קרן ספרה ויעקב וינשטיין סוגרים קרן ומחזירים כסף למשקיעים

קבוצת קרנות הגידור הוותיקה סגרה באחרונה את קרן הגידור "גלובל מאקרו", שניהלה בראשותו של וינשטיין נכסים בשווי של 10-15 מיליון דולר

יעקב וינשטיין / צילום: תמר מצפי
יעקב וינשטיין / צילום: תמר מצפי

קבוצת קרנות הגידור הוותיקה ספרה, המנהלת חמש קרנות עם שווי נכסים כולל של יותר ממיליארד דולר, סגרה באחרונה קרן גידור שאת השקעותיה ניהל יעקב וינשטיין, והחזירה את הכספים שגייסה למשקיעים, בתום תקופה קצרה מאז שיצאה הקרן לדרך - כפי שנודע ל"גלובס". הקרן, שנקראה "גלובל מאקרו" וינשטיין היה אחראי על ניווט השקעותיה, ניהלה עד לסגירתה נכסים בשווי של 10-15 מיליון דולר.

ככל הנראה, הקרן נסגרה למרות תשואות גבוהות שהשיגה עבור העמיתים, וזאת מכיוון שהתנודתיות בתוצאותיה הייתה גבוהה מדי ביחס למדיניות ניהול הסיכונים של קבוצת ספרה, שאותה מנהל אורי גולדפרב, וביחס לציפיות המוקדמות מהקרן. ספרה היא גוף קרנות גידור מוביל במשק, שמתאפיין בסולידיות, ושם חששו מכך שהתנודתיות הגבוהה לא נכונה לבית ההשקעות עצמו ולעמיתי הקרן.

בספרה אישרו את הפרטים, ומסרו בתגובה כי "קרן גלובל מאקרו פעלה במשך שנה, והניבה מאז הקמתה תשואה נטו של 12.6%. עם זאת, שיעור התנודתיות שאפיין את פעילות הקרן היה גבוה מפרופיל הסיכון שהנהלת הקרן הגדירה לפעילות הקרן ומעוניינת לאפשר למשקיעיה". כמו כן, מתחילת השנה הקרן עשתה תשואה נטו של יותר מ-4%, והניבה רווח לכל המשקיעים בה. לדברי גורמים המעורים במצב הקרן, היא עקפה את תשואת מדד היחס, HFR גלובל מאקרו.

וינשטיין צפוי להקים קרן חדשה

האסטרטגיה של קרן גלובל מאקרו של ספרה הייתה מסחר בסחורות, במטבעות ובמדדים, בעיקר דרך כלים של חוזים עתידיים ואופציות. מדובר בפעילות קטנה וצנועה עבור ספרה, שמתאימה לסוג לקוחות ספציפי מאוד, "שיודע לחיות עם וולטיליות", אמר היום גורם המעורה בפרטים. לדבריו, "ויינשטיין עשה עבודה מעולה מבחינת התשואה, אבל העניין היה ניהול הסיכונים, שלא הסתדר לסוג המשקיעים של ספרה".

קבוצת ספרה התחילה לפעול בשנת 2004, ופעילותה מנוהלת מתל-אביב. לקבוצה יש שלוש קרנות גידור מרכזיות: קרן לונג/שורט על מניות, קרן גלובל הלת'קייר וקרן מניות קטנות בתל-אביב. קבוצת קרנות ספרה נמצאת בבעלות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור.

יעקב וינשטיין, שהוא הדמות המובילה בהשקעות הקרן, נמנה עם מנהלי ההשקעות המוכרים והוותיקים בשוק המקומי, והוא גם בין המתוגמלים שבהם. בתפקידו "הציבורי" האחרון הוא כיהן כמנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות מגדל שוקי הון. הוא התחיל לעבוד שם ב-2006, בעקבות רכישת בית ההשקעות אפיקים, שהיה בבעלותו ובניהולו, תמורת כ-140 מיליון שקל.

במגדל שוקי הון שימש וינשטיין מנהל השקעות ראשי ומנהל השקעות של קרנות נאמנות מסוימות של הבית וכמה תיקים מנוהלים. מתחילת 2013 הוא כיהן גם כמנהל ההשקעות של קרן הגידור דרגון, שנסגרה לאחר פרישתו מבית ההשקעות. הוא עזב את קבוצת מגדל באמצע 2014, ומאז הוא פועל באופן פרטי, כשהוא גם העתיק את מרכז חייו ללונדון.

כיום יש לוינשטיין פעילות מרכזית בניהול קרן ההשקעות Croxton Alpha, שבעוד כחודשיים תציין שלוש שנים להקמתה. מדובר בקרן בהיקף של כ-30 מיליון דולר, שמציגה תשואות חיוביות. וינשטיין צפוי להקים קרן חדשה נוספת בעתיד הקרוב.