צירוף מקרים או התנהלות לקויה? גל ביטולי טיסות באל-על

טיסה 015 של אל-על לבוסטון, שהייתה אמורה להמריא הבוקר, בוטלה "מסיבות מבצעיות" • ביטול זה מצטרף לרצף ביטולי טיסות שחוו נוסעי אל-על בשבועיים האחרונים • האם ביטולי הטיסות אמורים להדליק נורה אדומה לקראת לו"ז הקיץ של החברה?

מתוך טיסת אל-על שבוטלה  / צילום: נוסע
מתוך טיסת אל-על שבוטלה / צילום: נוסע

"הטיסה בוטלה מסיבות מבצעיות" - כך מנמקת אל-על גם את ביטול טיסה 015 לבוסטון, שהייתה אמורה להמריא הבוקר (ה') מתל-אביב ולשוב מבוסטון בשעה 21:00 בערב.

ביטול הטיסה הערב מצטרף לרצף של ביטולי טיסות שחוו נוסעי אל-על בשבועיים האחרונים: 4 טיסות שבוטלו לבוסטון, טיסה נוספת שבוטלה לבייג'ין וטיסה אחרת שבוטלה להונג-קונג.

מעבר לנימוק הלקוני שמספקת אל-על לנסיבות הביטול לטיסות, מי שסופג את הפגיעה הם נוסעי החברה - נזכיר כי לכל טיסה רשומים נוסעים בהלוך ובחזור, שתוכניותיהם משתבשות, כאשר לרוב הם מקבלים את ההודעה יממה לפי מועד הטיסה המבוטלת.

האם ביטולי הטיסות כאמור אמורים להדליק נורה אדומה לקראת לו"ז הקיץ שמהווה את תקופת השיא של השנה בהיבט הנוסעים? אי-אפשר להתעלם מהמתרחש מאחורי הקלעים בתוך חברת אל-על. אחרי הדוחות שפרסמה החברה ואשר שיקפו ירידה ברווחים, ואחרי שהודיעה החברה כי תפסיק לשלם עמלות לסוכני הנסיעות, על החברה לסיים את הליך המשא-ומתן המתנהל אל מול ועד הטייסים (באמצעות מגשר) מזה כ-10 חודשים. ברקע לשיחות הצורך להבטיח שקט תעשייתי ולחתום על הסכמי עבודה שמשקפים התייעלות בעיקר לנוכח כניסת תקנות התעופה החדשות בסוף חודש אוקטובר הקרוב (FTL), תקנות שיובילו לשינוי במתכונת העבודה של הטייסים לפי שעות מנוחה מוגדרות.

זאת ועוד, אל-על מתנהלת באופן קבוע בלו"ז טיסות שאינו מאויש במלואו מראש עבור טיסותיה. הכוונה היא שלמרות שהטיסות משווקות ונמכרות, עד לרגע האחרון הן לא מאוישות על-ידי צוותי טייסים בלו"ז מסודר מראש - בפועל, צוותי ההצבה מטלפנים כל יום ולאורך כל היום לטייסים במטרה שיוצבו בטיסה כזו או אחרת - למרות שזו תוכננה מראש.

בהתנהלות כזו לא רק שאל-על מציבה טיסות רבות בסימן שאלה לקיומן, אלא שהיא מתנהלת בבזבזנות, משום שטייס ש"מוקפץ" לטיסה שלא הופיעה לו בלו"ז מראש - משתכר יותר. האם זו הייתה הסיבה לביטול הטיסה היום לבוסטון - בדומה ל-4 הטיסות שבוטלו לבוסטון בעת האחרונה?

מוועד טייסי אל-על נמסר בתגובה כי "טייסי אל-על עובדים עד קצה מגבלות החוק והסכם העבודה, על-מנת לקיים את לוח הטיסות העמוס של הקיץ אותו תכננה החברה, ועל-מנת לשרת את ציבור הנוסעים. לטיסה לבוסטון, שהייתה אמורה לצאת הבוקר, נמצאו טייסים זמינים לביצוע הטיסה".

מבחינת אל-על, כאמור, מדובר ב"סיבות מבצעיות".