טראמפ וקים סיכמו על פירוק מגרעין; "רגע גדול בהיסטוריה"

(עדכון) - נשיא ארה"ב במסיבת עיתונאים לאחר חתימת מזכר ההבנות עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און: "ברגע שקים ינחת בצפון קוריאה הוא יתחיל בתהליך הפירוז. אני רוצה להחזיר את החייליים האמריקאים הביתה. בינתיים נעצור את 'משחקי המלחמה' בין המדינות ונחסוך סכומי כסף אדירים"

דונלד טראמפ נואם בסינגפור \ צילום: רויטרס
דונלד טראמפ נואם בסינגפור \ צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כינס מסיבת עיתונאים בסינגפור לסיכום הפסגה עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. אחרי תודות לראש ממשלת סינגפור ומנהיגי דרום קוריאה, יפן וסין שסייעו בהכנת הפסגה ועזרו לו "להגיע ליום ההיסטורי הזה" ולפני שפנה לענות לשאלות של כתבים אמריקאיים, טראמפ הקריא את דברי הפתיחה שלו מן הכתב: "הפגישה עם קים ג׳ונג און היתה פתוחה, כנה ואנחנו מוכנים לפתוח פרק חדש בין המדינות. היה זה לפני 70 שנה שהקונפליקט קרע את חצי האי הקוריאני במלחמה בה נהרגו חיילים אמריקיאים, אך בקרוב זה יסתיים".

"אנחנו מוכנים לפתוח פרק חדש עם צפון קוריאה. העבר לא צריך להכתיב את העתיד - כפי שההיסטוריה הוכיחה, אויבים יכולים להפוך לחברים", אמר טראמפ והוסיף כי "כל אחד יכול להכריז מלחמה, אך רק האמיצים ביותר יכולים לעשות שלום".

עוד הסביר טראמפ שהמזכר עליו חתמו כולל התחייבות לפירוז מוחלט של צפון קוריאה, ובנוסף לדברי טראמפ אחרי החתימה על המזכר הוסכם ביניהם בעל פה שגם האתר ממנו בוצעו ניסויי טילים בצפון קוריאה יחוסל וציין שמשטר הסנקציות על צפון קוריאה לא יוסר בשלב זה. "היום הוא יום גדול בהיסטוריה של האנושות, אנשים לא האמינו שזה יכול לקרות, אבל זה קורה. ברגע שקים ינחת בצפון קוריאה הוא יתחיל בתהליך הפירוז", לדבריו.

בחלק של השאלות והתשובות נשאל טראמפ על היחס של מנהיג צפון קוריאה לעמו - רצח אזרחים כולל בני משפחתו והחזקה של מחנות כפייה. "מדוע אתה מכנה אותו איש מוכשר?", הוא נשאל - והשיב כי קים ג׳ונג און בגיל הצעיר מאוד של 26 הצליח לנהל מדינה באופן קשוח. הוא התייחס גם לצעיר האמריקאי שנעצר בצפון קוריאה לאחר שנחשב שהסיר שלט ממסדרון בבית מלון, והוחזר לארה"ב במצב צמח: "היום שבו הוחזר אוטו וומברייר לארה״ב היה יום מאוד משמעותי. זה היה אכזרי במיוחד. ההורים שלו בקשר טוב איתי אבל היום ההוא גרם לאנשים רבים להתמקד במה שהתרחש. אני חושב שאוטו לא מת לשווא. ההורים שלו מאוד מיוחדים. אוטו וורמבייר תרם רבות לקירוב היום הזה".

טראמפ עם המסמך החתום / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס
 טראמפ עם המסמך החתום / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס

טראמפ התייחס גם להיבט של ההבטחות הבטחוניות שתעניק ארה"ב לצפון קוריאה: "אני רוצה להחזיר את החייליים האמריקאים הביתה. זה לא יקרה בשלב המוקדם, אך בינתיים נעצור את 'משחקי המלחמה' בין המדינות ונחסוך סכומי כסף אדירים. המהלכים הללו הם פרובוקציות".

