מיזוג AT&T-טיים וורנר: יריית הפתיחה בקרב נגד ענקיות ההייטק

מבחינת המשקיעים, מדובר בגל צפוי של עסקאות שבהן חברות יצביעו על איומים מצד חברות טק ויוציאו מיליארדי דולרים כדי להילחם בהן

AT&T / צילום: רויטרס
AT&T / צילום: רויטרס

כל עוד חברות הטק הענקיות הן האויב, לחברות מדיה מותר לקנות, למכור ולסחור נכסים כדי להימנע מפיגור גדול אחריהן - כך הסביר שופט פדרלי בארה"ב את החלטתו לאשר את קניית תאגיד טיים וורנר על-ידי AT&T ב-85.4 מיליארד דולר אתמול (ג').

השופט ריצ'רד לאון אינו טועה בכך שענקיות עמק הסיליקון כמו נטפליקס, אפל ואמזון.קום מהוות איום אמיתי על חברות מדיה. מבחינת הצרכנים, ייתכן שהם ישלמו יותר על שירותים שהם קונים מ- AT&Tומטיים וורנר כעת, והכול בשם התחרות.

מבחינת המשקיעים, מדובר בגל צפוי של עסקאות שבהן חברות יצביעו על איומים מצד חברות טק ויוציאו מיליארדי דולרים כדי להילחם בהן לכאורה. הדוגמה הראשונה עשויה לצוץ מהר מאוד, כאשר קומקאסט תחליט כמה להציע תמורת נכסים שבבעלות פוקס המאה ה-21, שאמורים להימכר לחברת וולט דיסני.

משרד המשפטים של ממשל טראמפ, שהתנגד למיזוג של AT&T וטיים וורנר בנימוק שהוא יוביל לפחות אפשרויות בחירה ומחירים גבוהים יותר לצרכנים, יתקשה לרסן את הגל הזה. הממשל יכול עדיין לערער על פסיקת השופט לאון, אם כי האחרון יעץ לו שלא לנהוג כך. אבל הלהיטות של משרד המשפטים לאכיפת הגבלים עסקיים נפגעה בכל מקרה.

אילו השופט לאון צריך היה לפסוק בנושא זה רק לפני שנתיים או שלוש, התוצאה הייתה כנראה שונה. ב-2011 הוא הסתייג מאישור רכישת NBC יוניברסל על-ידי קומקאסט, עסקה שהייתה דומה בהיבט של מיזוג ערוצי הפצה עם תוכני מדיה. העסקה ההיא בוצעה לבסוף רק אחרי שקומקאסט הסכימה לתנאים נוקשים שהגנו על הצרכנים שלה.

הפסיקה אתמול מאותתת שהשופט לאון מסתגל לרוח הזמנים. נטפליקס, עם שווי שוק של 20.6 מיליארד דולר ב-2014, שווה כעת 158.5 מיליארד דולר, יותר משווי השוק של כל חברות המדיה המסורתית. אמזון ואפל, עם שווי שוק גדול מכל חברות המדיה ביחד, הן בעיה דומה. על אף שמדיה איננה עסק הליבה שלהן, שתיהן משקיעות מיליארדים בהפקת תוכן מקורי, ומגייסות לשם כך את מיטב הכישרונות של הוליווד מהיריבות הוותיקות.

כל גל עסקאות כאלה עלול לצאת משליטה. טיים וורנר הייתה חלק מהמיזוג הגרוע ביותר בהיסטוריה כנראה כשהיא התמזגה עם AOL בשיא בועת הטק. מניות קומקאסט ירדו אמש, מפני שמשקיעים חששו שהיא תשלם יותר מדי על נכסי פוקס כדי לגבור על דיסני, שהציעה תמורתם 52.5 מיליארד דולר במניותיה.

CBS ו-ויאקום, שמשא-ומתן המיזוג שלהן הסתבך לאחרונה עם סכסוכים ותביעות, יחושו אולי לחץ מחודש להתמזג - לאו דווקא זו עם זו. כעת, כשהמיזוגים האנכיים קיבלו את ברכת הדרך מבית המשפט, ורייזון או צ'רטר קומיוניקיישנז עשויות לנסות להשתלט על CBS. גם נכסים קטנים יותר כמו ליונס גייט או AMC עשויים להיחטף. חברות הטק העשירות במזומנים עשויות להצטרף לחגיגה.

בית המשפט פרסם פסיקה מנומקת והגיונית. המנכ"לים של חברות המדיה אולי לא יהיו שקולים כל-כך.