15 מיליון דולר ושלב סופי בניסוי במשכך כאבים ב-Painreform

לאחר שנכשלה בפיתוחים קודמים, חברת התרופות שהוקמה ב-2007 על ידי האחים עופר, מגיעה לשלב הסופי בניסוי במשכך כאבים - שלב שמעטים בתחום מגיעים אליו

משככי כאבים / צילום: שאטרסטוק
משככי כאבים / צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות הישראלית פיינריפורם (Painreform) הודיעה על כוונתה לבצע שני ניסויי שלב 3 בתרופה לטיפול בכאבים, המבוססת על שחרור מושהה של משכך הכאבים במשך 72 שעות. התרופה החדשה מיועדת לשימוש מקצועי בבתי חולים, להתאוששות לאחר ניתוחים. שלב 3 הוא השלב האחרון לפני שיווקה של התרופה, ומעט מאוד תרופות בתחום משככי הכאבים מגיעות אליו.    

פיינריפורם הוקמה ב-2007 על ידי קרן הון הסיכון של האחים עופר (הידועה היום כ-XT הולדינגס, שאינה משקיעה עוד בחברות צעירות) וקרן הפרייבט אקוויטי ויולה וקרן הון הסיכון מדיקה. עד היום החברה מיעטה להיחשף, אך שמה מוכר בתעשיית הביומד

מנכ"ל החברה, פרופ' אלי חזום, שהוא גם שותף במדיקה, אומר שהניסויים מגיעים לאחר שהמוצר הראשון שפיתחה החברה בתחום לא צלח. "שינינו את הפורמולה של המוצר לחלוטין. הגרסה השנייה שוב לא עבדה, ופיתחנו גרסה שלישית".

לדברי חזום, "התרופות שהיו קיימות עד לא מזמן פעלו רק למשך 6-4 שעות. לרוב הכאב עדיין נמשך אחרי פרק זמן זה, ואז לעתים קרובות נתנו למטופל תרופה אופיאטית". תרופות אופיאטיות ידועות כבעייתיות כיוון שהן עלולות להוביל להתמכרות. אף שההתמכרות בדרך כלל מופיעה לאחר שימוש ממושך ולא בשימוש חד-פעמי אחרי ניתוח, הרופאים מעדיפים להימנע מהן ככל האפשר. התרופה של פיינריפורם אמורה לאלחש למשך 72 שעות באופן רציף ובאופן שלא יחשוף את המטופל למינונים מסוכנים של החומר. אחרי 72 שעות, הכאב הוא בדרך כלל נסבל וניתן לטיפול בתרופות נוגדות כאב הניתנות מעבר לדלפק.

המתחרה המרכזית של פיינריפורם היא Pacira, שפיתחה מוצר בשם Exparel, מאלחש שגם הוא נמצא בתוך מעטפת של חומצות שומן, אבל בתצורה אחרת מזו של פיינריפורם. לדברי חזום, המוצר אושר ב-2012, ובשיא החברה הגיעה לשווי של 4 מיליארד דולר. כיום היא נסחרת בכ-1.5 מיליארד דולר, "לאחר שהתברר שזמן הפעולה של התרופה הוא קצר משחשבו. הם עדיין מוכרים אותו ב-300 מיליון דולר".

חברה נוספת בשם Heron Therapeutics, פיתחה מוצר שלדברי חזום בניסוי שלב 3 התברר שהוא פוגע באיחוי הפצע. "מסיבה זו ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, דרשה מאיתנו ניסוי מיוחד שיראה שאנחנו לא פוגעים באיחוי הפצע, ואכן הראינו זאת".

פיינריפורם גייסה עד היום כ-12 מיליון דולר וכעת מעוניינת בגיוס של 15 מיליון דולר. בעבר שקלה הנפקה בבורסה בתל אביב, והיום היא שוקלת הנפקה בנאסד"ק, אבל נדמה שחזום עצמו היה מעדיף לחכות עד לאחר קבלת תוצאות הניסוי. "לדעתי עליית הערך המשמעותית תהיה אחרי קבלת התוצאות,  אפילו תוצאות ביניים", הוא אומר.