ההזדמנות של ראש ממשלת יפן: הידוק היחסים עם סין

איומי הסחר של טראמפ מייצרים לשינזו אבה נושא שעליו הוא יכול להסכים עם סין

שינזו אבה / צילום: רויטרס
שינזו אבה / צילום: רויטרס

הקו הנוקשה שנוקט הנשיא דונלד טראמפ בסוגיית הסחר עם סין סיפקה סוף סוף לראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נושא שלגביו הוא יכול להסכים עם בייג'ין.

לאחר שנים של התכתשויות עם סין בסוגיות טריטוריאליות וביטחוניות, מקדם אבה פיוס שמשקף את הזדקקותה של טוקיו לבני ברית במאמציה לשמר את מערכת הסחר החופשי של העידן שלאחר מלחמת העולם השנייה. זוהי דוגמה לאופן שבו מעצבת מדיניות "אמריקה מעל הכול" של טראמפ - שבמסגרתה הוא מצמצם יבוא שלטענתו מאיים על האינטרסים של ארה"ב - את היחסים הבינלאומיים ברחבי העולם.

"אני רוצה לקדם את יחסי יפן-סין לשלב חדש", אמר החודש אבה במסיבת עיתונאים שבה תיאר את ביקורו של סגן ראש ממשלת סין, לי קקיאנג, ביפן במאי כ"צעד ראשון חשוב לקראת שיפור דרמטי".

בחודשים האחרונים נמנעו יפן וסין מחילופי הגינויים השגרתיים, שבמסגרתם מאשימה יפן את סין בניסיון לפגוע ביציבות האזורית באמצעות שימוש בכוח, וסין מאשימה את יפן בהתעלמות מלקחי ההיסטוריה שמשתקפת במאמציו של אבה להעצים את יכולתה הצבאית.

בביקורו ביפן הדגיש לי שיפן משלימה את סין כמעצמת יצוא, ואמר שזה מוביל ל"תחרות עזה בשוקיהן של מדינות אחרות" כמו ארה"ב. הוא התעלם כמעט לחלוטין מהסוגיות ההיסטוריות שמפלגות את שתי המדינות - יפן שלטה במרבית שטחה של סין לאחר פלישותיה למדינה בשנות השלושים של המאה העשרים. לי גם השמיע את הנוסחה החביבה על טוקיו: ששתי המדינות צריכות "להביט אל העתיד".

בשנת הכספים האחרונה ייצאה יפן לסין סחורות בשווי כולל של 137 מיליארד דולר, בעיקר מוליכים למחצה ורכיבים אלקטרוניים אחרים שבהם משתמשים מפעלים סיניים לייצור פריטים כמו מכשירי אייפון שנועדו לשוק האמריקאי. זוהי הסיבה שגם יפן עלולה להיפגע מסבב מכסי המגן הראשון של טראמפ על מוצרים סיניים - בייחוד מוצרי הייטק - בשווי כולל של 50 מיליארד דולר.

חששותיו של אבה בסוגיית הסחר לא הובילו להערכה מחודשת רחבת היקף של קשריה הצבאיים של יפן עם ארה"ב, לדברי פקידים יפנים. בייג'ין וטוקיו עדיין חלוקות בדעותיהן בנוגע לקבוצת איים בשליטת יפן בים סין המזרחי, ובנוגע למהלכיה של סין להפגין נוכחות צבאית באזור.

ללא נושאות מטוסים, צוללות גרעיניות ומפציצים אמריקאיים כמעט שלא תהיה ליפן יכולת להגן על עצמה נגד סין הגרעינית. זוהי הסיבה לכך שאבה נזהר שלא להציג את הקמפיין שלו לשיפור היחסים עם בייג'ין כסטירת לחי לארה"ב. בניגוד לבנות בריתה האחרות של ארה"ב, יפן עדיין לא הכריזה על צעדי תגמול נגד מכסי המגן בסך 25% שהטיל טראמפ על פלדה מיובאת .

עם זאת סין ויפן חולקות את אותם התסכולים ממדיניות הסחר האמריקאית. פקידים יפנים אומרים שהם מסכימים עם טראמפ שחלק מהתנהלותה של סין בתחום הסחר צריך להשתנות - למשל השימוש שהיא עושה בסובסידיות לקידום חברות סיניות מובילות בתחומי ההייטק - אך הם הוסיפו שכל צעד שהוא נגד בייג'ין חייב לעלות בקנה אחד עם תקנות ארגון הסחר העולמי.