משרד הכלכלה: מפעלים נסגרים בעקבות אי העדפת תוצרת הארץ

משרד האוצר נגד משרד הכלכלה: הליך משפטי שמקיימת חברת המתכות איסכור נגד המדינה, בטענה שהמדינה אינה מעודדת העדפת תוצרת כחול לבן, חושף מחלוקת עמוקה בין המשרדים

אלי כהן  / צלם:  שלומי יוסף
אלי כהן / צלם: שלומי יוסף

"בשנה האחרונה התקבלו במשרד הכלכלה והתעשייה עשרות פניות שעיקרן אי קיום העדפת תוצרת הארץ ואי מימוש מדיניות הממשלה בנושא - דבר שמהווה פגיעה משמעותית בתעשייה הישראלית, שמשמעה סגירת מפעלים בישראל, פיטורי עובדים ופגיעה אנושה בפריפריה התעסוקתית והחברתית. זאת בעוד שבעולם קיימת מגמה הפוכה שעיקרה חיזוק הרכש המקומי", כך מזהירה היועצת המשפטית של משרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד אילת זלדין במכתב ששיגרה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, במסגרת הליך לגיבוש עמדת המדינה לעתירה שהגישה נגדה חברת המתכות איסכור.

העתירה של איסכור נגד המדינה ונגד חברת נתיבי ישראל הוגשה בסוף ינואר בעקבות מכרז שפרסמה נתיבי ישראל, בעניין התקנה והחלפה של מעקות בטיחות לאורך כבישי הארץ.

איסכור, שפועלת מקרית גת, טענה כי החלטתה של נתיבי ישראל לפיה הזכיין שיבחר במכרז יספק לה טובין כמו גם שירותי אחזקה, יוצרים מצב שבו נתיבי ישראל אינה מחויבת לעמוד בתקנת העדפת תוצרת הארץ. זאת משום שתקנות אלו חלות על אספקת טובין, ולא על שירותי אחזקה. כלומר, כאשר מדובר במכרזים שמנוהלים בידי גופים ציבוריים, במקום להיטיב עם חברות ישראליות ולהקנות להן יתרון ביחס לחברות מחו"ל, יוכל להיווצר מצב שבו חברה תיבחר בשל יכולתה לספק שירותי אחזקה - ותייבא את הטובין מחו"ל.

ניסיונו של היועץ המשפטי לממשלה לגבש את תשובת המדינה לטענותיה של איסכור, עומד בינתיים מול מחלוקת עמוקה בין משרדי הממשלה השונים - בעיקר בין הגורמים המקצועיים במשרד הכלכלה והתעשייה לבין גורמים במשרד האוצר.

משרד הכלכלה: נרחיב את החוק

משרד הכלכלה השלים באחרונה עבודת מטה מקיפה לקראת תיקוני חקיקה, שיאפשרו את הרחבת ההעדפה של התעשייה הישראלית במכרזים של גופים ציבוריים. במסגרת החוק להעדפת תוצרת כחול לבן, יצרנים מקומיים זכאים להעדפה במחיר של 15% מול יצרנים מחו"ל. על פי ההצעה החדשה של משרד הכלכלה יש להחיל חובה זו גם על אספקת שירותים, ולא רק על אספקת טובין. כך, משרד הכלכלה מתכוון להרחיב חובות אלה לגופים ציבוריים נוספים שמתוקצבים בידי המדינה ובהם קופות חולים, תאגידים מקומיים, גופים דו-מהותיים, בתי חולים ציבוריים ומוסדות להשכלה גבוהה: "תיקוני חקיקה אלה ייטיבו עם התעשייה המקומית ועם העובדים הישראליים, יעודדו עסקים קטנים ובינוניים ויחייבו את כלל הגופים הציבוריים בלי החרגות, להעדיף את התעשייה המקומית", אמר בהתייחס לכך שר הכלכלה, אלי כהן.

לעומת משרד הכלכלה, משרד האוצר מחזיק בגישה הפוכה, כפי שהתברר בהליך שמקיים היועץ המשפטי לממשלה: בחוות דעת שהגישה הלשכה המשפטית באוצר ליועמ"ש לממשלה, נכתב כי עמדת משרד הכלכלה בנושא זה טומנת בחובה קשיים מעשיים - וכי נתיבי ישראל נהגה כדין בפרסום מכרז מעקות הבטיחות.

על פי האוצר, על המדינה לבקש מבית המשפט לדחות את העתירה שהגישה נגדה חברת איסכור: "משקבע עורך המכרז כי רצונו שאותו ספק יספק הן את הטובין והן את העבודה או השירותים - לטעמנו זה סביר ומידתי", ציינה עו"ד מיכל עקביה, המשנה ליועץ המשפטי של משרד האוצר.

על רקע פערי הגישה שבין שני המשרדים הכלכליים נוכח סוגיה שמעיקה על תעשיינים ישראליים רבים, אמר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש כי "הפקידים באוצר לא השכילו להבין את מה שבכל העולם כבר מבינים: שחייבים לחזק את התעשייה המקומית. בעוד שבמדינות רבות בעולם מכים על חטא ונוקטים במהלכים להחזרת התעשייה הביתה - כאן יש כל מיני שיטות והתפלפלויות משפטיות כדי לחמוק מרכש כחול לבן".