משחקי המכס: טראמפ איים, סין הגיבה, ומלחמת הסחר החריפה

לפני 3 ימים הודיע נשיא ארה"ב כי יטיל מכסים על סחורות סיניות בשווי 50 מיליארד דולר, ונענה במהירות בתגובת נגד בהיקף זהה מצד הסינים • טראמפ הבטיח כי אם סין תגיב גם הפעם, יטיל מכסים על עוד סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר, מה שיקיף כבר כמעט את כל היבוא האמריקאי מסין בשנה שעברה • סין: זו סחיטה, נגיב בהתאם

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס

הנשיא דונלד טראמפ הסלים אתמול בלילה (ב') את עימותי הסחר עם סין כשהוא הורה לממשלו להכין רשימה חדשה של סחורות יבוא סיניות בשווי 200 מיליארד דולר בשנה שאפשר יהיה להטיל עליהן מכסי מגן.

משרד המסחר הסיני מסר בתגובה כי סין תשיב מלחמה באמצעים "איכותיים" ו"כמותיים" אם ארה"ב תוציא לפועל את האיומים. "פעולות כאלה של לחץ קיצוני וסחיטה חורגות מהקונסנזוס ששני הצדדים הסכימו עליו בהזדמנויות רבות", מסר המשרד.

בשבוע שעבר נכנסו לתוקף מכסים על יבוא סיני בהיקף 50 מיליארד דולר לארה"ב, שאמורים להעניש את סין על התנהגות מסחרית בלתי הוגנת. בייג'ין איימה מיד להגיב במכסים משלה על יבוא אמריקאי בהיקף זהה.

בהודעתו אמש מסר טראמפ שהוא הורה לנציג הסחר האמריקאי, רוברט לייתייזר, לגבש רשימה שנייה של סחורות שמיובאות מסין, לצורך הטלת מכס של 10%. אם סין תגיב למכסים החדשים הללו, טראמפ הבטיח להסלים עוד יותר את העימות, על ידי הטלת מכסים על סחורות בשווי עוד 200 מיליארד דולר.

שוקי ההון במזרח הגיבו בירידות חדות להסלמה הנוספת בעימותי הסחר, וגם באירופה נרשמו ירידות שערים. 

הודעתו של טראמפ באה כמה שעות אחרי שהסנאט החליט על נזיפה חריגה למדיניות הסחר שלו, והעביר חקיקה שהחזירה את האיסור על קניית רכיבים אמריקאיים על ידי ענקית הטלקום הסינית ZTE, שטראמפ ניסה לאשר.

"חייבת להינקט פעולה נוספת כדי לשכנע את סין לשנות את נוהליה הלא הוגנים, לפתוח את שוקיה לסחורות אמריקאיות, ולאמץ יחסי סחר מאוזנים יותר", כתב טראמפ בהודעתו.

הוא התגאה אתמול ב"יחסים מצוינים" עם נשיא סין, שי ג'ינגפינג, וכתב שהשניים ימשיכו לעבוד יחד בנושאים רבים. "אבל ארה"ב לא תסכים יותר להיות מנוצלת על ידי סין ומדינות נוספות בתחום הסחר", הוא אמר.

חלק מהמכסים שיוטלו על היבוא בסך 50 מיליארד דולר מסין במטרה להעניש את בייג'ין על עבירות גניבת קניין רוחני וטכנולוגיה אמריקאיים, ייושמו ב-6 ביולי, ויעלו את מחיר הסחורות במעבר הגבול ב-25%. בייג'ין מסרה ביום ו' שהיא תגיב נגד יצוא אמריקאי בערך מוסף גבוה - כולל מוצרים חקלאיים, מכוניות ונפט גולמי.

נראה שטראמפ כעס על התגובה המהירה של בייג'ין. בעיניו, המכסים האמריקאיים נועדו לתקן את העוול שארה"ב סובלת ממנו במערכת הסחר העולמית מאז כהונת הממשלים הקודמים.

"הפעולה האחרונה של סין מצביעה בבירור על נחישותה לשמור את ארה"ב בעמדת נחיתות לא הוגנת קבועה", הוא אמר, והגדיר את תגובת סין "לא מקובלת עלינו".

סבב חדש של מכסים יעלה את סך היבוא מסין שכפוף למכסי מגן ל-450 מיליארד דולר, כמעט כל היבוא האמריקאי מסין בשנה שעברה, שהסתכם ב-505 מיליארד דולר.

לשם השוואה, סין ייבאה תוצרת אמריקאית בסך 130 מיליארד דולר בלבד בשנה שעברה, מה שמאפשר לבייג'ין פחות מרחב תמרון בהטלת מכסים בהשוואה למה שעושה הממשל האמריקאי.

"טראמפ אימץ כנראה את ההשקפה שמרחב התמרון של סין נחות יותר מפני שארה"ב מייבאת מסין הרבה יותר מכפי שסין מייבאת ממנה", אמר אנוור פראסד, פרופסור למסחר בינלאומי באוניברסיטת קורנל. "זה עלול להיות חישוב מאוד לא נכון, מפני שסין יכולה לפגוע בעסקים אמריקאיים בדרכים יעילות אחרות, כמו הגבלת המכירות שלהם בסין והפרעה גלויה או סמויה לשרשראות האספקה שלהם".

שדולות עסקים ורפובליקאים מסורתיים שמצדדים בסחר חופשי צפויים למתוח ביקורת על תוכניות המכס החדשות, אך המהלך עשוי להיות פופולרי בעיני תומכיו של טראמפ שמתחו ביקורת על גישת הממשלים הקודמים שתמכה בסחר חופשי.

"זו מלחמת סחר עולמית, חד וחלק, והמשפחות האמריקאיות יהיו אלו שיסבלו הכי הרבה", אמר האן קואוש, סגן נשיא התאחדות ראשי תעשיית הקמעונאות האמריקאית.

המכסים של טראמפ על הסחורות והמוצרים מתוצרת סין, וכן על פלדה ואלומיניום מכל העולם, מעוררים חששות של ראשי עסקים ומחוקקים רפובליקאים. דמוקרטים רבים, מנגד, תומכים בשימוש במכסים כדי לתקן את התנהגות סין, אך מותחים ביקורת על "מדיניות כאוטית" של טראמפ.

המכסים יצרו עימותי סחר גם עם האיחוד האירופי ועם קנדה, ועד כה לא הודיע הממשל על הסכמות חשובות כלשהן עם עמיתות הסחר הללו סביב איומי המכסים. טראמפ השתמש בחוקי ביטחון לאומי כדי להטיל את המכסים, מה שמוביל לעימותים עם ארגון הסחר העולמי.

לא כל איומיו של טראמפ במכסי מגן תורגמו למדיניות, והנשיא החליף הילוכים כמה פעמים. לפני כן הוא אמר שתגובה סינית על הטלת המכסים על יבוא בשווי 50 מיליארד דולר תוביל לעוד מכסים על סחורות בשווי 100 מיליארד דולר. אתמול, כאמור, הוא דיבר על 200 מיליארד דולר.