עסקי התקשורת של דרהי: אלטיס USA נפרדה מחברת-האם

המהלך הגיע על רקע שחיקה חדה במניית אלטיס בשנה האחרונה - שהמפסיד העיקרי ממנה "על הנייר" היה דרהי עצמו

פטריק דרהי/ צילום:אלון רון
פטריק דרהי/ צילום:אלון רון

איש העסקים פטריק דרהי השלים את מהלך הפיצול של עסקי התקשורת שלו. בסוף השבוע עדכנה קבוצת התקשורת אלטיס שבשליטת דרהי, כי הושלם הפיצול שבעקבותיו הפכה חברת אלטיס USA לחברה עצמאית, נפרדת מהחברה ששלטה בה קודם לכן, אלטיס NV.

הפיצול לא משפיע על מבנה השליטה בחברות, והמייסד דרהי ממשיך לשלוט בשתיהן. אלטיס USA, שריכזה את פעילות התקשורת של קבוצת אלטיס  בארה"ב, הונפקה לראשונה בוול סטריט לפני כשנה, לפי שווי של 22 מיליארד דולר. כיום שווי השוק שלה הוא כ-13 מיליארד דולר בלבד. החברה מספקת טלוויזיה בכבלים, אינטרנט, טלפוניה ב-21 מדינות בארה"ב.

אלטיס NV החזיקה ב-67.2% מהון המניות של אלטיס USA, אך במסגרת הפיצול חולקו החזקותיה בחברה כדיבידנד בעין לבעלי המניות של אלטיס NV. השער שנקבע היה כ-0.42 מניות אלטיס USA שניתנו לכל בעל מניות אלטיס NV.

במקביל, אלטיס NV שינתה את שמה ל"אלטיס אירופה", ודרהי מונה לחבר דירקטוריון בה, והוא ממשיך להיות דירקטור גם בחברה האמריקאית. אלטיס אירופה נסחרת בבורסה של אמסטרדם לפי שווי של 4.6 מיליארד אירו. בעקבות השלמת הפיצול עלתה מניית החברה ביום שישי ב-3.2%.

ירידה של עשרות אחוזים מהשיא

ואולם, מהלך הפיצול הגיע על רקע שחיקה חדה במחיר המניה של אלטיס בשנה האחרונה, וירידה של עשרות אחוזים מהשיא שנקבע בה ביוני 2015, שהמפסיד העיקרי ("על הנייר") ממנה היה דרהי עצמו.

המגמה השלילית במניית אלטיס, שמחזיקה בין היתר בחברת התקשורת הישראלית הוט, החריפה בסוף 2017, על רקע המינוף הגבוה של החברה (חוב שהגיע לכ-50 מיליארד אירו, על רקע רכישות גדולות שביצעה החברה והגדילו את פעילותה בשנים הקודמות), דבר שהוביל לחששות בשוק מיכולתה לעמוד בהתחייבויות.

בניסיון להרגיע את השוק, ביצעה החברה כמה שינויים בהנהלתה, ודרהי עצמו חזר לנהל את החברה, ומספר בכירים הוזזו מתפקידיהם. בתחילת השנה, בעקבות ההודעה על הפיצול הצפוי, התאוששה המניה מהשפל שאליו צנחה. בקבוצה הסבירו אז, כי הפיצול יאפשר לכל עסק להתמקד בהזדמנויות הנפרדות, וליצור ערך בשווקים שלו, וכן ייצר שקיפות רבה יותר לטובת בעלי המניות.

אלטיס USA סבלה גם היא מהירידות בשווי. מחיר ההנפקה הראשונית ביוני 2017 נקבע על 30 דולר, ויום למחרת הגיע שוויה לשיא של 34.3 דולר, ששיקף לה שווי של מעל 26 מיליארד דולר. אך החולשה במניות החברה האם לא פסחה גם על החברה מארה"ב, ואלטיס USA נסחרת כיום במחיר שנמוך ב-41% ממחיר ההנפקה.

ברבעון הראשון של השנה הציגה אלטיס USA הכנסות של כ-2.3 מיליארד דולר, כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל, אך ההפסד הנקי שלה גדל ב-69% ל-129 מיליון דולר.

אלטיס, שהוקמה על-ידי דרהי בשנת 2001, התרחבה בשנים האחרונות במהירות באמצעות רכישות שמומנו בעזרת חוב. כיום היא פועלת בעשרה שווקים ברחבי העולם, ביניהם ארה"ב, צרפת, פורטוגל, וישראל, באמצעות החברה הבת הוט.