"למה צריך מל"טים ישראליים? אי-אפשר לסמוך על האמריקאים"

בניסיון לגייס תמיכה בעסקה לחכירת מל"טים מתוצרת תע"א, מזהירים מחוקקים גרמניים את עמיתיהם מפזילה לעבר ספקים מארה"ב: "לא רוצים להסתבך עם ריגול של הסוכנות לביטחון לאומי או גזילת מידע נוסח פייסבוק" • על כף המאזניים: עסקה בשווי מיליארד דולר לחכירת מל"טים מדגם "איתן"

במאמץ לגייס תמיכה בעסקה לחכירת מל"טים מתוצרת תע"א בשווי מיליארד דולר, מזהירים מחוקקים גרמניים את עמיתיהם מפני פזילה לספקים אמריקאים, גם אם הצעותיהם זולות יותר מאלה של תע"א. הסיבה, לטענתם: חשש להסתבך עם ריגול של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), רשת הריגול האלקטרוני הגדולה בארה"ב, או עם גזילת מידע נוסח פייסבוק.

אזהרת המחוקקים מעוררת עניין מיוחד בגלל עיתויה: במקביל ליריות הפתיחה של מה שמסתמן כמלחמת סחר בין ארה"ב למדינות האיחוד האירופי (וכן מקסיקו, קנדה וסין).

שלושה מחוקקים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), שחברה בקואליציה בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל, שטחו את טיעוניהם במכתב למחוקקים סוציאל-דמוקרטים אחרים בבונדסטאג (הבית התחתון של הפרלמנט בברלין), זמן קצר לאחר שהממשלה פנתה לוועדת ההקצבות וועדת הביטחון של הבית בבקשה לאשר כמיליארד דולר למימוש עסקת החכירה של חמישה מל"טים מדגם "איתן" (Heron TP). כך מוסר "דיפנס ניוז", שבועון אמריקאי לענייני צבא ועסקות ביטחוניות.

על פי התוכנית, המל"טים יהיו מוצבים בישראל בניהול הזרוע הצבאית של חברת איירבאס, לפחות בשלב הראשון. תחילה אמורים המל"טים למלא משימות מודיעיניות, כגון תצ"א ומעקב אחר כוחות אויב, ובשלב מאוחר יותר הם עשויים לשמש גם לתקיפת מטרות על הקרקע, לרבות סיכולים ממוקדים.

לדברי השבועון, נהנית עסקת החכירה מתמיכת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ולפיכך סביר להניח שהבונדסטאג ייתן לה אור ירוק, אך פקידי רשות בברלין ציינו, כי אין להוציא מכלל אפשרות הפתעות לאור הרגישות הרבה של הנושא.

לאחר הכל, בסוף יוני אשתקד, הצביעה ועדת ההקצבות של הבונדסטאג נגד בקשתה של שרת ההגנה דאז, ארסלה פון דר ליאן, לאשר את העסקה - ואת ההתנגדות הובילה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שהייתה שותפה גם בקואליציה הקודמת בראשות מרקל, למרות הצהרתה של שרת ההגנה, שהמל"טים הישראליים חיוניים לביטחון הלאומי.

התנגדות המפלגה לתוכנית המל"טים נבעה מסלידה מוסרית של גרמנים רבים מהאפשרות שצבא גרמניה ילך בעקבות הכוחות האמריקאים בעיראק ויפציץ מטרות על הקרקע תוך הריגת אזרחים חפים מפשע. מחוקקים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אמרו אז, שטרם נפתרו שאלות לגליות וצבאיות שנגזרות מהשימוש במל"טים מחומשים.

כפי שצויין ב"גלובס" בתחילת אפריל, מאז זרמו מים רבים בריין. נערכו בחירות חדשות, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שבה לקואליציה של מרקל, אך התנגדותה לביצוע העסקה התרופפה כליל. חיילים גרמניים מוצבים עתה במוקדי לחימה לא מעטים בעולם, לרבות באפגניסטאן, והמצדדים בעסקה - גם בקרב הסוציאל דמוקרטים - טוענים, שהעדר יכולות מודיעיניות והתקפיות של מל"טים חושף את החיילים הגרמניים בזירות אלה לסיכונים מיותרים.

עתה, כדי למנוע קריסה אפשרית של התמיכה בעסקה עם תע"א, כותבים שלושת המחוקקים הגרמניים: "בעקבות הניסיונות עם ההיי-טק של ארה"ב - שערוריית NSA, 'התיבות השחורות' במל"טי יורו-הוק והשערוריות שאופפות את פייסבוק - איננו נוטים להישען יותר מדי על טכנולוגיה אמריקאית כאשר מדובר ביכולות מודיעיניות". ('התיבות השחורות' שמצוינות במכתב מתייחסות למל"ט הריגול יורו-הוק, שהשליטה על מערכות הההצפנה ואיסוף הדטה שלו נותרו בידי האמריקאים, גם כאשר המל"ט עצמו היה תחת פיקוח גרמני. המל"ט הזה הוצא בינתיים מפעילות מבצעית).

החברה האמריקאית ג'נרל אטומיקס קיוותה לשכנע את הגרמנים לחכור מל"טים מדגם סקיי גארדיאן מתוצרתה, אך היא הוצאה מהתחרות מפני שלא הצליחה לעמוד באמות המידה המבצעיות של צבא גרמניה. ג'נרל אטומיקס ערערה על הפסילה וטענה שהיא תוכל לעמוד בתנאי המכרז ולהציע מחיר נמוך יותר, אך ערעורה נדחה.

שלושת המחוקקים הסוציאל-דמוקרטים אינם מבססים את טיעוניהם בעד המל"טים הישראליים רק על חששות מריגול אמריקאי. הם מדגישים, למשל, את הצורך לשמור על אחידות בצי המל"טים הגרמני. צבא גרמניה השתמש בגרסה קודמת של "איתן" והיה מרוצה מביצועיו.

אבל אי-אפשר להתעלם מהעובדה, שמכתב שלושת המחוקקים התפרסם כמעט במקביל להחלטת דונלד טראמפ להטיל מכסים על פלדה (25%) ואלומיניום (10%) ממדינות האיחוד האירופי (ומדינות אחרות). אין ספק שמלחמת הסחר הקרבה תזרע אי ודאות בתעשיות הביטחוניות משני צידי האוקיינוס האטלנטי, כותב "דיפנס ניוז".