יש לכם פאב? תוכלו להקרין את שידורי המונדיאל מבלי לשלם

בניגוד לצ'רלטון שמנהלת מסע אכיפה נגד בתי עסק שמשדרים את המשחקים שבהם היא מחזיקה בזיכיון לשידור, תאגיד "כאן" מעודד את שידור המשחקים ואף שולח לבתי העסק אמצעים ויזואליים למיתוג ההקרנות • "המגמה היא לעודד צפייה חינם בשידורי המונדיאל, כך שהציבור ייהנה מהם בכל מקום שייבחר"

צופים במונדיאל /צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
צופים במונדיאל /צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

משחקי מונדיאל 2018, שייפתחו ביום חמישי הקרוב ברוסיה, צפויים להיות מרכיב הכנסה משמעותי עבור פאבים ומקומות בילוי רבים בישראל שישתמשו בהקרנת המשחקים במטרה למשוך לקוחות. עם זאת, בשונה ממבצעי האכיפה הנערכים על-ידי זכייני שידור נגד גורמים המשדרים משחקי ספורט בפומבי - תאגיד השידור "כאן", המחזיק בזכויות למשחקי המונדיאל בישראל, מעודד את בתי העסק לשדר את המשחקים ללקוחות, ואף מציין באופן מפורש כי כלל לא יצטרכו לשלם עבור הזכויות.

המנגנון במסגרתו פועל תאגיד השידור נשען על התעריפון שפרסמה פיפ"א בכל העולם לעסקים המעוניינים לשדר את המשחקים. פיפ"א, התאחדות הכדורגל העולמית המחזיקה בזכויות לטורניר, קבעה כי כל בעל עסק שיהיה מעוניין בהקרנה מסחרית של המשחקים, יידרש לשלם 1,000 דולר עבור הקרנה של עד 1,000 איש; 2,000 דולר להקרנה של עד 2,000 איש; וכך המחירים עולים עד תשלום של 14 אלף דולר שאותו נדרש בעל עסק לשלם עבור הקרנה מסחרית ליותר מ-5,000 איש.

אלא שבתאגיד השידור "כאן" נצמדים להנחיות פיפ"א המבדילות בין אירוע מסחרי לפומבי. "כל עוד מדובר בעסק קיים שאינו גובה דמי כניסה במיוחד בתקופת המשחקים, או נהנה מחסות ספציפית לשידורים במתחם שלו - הוא יכול לשדר את המונדיאל בחינם, בכפוף לקבלת אישור, לאחר מילוי הטופס באתר 'כאן'", מסבירים בתאגיד השידור.

בתאגיד אף מציינים כי "המגמה של 'כאן' היא לעודד צפייה חינם בשידורי המונדיאל, כך שהציבור ייהנה מהם בכל מקום שייבחר, כולל בהקרנות ציבוריות".

1,000 בתי עסק נענו בחיוב

מה יוצא לתאגיד מזה? בעיקר חשיפה והגברת המודעות לערוץ השידור הציבורי. בתאגיד מנסים ליהנות מהשידור בבתי העסק הרבים כדי להגדיל את החשיפה והמודעות לשידור של הערוץ הציבורי, ולצורך כך שלחו לבתי העסק אמצעים ויזואליים שונים למיתוג ההקרנות הללו עם לוגו של המונדיאל ב"כאן".

הדבר היחיד אליו נדרשים בתי העסק והפאבים השונים על-ידי התאגיד הוא למלא טופס בקשה פשוט לשידור המשחקים. אם מדובר באירוע פומבי המיועד ליותר מ-5,000 צופים, נדרש בעל העסק לקבל את אישורה של פיפ"א עצמה.

נושא האכיפה באירועים אלה עלה לכותרות בשנים האחרונות. חברת צ'רלטון מנהלת מסע אכיפה כבד במהלך כל השנה כנגד גופים, בתי עסק, מסעדות ופאבים המשדרים באופן פומבי את המשחקים שבהם היא מחזיקה בזיכיון לשידור בישראל. בשנה האחרונה נפתחו מאות תיקים כאלה והובאו לבית המשפט, כאשר גובה התביעה הסטנדרטי במקרים כאלו עומד על כ-80 אלף שקל להפרה. גם במהלך טורנירים קודמים שאותם שידרה צ'רלטון, הפעילה החברה מבצעי אכיפה מוגברים נגד בתי עסק שביצעו הקרנות פומביות של המשחקים.

בכל מקרה, בתאגיד גם לא מתכוונים לבצע כל אכיפה נגד בתי עסק. ל"גלובס" נודע כי התאגיד לא ביצע כל התקשרות עם גורם כלשהו לצורך ביצוע האכיפה, ומי שיבצע פיקוח על גופים שישתמשו בהקרנה לצרכים מסחריים בישראל היא פיפ"א עצמה.

עד כה הגיעו לתאגיד כ-1,000 פניות מבתי עסק, מסעדות ופאבים להסדרת השידורים הפומביים ללא תשלום - וכולן נענו בחיוב. ל"גלובס" נודע כי כ-20 בתי עסק המתכננים להשתמש בהקרנות משחקי המונדיאל לצרכים מסחריים פנו ישירות לפיפ"א והסדירו מולה את התשלום. 

מבחינת הבקשות שהגיעו עד כה לתאגיד עולה כי כ-95% מהפניות נעשו לאירועי הקרנה פומביים "קטנים" של עד 1,000 איש, ועוד כ-5% לאירועים של בין 1,001-2,000 איש.