"חבל שקראנו לביבי צ'יקן-שיט; עדיף צ'יקן-שיט מאדרפאקר"

בכירי ממשל אובמה חושפים את גודל תיעובם לראש ממשלת ישראל • "ניו-יורקר": קושנר צרח על דרמר בנוכחות עדים - "אתה לא תגיד לו איך לעשות דברים פה רק בגלל שאנחנו יהודים" • "ישראל חלקה עם טראמפ נתוני ריגול ישראלי על התנהלות אובמה באו"ם" • אולמרט: ביבי עבד בשביל אדלסון

נתניהו ואובמה / צילום: רויטרס
נתניהו ואובמה / צילום: רויטרס

כתבת תחקיר במגזין "ניו-יורקר" חושפת את עוצמת הטינה שחשו בכירים בממשל אובמה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנתו האחרונה של הנשיא ברק אובמה בבית הלבן, ואת מאמצי נתניהו לבנות גשר מוצק לדונלד טראמפ כשאובמה היה עדיין נשיא. כל-כך עזה הייתה המשטמה של אותם בכירים לנתניהו - והיא לא נעלמה עד היום - עד שאחד מאותם גורמים אומר עתה ל"ניו-יורקר", כי הוא אינו מתחרט על הכינוי "צ'יקן-שיט", שאחד מיועצי הנשיא לשעבר הדביק בזמנו לנתניהו: "הבעיה היחידה עם האמירה הזו היא שהיא לא הייתה חזקה דיה", אמר המקור. "זה היה צריך להיות צ'יקן-שיט מאדרפאקר".

הכתבה מנגדת את היחסים העכורים בין ממשל אובמה לנתניהו ב-2016 עם הקרבה האינסטינקטיבית של הממשל החדש לראש הממשלה. בכל זאת, התחממות היחסים לא הייתה נטולת בעיות, לרבות התנגשות אישית חריפה בין שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, לג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר, כמפורט בהמשך.

קושנר עומד להגיע בשבוע הבא לביקור נוסף בישראל, יחד עם ג'ייסון גרינבלאט, נציגו של טראמפ למגעים הפוטנציאליים בין ישראל לפלסטינים. נראה שבין הנושאים שיעלו על הפרק בשיחותיהם בירושלים יהיו תוכנית השלום האמריקאית, שהבית הלבן מלטש עתה את פרטיה האחרונים, וכן הההתנגשויות הבלתי פוסקות לאורך הגבול בין ישראל לרצועת עזה.

על פי כמה דיווחים, בודק ממשל טראמפ אפשרות לתת פומבי לתוכנית השלום כבר בשבועות הקרובים, אך אין לכך שום אישור רשמי. קושנר וגרינבלאט מתוכננים לבקר גם בסעודיה ובמצרים, אך לא מתוכננות להם שום פגישות עם הפלסטינים בשלב זה. מכל מקום, לדברי גורם בבית הלבן "ייתכן שבביקור יהיו תחנות נוספות".

בין גילויי הכתבה ב"ניו-יורקר":

במרוצת השנים, החל ממשל אובמה להאמין שנתניהו עובד על ארה"ב: לפעמים הוא הראה עניין בפתרון של שתי מדינות, אבל, בה בעת, הוא הרחיב את ההתנחלויות ובכך הערים קשיים על הקמת מדינה פלסטינית עתידית. בתקופת הכהונה השניה של אובמה, יועציו אפילו לא טרחו להסתיר את תסכולם מהישראלים. "מחויבותם לשלום מעולם לא הייתה רצינית", אמר בן רודס, אחד מהיועצים הקרובים של אובמה למדיניות חוץ. "הם השתמשו בנו כהסוואה, כדי להראות שתהליך השלום מתקיים. למעשה, הם הרגו את הזמן והמתינו לסוף הממשל שלנו".

שירותי המודיעין של ישראל היו מעורבים במאמצים (שנכשלו) לסכל את יזמת אובמה ליזום הצעת החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון ב-2016. המודיעין הישראלי חשף דיונים (בממשל) על החלטות אפשריות נגד ישראל במועצה, החל בגינוי ההתנחלויות וכלה בהחלטה שהיה מנציחה בחוק הבינלאומי את הפאראמטרים של המעמד הסופי, לפי שרטוטי ממשל אובמה, לרבות פתרון של של שתי מדינות. פקידים ישראליים אמרו למגזין, כי הדוחות המודיעיניים שהוגשו לנתניהו הראו שאובמה ויועציו החלו לפעול בחשאי באו"ם לקידום החלטה נגד ישראל.

דרמר הזהיר את סגן הנשיא דאז, ג'ו ביידן, ואת ראש המטה של אובמה, דניס מקדונה: "אל תלכו לאו"ם; זה יאלץ אותנו להיכנס לעימות (עם ממשל אובמה). זה יאלץ אותנו לפנות לצד האחר" (טראמפ). אבל, במקביל, לאחר בחירת טראמפ אך לפני השבעתו, פנה דרמר לג'ארד קושנר, דיווח לו על מהלכי אובמה באו"ם וביקש ממנו לפעול לסיכולם. כאמור, זה לא עזר.

פקידים אמריקאים וישראלים אמרו ל"ניו-יורקר" כי לשימוש שעשתה ישראל ביכולות המודיעיניות שלה כדי לשסות נשיא נבחר בנשיא מכהן אין תקדים בהיסטוריה המודרנית. מתברר, שטראמפ סמך יותר על נתניהו ועל שירותי המודיעין שלו מאשר על המודיעין האמריקאי.

