להעלים את הסרטן

פריצת הדרך המדעית של פרופ' ורדה שושן-ברמץ: טיפול חדשני שהופך תאים סרטניים לתאים בריאים

"כשהעליתי לראשונה את הרעיון שיש חלבון ששולט על החיים והמוות של התאים בגוף, המדען שזיהה אותו ראשון כתב בתגובה שזה מדע בדיוני, אבל אני לא הקשבתי. המשכתי בדרך שלי. עכשיו כולם אומרים לי 'הוא נשאר עם המדע הבדיוני, ואת עם העובדות'", מספרת פרופ' ורדה שושן-ברמץ ל'ליידי גלובס'. היא הצליחה לפתח טיפול חדשני שמחזיר תאים סרטניים למצב טרום סרטני.

שושן-ברמץ, 66, מאוניברסיטת בן גוריון, הופיעה ברשימת המדעניות המובילות בישראל בגיליון '50 המשפיעות 2016' של 'ליידי גלובס'.

"כדי להוריד את הייצור של החלבון VDAC1 בתאים הסרטניים השתמשנו בטכנולוגיה של siRNA, רצף של 19 נוקליאוטידים שמשלימים כמו ריצ'רץ' - צד אחד של הרצף קיים בתא, את הצד השני מתכננים ומחדירים לתא, ואז הריצ'רץ נסגר בקטע מסוים, ומונע מהחלבון להיווצר.

לדבריה, בשלב ראשון נבדקו 40 סוגים של תאי סרטן, ואז נבחרו המקרים הכי קשים - סרטן ריאה, שהוא המוביל מבחינת תמותה, סרטן השד מסוג triple negative, שאין לו טיפול וסוג של סרטן מוח, שגם לו אין טיפול. "בעצם לקחנו את המטבוליזם שהשתנה בגלל התפתחות הסרטן, ועשינו לו ריוויינד, החזרנו אותו אחורה".

הייחוד של הפיתוח החדש הוא טווח ההשפעה שלו.

"יש כמה חברות שפיתחו מולקולה שפוגעת בשלב אחד של התהליך, אבל אני שולטת על פעילות של אלף חלבונים בבת אחת, בזכות פגיעה בחלבון העיקרי במיטוכונדריה. ככה אני סוגרת את הברז, והתא לא יכול לתפקד. הגידולים המסרטנים מצטמקים ל-10% מהגודל שלהם, וגילינו שמה שנשאר מתנהג כמו תא נורמלי. בסרטן המוח, אחרי הטיפול התאים היו ממש כמו תאי עצב, שאפילו מייצרים נוירוטרנסמיטורים, כלומר, פונקציונליים.

"גילינו גם דבר נוסף: לרוב, סרטן חוזר בגלל שנשארים תאי גזע סרטניים שעמידים בכימותרפיה ובהקרנות; אנחנו מצאנו שאנחנו יכולים להעלים את כל תאי הגזע בסוגי הסרטן שבדקנו. אנחנו גם מורידים את היכולת של הסרטן למנוע התפתחות של כלי הדם או ליצור גרורות. בעצם, בטיפול אחד אנחנו פוגעים בשמונה מאפיינים של הסרטן".