לנסות ולהשקיט את החששות של עובדיה לגבי שיתופי-פעולה עתידיים עם גופים ממשלתיים, גוגל מתכננת לשחרר בקרוב סט של ערכים וכללים מנחים שיבהירו באילו דרכים החברה מאפשרת להשתמש בטכנולוגיות שהיא מפתחת, ומהם הגבולות מבחינתה.