טראמפ התייחס גם לשפה שבה נעשה שימוש בטקסט ההצהרות של הצדדים, ולכך שלא מדובר שם על דבר כ"ודאי" ו/או "בלתי הפיך", בניגוד לטקסטים קודמים של הסכמי גרעין. טראמפ אמר שהמילים "פירוז מוחלט" מכילות את המשמעות הנחוצה וכי ארה"ב תעשה תוודא שצפון קוריאה אכן מתקדמת בתהליך. "מזכיר המדינה פומפיאו יעבוד על הוידוא ויטפל בכל הפרטים החשובים", אמר.

בהמשך מסיבת העיתונאים נשאל טראמפ פעם נוספת על נושאי זכויות האדם בצפון קוריאה וציין שהנושא הזה "עלה במהלך השיחה, אך צריך לומר שזה עלה על הפרק פחות מאשר הנושא של פירוז, כי התחלנו וסיימנו בנושא הזה". טראמפ המשיך ואמר, "אני חושב שהוא (קים ג׳ונג און - ט"ש) רוצה לעשות את הדבר הנכון, אני מאמין שהוא יטפל גם בנושא הזה. למעשה, במהלך השיחה הוא העלה את העובדה שבעבר כאשר היה דיאלוג הם קיבלו הון רב כדי לחסל את תוכנית הגרעין ודבר לא נעשה שם. אבל צריך להבין שמערכת היחסים בינו לביני היא שונה. אני נשיא שונה מאוד".

עוד ציין טראמפ כי הוא מקווה להגיע בעצמו לפיונגיאנג בהמשך וגם הזמין את קים לבקר בוושינגטון.

טראמפ וקים לאחר החתימה על מזכר ההבנות / צילום: רויטרס
 טראמפ וקים לאחר החתימה על מזכר ההבנות / צילום: רויטרס

טראמפ וקים יצאו לפני כשעתיים מהפגישה הסגורה, שאחריה הכריזו על "יחסים מיוחדים בין הצדדים". הנשיא טראמפ אף הודיע שהוא עומד להזמין את קים ג'ונג און לבית הלבן. "הוא איש מוכשר מאוד האוהב את מדינתו", אמר טראמפ. "אנחנו עוד ניפגש פעמים רבות".

קודם לכן חתמו השניים על מזכר הבנות הצהרתי שפרטיו לא פורסמו. עם זאת, לפי דיווחים שונים בתקשורת האמריקאית, המסמך כולל סעיפי פירוז גרעין לחצי-האי הקוריאני וחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

לפי דיווחים בכלי התקשורת, קים אמר בסוף האירוע: "לא היה פשוט למדינתנו להגיע לרגע הזה".

באורח נדיר וחסר תקדים, ככל הנראה גם בצפון קוריאה הועברו דיווחים על הפסגה בזמן אמת. קים ג'ונג און השיג מה שאף אחד מן המנהיגים הקודמים של צפון קוריאה, אביו וסבו, לא הצליחו - פגישה אישית ואירוע מצולם עם נשיא ארה"ב.

טראמפ גם התייחס לנושא האיראני במהלך מסיבת העיתונאים.

לדבריו, איראן היא מדינה שונה בהשוואה ללפני 3 חודשים ״אני מקווה שבעקבות הסנקציות, איראן תשוב למשא ומתן״.

באשר לביקורת שהוטחה עליו בכך שהוא העניק לקים ג׳ונג און הישג בעצם קיומה של הפגישה הוא אמר ״לא ויתרתי על דבר. פשוט באתי לפה ואני ער כבר 25 שעות ברציפות. הם קיבלו פגישה, אבל זה לא ויתור כלשהו, רק אנשים ששונאים אותי ממשיכים לטעון שיש בכך ויתור על משהו״.