גלובס בונה אמון: כך נולד המדור הזה

קוראות וקוראים יקרות ויקרים, בעשור האחרון קמה בין כלי התקשורת לצרכנים חומה עבה של חשדנות • עולם העיתונות דורש שקיפות וביקורת מכולם, אך לא תמיד פועל כך בעצמו

"גלובס"
"גלובס"

אז מה זה מדור האמון? למיטב ידיעתנו, אין מושג רשמי כזה. זה מושג שהגדרנו, כשחיפשנו דרך להראות לכם - בעלי ובעלות העניין שלנו, קוראים, מפרסמים, מסוקרים, ספקים, לקוחות וציבור רחב - מה זה "גלובס" ולאן הוא מכוון.

עולם העיתונות שבו אנחנו פועלים דורש שקיפות וביקורת מכול הסובב אותו, אך לא כול כך נדיב בלספק את השקיפות והביקורתיות לגבי עצמו.

מה זו שקיפות? נתחיל במונחים הבסיסיים, שאינם ברורים. למשל, מה זה "מוציא לאור" - זה מנכ"ל, זה "יו"ר"? מה ההבדל בין "עורך אחראי" ל"עורך ראשי" ל"עורך", או במקרה של "גלובס", "עורכת"? התשובה היא שזה לא ממש מוגדר. יש המון סוגים של הגדרות וכול אחד יכול לעשות מהן מה שעולה על דעתו.

ישנן עוד שאלות רבות שאין להן, ככל שאנו יודעים, תשובה אחת ברורה ונחרצת, וכמספר העיתונים והעיתונאים, כך מספר התשובות. שאלות כמו כיצד בוחרים על מה לכתוב, מה להבליט בעמוד או מה לתת ככותרת, איזו תמונה נבחרת ואיזה כיתוב תחתיה, הן שאלות טובות שנשאלות שנים במערכות עיתונים - בישראל ובעולם כולו. אפשר להוסיף לשאלות הללו עוד כמה, למשל: האם התוכן שנבחר משרת אינטרסים? איזה אינטרסים ואיך מזהים אותם? מה הדעה של הבעלים של העיתון? האם הן מתערבות בתוכן? מה זה בכלל נקרא להתערב בתוכן?

בעשור האחרון במיוחד, קמה בין צרכני התקשורת לבין אמצעי התקשורת חומה עבה של חשדנות. צפו עוד ועוד מקרים של "ניצול לרעה" של אמצעי התקשורת. יכול להיות שמקרים כאלה היו כאן תמיד ופשוט לא ידענו עליהם. מנגד, יכול להיות שבגלל תהליכים אחרים, המקרים האלה הפכו שכיחים ועמוקים יותר בעת האחרונה.

בכל מקרה נוצרה תחושה שהברית בין החברה האזרחית והעסקית לבין העיתונות הופרה, שהעיתונות, שתפקידה להגן על החברה האזרחית, היא אולי עדיין כלב שמירה, אך לא ממש נאמן.

לתפיסתנו, לברית הזו בין החברה האזרחית והעסקית לבין עיתון שאמור לייצג אותם ולתווך להם מידע מועיל, יש חשיבות עצומה והתנאי הבסיסי לה הוא "אמון". אנחנו חושבים שבלי האמון שלכם אין לנו זכות קיום, ושאסור לנו לקחת לרגע את האמון שלכם בנו כמובן מאליו.

אז איך זוכים או משפרים אמון? אנחנו החלטנו לנסות לבנות מטבח שקוף במסעדה שהיא "גלובס": לנהוג בכם, בתודעה ובזמן שלכם באחריות, וגם להראות את זה, כי גם אנחנו גורסים ש: "צדק צריך גם להיראות ולא רק להיעשות".

ואיך עושים את זה? קודם כול הגדרנו את ה"אמון" כמטרה, לצד מלים נוספות וערכים נוספים שמשקפים את תפיסת העולם שעומדת מאחורי "גלובס".

וכך נולד הדוח שאתם קוראים. בדוח האמון הזה אנחנו מפרסמים ומסבירים את תפיסת העולם של "גלובס". אנחנו מראים האם וכיצד יישמנו אותה השנה וכיצד אנחנו מתכוונים להעמיק את היישום שלה בעתיד. אנחנו מראים את הדרך שכבר צעדנו וכמה רבה הדרך שעוד לפנינו.

את הדין וחשבון הזה אנחנו נספק לכם מדי שנה ואנחנו מקווים שבאמצעותו נצליח להוכיח לכם שאנחנו באמת מתכוונים למה שאנחנו אומרים, שאנחנו מתקדמים בדרך לכוכב הצפון שלנו ושאנחנו באמת נוהגים בזמן שלכם ובקריאה שלכם באחריות, כי אנו רוצים לקבל את האמון שלכם בזכות ולא בחסד, ולשמור עליו מכל משמר.

ברור לנו שברגע הזה, בו אנחנו פורשים את תפיסת עולמנו בפני כול, דווקא אז נהפוך לחשופים לביקורת, לצקצוקי שפתיים ולהבעות חוסר אמון קולניות. אבל החלטנו לקחת את הסיכון.

"גלובס" עדיין לא משקף את הערכים האלה במלואם. אבל בכל יום שעובר הוא מעמיק בהם קצת יותר ופועל בהלימה קצת גבוהה יותר לאורם. אנחנו מזמינים אתכם לעזור לנו בתהליך הזה.

תודה שאתם איתנו. אין "גלובס" בלי עובדים, מנויים, קוראים, מפרסמים ומסוקרים. אין "גלובס", עיתון העסקים של ישראל, בלי המגזר העסקי. לכולכם אנחנו חייבים דין וחשבון, ואנחנו מעריכים את העובדה שאתם שותפים שלנו לדרך.

זהו רק צעד ראשון

במדור אתם יכולים לקרוא על החזון שלנו, שינויים שעברנו ועל הרבה מהלכים גדולים. בכל אחת מהנקודות שציינו לאורך עמודים אלו, עוד מחכה לנו דרך ארוכה. רק התחלנו, והמוצר עוד רחוק מלקיים ולממש את כול הערכים שמהווים בעבורנו את כוכב הצפון. אנחנו מאמינים ובטוחים שבכול יום, שבוע וחודש שיעברו, ובוודאי בכול שנה, ניתן יהיה לראות את ההתקדמות ביישום ובהטמעת הערכים, ועל כך נדווח לכם מדי שנה בשנה באמצעות דוח האמון.