העצרת הכללית גינתה את ישראל בגין הפעלת "כוח מופרז" בעזה

העצרת דחתה הצעת החלטה אמריקאית לגנות את חמאס • ההחלטה שהתקבלה קוראת להעניק "הגנה בינלאומית" לפלסטינים בשטחים • ניקי היילי: שיקול מוסרי פגום • דני דנון: "שיא הצביעות"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם / שאטרסטוק
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם / שאטרסטוק

ברוב גדול קיבלה אמש (ד') העצרת הכללית של או"ם החלטה שמגנה את ישראל בגין הפעלת "כוח מופרז, בלתי מידתי ונטול אבחנה" נגד אזרחים פלסטיניים, במיוחד ברצועת עזה. ההצעה התקבלה ברוב של 120 מדינות. שמונה התנגדו ו-45 נמנעו. יזמה אמריקאית להוסיף להחלטה גם גינוי לחמאס קיבלה אמנם רוב קולות, אך לא שני שלישים מהקולות כנדרש במקרים כאלה, והיא נפסלה.

שמונה המדינות שהתנגדו להצעת ההחלטה בגנות ישראל היו ישראל, ארה"ב, אוסטרליה, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, טוגו ואיי שלמה.

ההצבעה הדגישה את מגבלות כוחה של ארה"ב באו"ם. בעוד שארה"ב, כמו המעצמות הגדולות האחרות, נהנות מזכות וטו במועצת הביטחון, אין לה כל יכולת להכתיב את תוצאות ההצבעה בעצרת הכללית. החלטות העצרת הן אמנם נטולות שיניים ואינן נשענות על מנגנון אכיפה, בניגוד להחלטות מועצת הביטחון, אך יש להן משקל מוסרי בזירה הגלובלית.

בנוסח ההחלטה נאמר: "העצרת מגנה כל שימוש בכוח מופרז, בלתי מידתי ונטול אבחנה ע"י כוחות ישראליים נגד אזרחים פלסטיניים בשטחים הפלסטיניים הכבושים, לרבות מזרח ירושלים, ובמיוחד רצועת עזה, ולרבות שימוש בתחמושת חיה נגד אזרחים מפגינים, ובהם ילדים, וכן אנשי צותות רפואיים ועיתונאים. העצרת מביעה דאגה חמורה מאבדן חייהם של חפים מפשע".

עוד נאמר בנוסח ההחלטה, שהעצרת מבקשת מהמזכיר הכללי של או"ם להגיש לה בתוך 60 יום אופציות כיצד לשמור על בטחונם של אזרחים פלסטיניים תחת הכיבוש הישראלי, לרבות "המלצות לגבי מנגנון הגנה בינלאומי".

ההחלטה "מגנה שיגור רקטות מרצועת עזה נגד אזורים אזרחיים ישראליים", אך אינה מציינת שחמאס אחראי לשיגור הרקטות. כאמור, יזמה אמריקאית להטיל את האחריות לירי הרקטות במפורש על חמאס, זכתה אמנם ברוב זעום (62 בעד, 58 נגד ו-42 נמנעות), אך בנסיבות כאלה מורה התקנון שיש צורך ברוב של שני שלישים.

נוסח ההחלטה הונח על שולחן העצרת ע"י טורקיה, היו"ר התורן של קבוצת המדינות הערביות, ואלג'יריה, היו"ר התורן של הארגון לשת"פ איסלמי.

בעקבות קבלת ההחלטה אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי: "או"ם עשה שיקול מוסרי פגום, שלפיו כל האחריות לפרצי האלימות האחרונים בעזה מוטלת על ישראל בלבד. אין פלא שאיש אינו מתייחס יותר ברצינות לאו"ם כגורם בעל חשיבות במזה"ת".

לפני ההצבעה על יזמת התיקון האמריקאי, אמרה היילי: "לאלה שאינם בטוחים כיצד להצביע, אני שואלת - איזה חלק מנוסח התיקון ראוי להתנגדות? האם ציון העובדה שחמאס משגר רקטות לעבר אזרחים ראוי להתנגדות"?

בנאום בעצרת לפני ההצבעה על הנוסח הטורקי-אלג'ירי אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "הכינוס הזה הוא ניסיון של הקהילה הבינלאומית לגזול מאיתנו את הזכות הבסיסית להגנה עצמית. ההחלטה הזו לא רק שאינה מגינה על חייהם של פלסטינים או ישראלים חפים מפשע, היא לא מזכירה ולא מגנה את חמאס... בתמיכתכם בהחלטה הזו אתם לא רק משתפים פעולה עם ארגו טרור אלא מעצימים אותו".

ולאחר שנפסלה התוספת האמריקאית לנוסח ההחלטה, אמר דנון: "אין גבול לצביעות של העצרת הכללית שפועלת בכל האמצעים כיד למנוע גינוי של ארגון טרור רצחני. הפסילה הזו היא תעודת עניות לאו"ם".

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
 דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס