הותר לפרסום: השר לשעבר גונן שגב נאשם בריגול למען איראן

לפי החשד, שגב העביר למפעיליו האיראניים מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים • עורכי דינו: "הפרסום שהותר משווה לדברים חומרה יתרה, אף שמתוך כתב האישום, שפרטיו המלאים חסויים, מצטיירת תמונה שונה"

גונן שגב  / צילום: קובי קנטור
גונן שגב / צילום: קובי קנטור

בית המשפט התיר היום (ב') לפרסום כי בחודש מאי 2018 נעצר על-ידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל השר וחבר הכנסת לשעבר, גונן שגב, בחשד לביצוע עבירות של סיוע לאויב במלחמה ובריגול נגד מדינת ישראל. 

בתום החקירה, בתאריך 15.6.2018 הגישה פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) נגד שגב כתב אישום לבית המשפט המחוזי בירושלים בגין עבירות אלה וכן בגין ריבוי עבירות של מסירת ידיעה לאויב. כתב האישום אושר בידי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

השר לשעבר גונן שגב מואשם בריגול למען איראן

שגב, שבשנים האחרונות התגורר בניגריה, הגיע לגיניאה המשוונית במהלך חודש מאי 2018. שגב הועבר לישראל על-פי בקשת משטרת ישראל, לאחר שגינאה המשוונית סירבה להתיר את כניסתו לשטחה על רקע עברו הפלילי.

שגב נעצר לחקירת השב"כ והמשטרה מיד עם הגעתו לישראל, לאחר שנאסף מידע שהצביע על חשד כי שגב מקיים קשרים עם גורמי המודיעין באיראן ומסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל.

בחקירה בשב"כ ובמשטרה עלה חשד כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך הוא אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו.

החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראניים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות אשר להערכתו משמשות לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו.

עוד התברר בחקירה כי שגב העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים ועוד.

כדי לעמוד במשימות שקיבל ממפעיליו האיראניים, קיים שגב קשרים עם אזרחים ישראליים הקשורים לתחום האבטחה, ביטחון ויחסי החוץ של ישראל. שגב פעל כדי לקשר חלק מהאזרחים הישראלים לגורמי המודיעין האיראני, תוך שהוא מנסה לשטות בהם ולהציג את הגורמים האיראניים כגורמים עסקיים תמימים.

לבקשת שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, נעתר בית המשפט והתיר לפרסום את הפרטים האמורים, ועל יתר פרטי הפרשה הוטל צו איסור פרסום. 

באי-כוחו של גונן שגב, עורכי הדין אלי זהר ומשה מזור ממשרד גולדפרב-זליגמן, מסרו בתגובה: "אנו מלווים את מר שגב החל ממועד הגעתו ארצה לפני כחודש ימים. לאחרונה הוגש כתב אישום. פרטיו ברובם חסויים לבקשת המדינה. כבר בשלב ראשוני זה ניתן לומר כי הפרסום שהותר משווה לדברים חומרה יתרה, על אף שמתוך כתב האישום, שפרטיו המלאים נותרו כאמור חסויים, מצטיירת תמונה שונה". 

הרופא שהבריח אקסטזי לארץ

גונן שגב, 62, לשעבר רופא, היה שר האנרגיה והתשתיות מטעם מפלגת צומת (בראשות השר לשעבר רפאל איתן) בין השנים 1995-1996. הוא לא הותיר חותם פוליטי גדול, כיוון שפעילותו הפלילית בשנים שלאחר התקופה הפוליטית העפילה על הכול.

בשנת 2004, אחרי ששגב כבר הורשע בהונאת כרטיסי אשראי (מרמה בכרטיס חיוב), הוא נעצר בשובו לארץ מאמסטרדם בחשד להברחת אקסטזי לתוך ישראל. הוא הואשם אז בזיוף דרכון דיפלומטי ובהברחת סמים וישב 5 שנים בכלא אחרי שחתם על עסקת טיעון. הוא לא ריצה את מלוא העונש, לאחר שהופחת לו שליש עונש על התנהגות טובה בכלא.

בעקבות ההרשעה בעבירת הברחת סמים נשלל לתמיד רישיונו של שגב לעסוק ברפואה, והוא ניסה לערער על כך במהלך השנים ואף פנה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, כדי ששלילת רישיונו תבוטל, אך ליצמן סירב לכך.

מהלך חייו של שגב הדהים רבים בישראל, כבר בתקופתו הפוליטית. מי שהתחיל בקורס טיס, עבר ליחידה מובחרת, השתחרר בדרגת סרן מן הצבא, למד רפואה באוניברסיטת בן-גוריון ובכנסת ה-13 (1992) נבחר לחבר כנסת צעיר ומרשים במסגרת מפלגת צומת אותה הוביל הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן (רפול) ז"ל.

רפול נתפס בעיני רבים בזירה הפוליטית כאיש עקרונות איכותי, וההנחה הייתה שמי שצורף אליו עומד יחד איתו בסטנדרט הערכי הגבוה של קציני צה"ל בדימוס. הימים היו ממשלת רבין השנייה, ולאור החתירה להסכמי שלום עם הפלסטינים (אוסלו) העדיף רפול להישאר באופוזיציה.

בשנת 1994, בעקבות חילוקי דעות בתוך צומת, פרשו גונן שגב, אלכס גולדפרג ואסתר סלמוביץ מצומת והקימו סיעה חדשה, תוך ששגב מקבל בתמורה לכך את תפקיד שר האנרגיה בממשלת רבין. גולדפרב מונה לסגן שר. הקולות של חברי הכנסת הללו הוסיפו לרבין יציבות לקואליציה ואפשרו את התמיכה בהסכם אוסלו בכנסת. שגב נותר שר גם בממשלת פרס שהוקמה אחרי רצח רבין, וזאת עד לבחירות ביוני 1996, בהן ניצח נתניהו את שמעון פרס.

בשנים הראשונות שאחרי פרישתו מן הפוליטיקה עבד שגב כיועץ בקבוצת אייזנברג בתחום כיל ובתי הזיקוק, וזאת על אף שקצת קודם לכן בתפקיד שר האנרגיה היה שגב אמור להיות ממונה על רגולציה של החברה.

המידע על קשריו עם האיראניים, לפי מה שפורסם בשלב הראשון, נראה חסר תקדים. לא זכור בהיסטוריה של מדינת ישראל שר לשעבר אשר ניהל מערכת קשרים עניפה וממושכת שכזו עם מדינת אויב. ייתכן כי שגב נכנס היום לרשימת תיקי האישום החמורים ביותר שידענו אי-פעם בתחום הריגול. 

פיני בדש, אשר היה חברו של גונן שגב לסיעת צומת, סיפר היום בראיון לגלי צה"ל כי באותם הימים שגב היה נתפס בעיניהם כגאון אך כאדם מטורף בעל התנהגות חריגה. בין השאר סיפר בדש כי ביום מותו של אביו של שגב הוא הגיע ליום עבודתו בכנסת כיום שגרה. כאשר בדש שאל אותו לסידורי ההלוויה, אמר לו שגב כי נטל את גופת אביו וקבר אותו לבדו. "אמרתי אז שמדובר באיש משוגע", אמר בדש.