אישום: הפיץ חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מעל 110 מ' ש'

במסגרת המאבק של רשות המסים נגד החשבוניות הפיקטיביות מצטיירים אט אט גבולות התופעה, שנאמדים במיליארדי שקלים שנגרעים מקופת המדינה

רשות המיסים / צילום: איל יצהר
רשות המיסים / צילום: איל יצהר

תופעת הפצת החשבוניות הפיקטיביות נחשבת למכת מדינה בישראל, וכזו המצויה תחת עינה של רשות המסים. במסגרת המאבק של רשות המסים נגד החשבוניות הפיקטיביות מצטיירים אט אט גבולות התופעה, שנאמדים במיליארדי שקלים שנגרעים מקופת המדינה. הבוקר הוגש לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נוסף החושף עוד טפח מהיקפי התופעה. כתב האישום, שהוגש כנגד עזאת שנראן (56) תושב באר-שבע ושתי חברות אותן ניהל, מייחס לנאשם הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-11 מיליון שקל. כתב האישום הינו תוצר של חמישה תיקי חקירה, ארבעה מהם נוהלו על ידי יחידת חקירות מכס ומע"מ באר שבע והדרום ואחד נוהל על ידי מחלקת ביקורת חשבונות במע"מ אשדוד.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד יעל בוקר-יוסף מהלשכה המשפטית במכס ומע"מ באר שבע, במהלך השנים 2009-2015 פעל שנראן פעל בשיטתיות על מנת להתחמק מתשלומי מע"מ וסייע לאחרים להתחמק ממע"מ; וזאת, באמצעות הפצת 132 חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-47 מיליון שקל, שהמע"מ הגלום בהן עומד על כ-7 מיליון שקלים. מנגד, נטען, קיזז שנראן מס תשומות שלא כדין בסכום של כ-10.3 מיליון שקל, בהסתמך על 291 חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-70 מיליון שקל.

שנראן, נכתב באישום, היה מנהלן ובעליהן של שתי חברות - "האחים מנצור" הרשומה במע"מ החל ממרץ 2007 כעוסק מורשה בענף סלילת כבישים ועבודות עפר וחברת "א.י.ישי שירותים ומתכות", הרשומה במע"מ החל מפברואר 2005 בענף מסגרות ברזל. על פי האישום, בספרי החברות קוזזו מספר רב של חשבוניות פיקטיביות ועל שמן הופצו אל גורמים שונים חשבוניות פיקטיביות על מנת לסייע להם להתחמק מתשלום מס כדין.

שוק שחור משחור

פרשות של חשבוניות פיקטיביות מלוות אותנו כבר שנים, אבל נראה כי היקפן הולך וגדל כל העת. אם פעם דובר במיליוני שקלים, ובהמשך בעשרות ומאות מיליוני שקלים; היום כבר מדובר בשוק שחור משחור שמגלגל מיליארדי שקלים בשנה. הסיבה ל"צמיחה" הזאת, בין היתר, הנה העובדה כי הוצאת חשבוניות פיקטיביות היא אחת מהעבירות הקלות לביצוע. היא עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות (חברות "קש") ו/או חברות אמתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות, ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות.

בתקופה האחרונה מככבות בכותרות כמה פרשיות ענק במסגרתן נחשפו לכאורה מספר רשתות עברייניות שהתמחו בהנפקת חשבוניות פיקטיביות. ולעיתים, השמות הנקשרים לחלק מהמקרים אינם קשורים כלל לעולם הפשע. כך למשל עלה לאחרונה שמו של איש העסקים פרדי רובינסון במסגרת חקירה של ארגון פשע שהפיץ לכאורה חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כמיליארד שקל. בימים אלה חוקרת המשטרה את רובינסון בחשד, כי קיבל שירותים מארגון פשע שניהל מערך של הפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקפי עתק. נגד "חיילים" ומנהלים באותו ארגון פשיעה - שנוהל על ידי משפחת פשע העומדת בלב הפרשה - הוגש לאחרונה כתב אישום חמור.

כתב האישום משרטט תמונה של מכונה פלילית-כלכלית משומנת היטב - ארגון פשיעה כלכלית, אשר נשלט מספרד על ידי ראשי הארגון ומנהל מערך משומן ומוסדר להפצת חשבוניות מס פיקטיביות בסכומי עתק, שכל מטרתו להונות את קופת המדינה במאות מיליוני שקלים. רובינסון אינה חשוב בכך שנטל חלק בארגון, אך שמו נקשר לארגון לאחר שעלה החשד כי קיבל שירותים מחברים בו. רובינסון מכחיש את החשדות נגדו.