כמה שבועות לאחר השבעתו של טראמפ, ביקרו דרמר וגורמים ישראליים אחרים בבית הלבן וחלקו עם יועצי הנשיא החדש תקציר של ממצאי המודיעין הישראלי על חלקו, כביכול, של ממשל אובמה בהחלטת מועצת הביטחון נגד ישראל. יתר על כן, הישראלים אף סיפקו לאמריקאים, באמצעות "ערוצים מודיעיניים", את הדיווחים המודיעיניים המקוריים על פעילות ממשל אובמה באו"ם.

פקידים ישראליים אמרו ל"ניו-יורקר", כי המידע המודיעיני שלהם על פעילות ממשל אובמה באו"ם לא הושג באמצעות "ריגול ישיר" בארה"ב. המגזין מציין, שארה"ב מרגלת אחר ישראל, אך ישראל טוענת, כי אינה מרגלת אחר ארה"ב. אולם פקידים אמריקאים חולקים על כך. הם טוענים שהריגול הישראלי בארה"ב הוא אחד מהאיומים המודיעיניים הגדולים ביותר על הביטחון הלאומי.

ביל פריסטאפ, עוזר לראש חטיבת הריגול הנגדי ב-FBI, הזהיר את קושנר, כי חתנו, דונלד טראמפ, נמצא בראש רשימת המטרות של שירותי המודיעין הגדולים בעולם, וכי הוא - קושנר - נמצא בחמישיה הפותחת של המטרות המבוקשות ביותר. פריסטאפ הזהיר את קושנר שהוא צריך להישמר במיוחד מישראל. זה לא מפתיע אותי, השיב קושנר.

מישל פלורנוי, שהייתה פקידה בכירה בפנטגון בממשל אובמה ונחשבה מועמדת מובילה להיות שרת-ההגנה בממשל הילארי קלינטון, אמרה בינואר 2016 למשה יעלון, שר-הביטחון דאז, כי התמיכה הדו-מפלגתית ביחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב נמצאת בסכנה. "נתניהו מתערב באופן חצוף ביותר בפוליטיקה האמריקאית והוא מראה באופן הברור ביותר שהוא מעדיף נשיא רפובליקאי", אמרה. "כאשר ממשלה ישראלית מתחילה להעדיף ולטפח מפלגה אמריקאית אחת על פני האחרת, הממשלה הזו משחקת באש". מחוקקים דמוקרטים ומנהיגים יהודים אמריקאים השמיעו אזהרות דומות. נתניהו בחר אפוא לא להגיע לוועידת אייפ"ק בוושינגטון באותה שנה כדי לא להיפגש עם מועמדים שונים לנשיאות משתי המפלגות. אבל המגעים בין נציגים ישראליים, לרבות השגריר דרמר, עם רפובליקאים נמשכו.

פקידי ממשל אובמה למדו במהרה על מגעי ישראל עם צוות המועמד טראמפ. ממשלות זרות אחרות היו משוכנעות בניצחונה של הילארי קלינטון בבחירות, אבל, לדברי פקיד אמריקאי, "הישראלים לא חשבו כך כלל... הם עבדו עם אנשי צוות טראמפ והשקיעו אנרגיה רבה בכך לפני שאחרים בכלל שמו לב אליהם".
למרות היחסים החמים בין ישראל לממשל טראמפ, נראה שהשגריר דרמר החל לעצבן גורמים בבית הלבן והרגיז אפילו את קושנר. לדברי "ניו-יורקר", בתחילת 2017, קילל קושנר את דרמר, בנוכחות עדים, בפגישה במשרדו בבית הלבן והודיע לו שאין בכוונתו לפעול לפי הנחיותיו רק מפני שהם יהודים. "אתה לא תגיד לנו מה לעשות פה", אמר קושנר לדרמר. "אל תנסה להשתלט פה. אל תידחף". תגובת דרמר: "יש לי יחסים טובים מאוד עם ג'ארד, אבל אנחנו לא תמיד מסכימים על כל דבר".

במקרה אחר, ב-13 בפברואר אשתקד, הגיע דרמר לבית הלבן וניסה להיפגש עם מייקל פלין, שהיה אז היועץ לביטחון לאומי. פקידים שם הודיעו לשגריר, שהוא אינו יכול להכתיב להם איזה אדם יהיה מוכן להיפגש אתו. כעבור זמן, קבלו אנשים בבית הלבן על הטקטיקות המגושמות והמלחיצות של דרמר. "זה הבית המזוין שלנו", אמר אחד מהם. ואחר הוסיף: "יש הרבה רצון טוב, אבל אל תנסה לנצל אותנו". אבל דרמר מעולם לא זנח את אהדתו לממשל החדש. הוא אמר פעם: "עם בחירת טראמפ, ראינו אור בקצה המנהרה".

"ניו-יורקר" עוסק באריכות במגעים בין מדינות המפרץ הפרסי, במיוחד האמירויות הערביות המאוחדות לבין ישראל על רקע חששותיהן מפני האויב המשותף - איראן. המגזין מדווח, בין היתר, על מפגש חשאי בין בכירים מהאמירויות לבין מנהיגים ישראליים בקפריסין ב-2015. ארה"ב חשדה, שאחד מאותם מנהיגים היה נתניהו. התקווה הגדולה של נתניהו היא, שההתנגדות לאיראן תניע את מדינות המפרץ לזנוח את הפלסטינים ולתת פומבי לקשריהן עם ישראל, מציין המגזין. ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אמר ל"ניו-יורקר", כי בעל בתי הקזינו שלדון אדלסון "רצה להיפטר ממני" בגלל מאמציו של אולמרט להגיע להסכם של שתי מדינות עם הפלסטינים. לאחר הדחת אולמרט, נפנה אדלסון לקדם את בחירת נתניהו. "שלדון לא עבד למען ביבי; ביבי עבד למען שלדון", אמר אולמרט.