אות ומופת: האחריות התאגידית של עיתון

'גלובס'  פורץ דרך ביחסים שבין העיתון לבעלי העניין ומאפשר לעורכים ולכתבים לממש את השליחות שעומדת בבסיס המקצוע

קוד אתי, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
קוד אתי, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

בספטמבר ‭ ,1998‬ בדיוק לפני ‭ 20 ‬ שנה, הקמתי ארגון חדש בישראל: ארגון "מעלה" לקידום אחריות חברתית של עסקים. אחד השלבים המרכזיים בתוכנית לשינוי התפיסה החברתית של עסקים, היה לייצר שותפות אסטרטגית עם "גלובס". זאת, כדי לחזק את ההבנה שחיבור בין קהילה לעסקים מייצר רווח לכולם - בכל נקודות הממשק החשובות לעסקים, כולל התקשורת. החיבור הזה הוליד ציון דרך חשוב: במהלך עשור הענקנו, "גלובס" ומעלה, את אות "גלובס" ע"ש חיים בר און לחברות עסקיות המצטיינות בעשייתן החברתית.

‭20‬ שנה לאחר מכן, ו"גלובס" שוב פורץ דרך, הפעם עם מוצר חדש בשוק התקשורת הישראלי: דוח אמון. הדוח הזה שיוצא כעת לאור, משקף את "גלובס" החדש: חדש בבעלות ובנהלה, בגישה, בסגנון, ובתפיסת התחרות לא רק על נתח השוק אלא על אחריות גוף התקשורת עצמו ועל ערכיו.

עיקרון מנחה בתפיסת האחריות התאגידית והקיימות, הוא המחויבות והקשר של התאגיד העסקי עם בעלי העניין (‭stakeholders‬) שלו, להבדיל מבעלי המניות. זו אינה רק הגדרה סמנטית אלא תפיסת עולם שממנה נגזרות החלטות ניהוליות ומערכתיות.

המחויבות הזו לשקיפות, לדיווח מתמשך ולהבאה בחשבון של עמדות מגוונות, מורכבת במיוחד כאשר מדובר באמצעי תקשורת. כאן, המחויבות העסקית לסביבת עבודה הוגנת ומגוונת לשרשרת אספקה, לאיכות סביבה, לזכויות אדם, לקהילה, מתרחבת ומכפילה עצמה במחויבות לתוכן התקשורתי, למסריו ולהשפעותיו. ואלו, בצד הצורך בהצלחה עסקית - עומדות למבחן יום יום, שעה שעה.

עולם המדיה הנוכחי הוא עולם שונה לחלוטין מזה של ספטמבר ‭ .1998‬ הוא נשלט על ידי טכנולוגיה, משוכפל, משתנה באופן תדיר ויומיומי, ומעורר שיח. הוא מהווה זרז ומגבר לאקטיביזם ולתהליכים שונים - ולעתים דווקא משתיק וחסם. אבל השפעתו היא מהגדולות והרחבות על החברה העולמית.

ולכן, אחריות תאגידית של אמצעי תקשורת בשנת ‭ ,2018‬ היא אחריות אקטיבית של יוזמה ויזמות, אחריות מאפשרת ומדרבנת לחדשנות ולרבתחומיות. היא דורשת הכרה בכוחו של אמצעי התקשורת והשפעותיו, ונדרשת לחוזה מגוון ועדכני עם קהליה. חוזה כזה יכול להתקיים רק במערכת פתוחה של אמון, שקיפות, דיאלוג מתמשך עם בעלי העניין ודיווח מקיף ותדיר.

דוח האחריות התאגידית הראשון של גוף תקשורת, פורסם על ידי ה"גארדיאן" הבריטי בשנת ‭ .2011‬ ארגון ה־‭,GRI ‬ הארגון המתווה את כללי דוחות הקיימות והאחריות התאגידית, הוציא בשנת ‭ 2012 ‬ נספח דיווח לסקטור המדיה. מאז ועד היום, הוגשו ‭ 117‬ דוחות על ידי ‭ 47‬ גופי תקשורת מרחבי העולם. בצד דוחות של קבוצות מארצות־הברית ומאירופה, יש נוכחות גבוהה לדוחות מאוסטרליה, אסיה ואפריקה. בישראל, עד היום - לא פורסם דוח כלשהו של כלי תקשורת.

וכך, שוב בדרכו, "גלובס" פורץ עוד דרך משמעותית ביחסים בין העיתון לבעלי העניין שלו: הוא מסמן את תחום האמון והשקיפות ככזה שנדרש לא רק ממושאי הסיקור אלא גם מהמסקרים; מאפשר לעורכים ולכתבים שלו לממש את השליחות שעומדת בבסיס המקצוע שלהם, וממסד קשר חדש בין הארגון לבין השותפים. באופן הזה הדוח הזה, הראשון לצאת בישראל, הוא נדבך חדשני ומהותי בחוזה של כלי תקשורת בישראל עם קהלי היעד שלו. תקוותי כי כלי תקשורת נוספים יצטרפו אליו.

ד"ר טליה אהרוני מייסדת ארגון "מעלה" לאחריות תאגידית וממנהיגות תחום האחריות התאגידית בזירה העולמית. מרצה בבית - הספר לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל-אביב, ובבית הספר למשפטים במכללה למינהל. אהרוני מכהנת בחבר הנאמנים של קרן וולף, בהנהלת האגודה לזכויות האזרח ובהנהלת ארגון "ידיד".