האוזר ולוין נגד סלינגר: לא להגביל בעלי שליטה בחברות ביטוח

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פיסקליים ויו"ר רשות ני"ע לשעבר התבטאו היום (ד') נגד כוונת הממונה על שוק ההון להרחיב את הכללים המבטיחים אי-תלות של חברי דירקטוריון בחברות ביטוח ובתי השקעות בבעלי השליטה שלהם • פרופ' קנדל: "רגולטורים מחמירים רגולציה בלחץ התקשורת"

שמואל האוזר / צילום: תמי מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמי מצפי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פיסקליים מאיר לוין ויו"ר רשות ני"ע לשעבר פרופ' שמואל האוזר התבטאו היום (ד') נגד כוונת הממונה על שוק ההון דורית סלינגר להרחיב את הכללים המבטיחים אי-תלות של חברי דירקטוריון בחברות ביטוח ובתי השקעות בבעלי השליטה שלהם.

"אני תוהה על ההצעה שעולה לאחרונה" אמר האוזר בהזכירו את היוזמה במושב בנושא רגולציה בכנס אלי הורביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה. "אני מפנה את השאלה למאיר (לוין): איך אפשר לחשוב על הרעיון הזה, שבעלי שליטה לא יכולים להיות יושבי ראש (דירקטוריונים) ודירקטורים בחברת אחזקות לא יכולים להיות בחברת בת. יש פה הצעה שעולה סביב בתי השקעות וחברות ביטוח. יגידו לי 'בבנקים זה קיים' נכון (אבל) כל פעם אנחנו חוצים את הגבול. בבנקים זה קיים עכשיו נעבור לבתי השקעות וחברות ביטוח ואח"כ נעבור לחברות ציבוריות - כשנגיע לחברות ציבוריות זה יגמור את שוק ההון".

לוין השיב "תודה שמוליק ידעתי שתפתיע אותי אבל כאמירה כללית אמנם אין מחויבות לכל הרגולטורים הפיננסיים להחיל RIA, אבל כמי שמייצרים רגולציה חדשה צריך לשאול את השאלה לא רק מה הכשל או החסם שאני רוצה לטפל בו אלא גם מה העלות הנגזרת כתוצאה מההוראה הרגולטורית הזו ומהו הסטנדרט בעולם. רוב הבעיות של ישראל ברגולציה הפיננסית אינן שונות מהבעיות שמדינות אחרות מתמודדות איתן, ולכן כשרגולטור פיננסי יוצא לדרך באיתור פיתרון בעיה דבר ראשון צריך לבדוק מה מקובל בעולם ואני חושב שיש על רגולטור פיננסי חובת הוכחה מוגברת כשהוא בא לסטות מכלל שקיים ושהוא סטנדרט מקובל במדינות מערביות שיש להם הרבה ניסיון אנחנו צריכים להיות צנועים וללמוד מהניסיון העולמי וכשרוצים לסטות מעבר צריכה להיות סיבה מאד טובה לכך, והמבין יבין".

בהתייחס ליוזמה ששוקל שר האוצר משה כחלון להקים רגולטור-על לעניינים פיננסיים אמר האוזר "אני חושש שיהיה רגולטור אחד שיואמר את דברו ואי אפשר יהיה לחלוק אליו".

פרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל סטארט אפ ניישן סנטראל, אמר בהתייחס לדברים שאמר קודם לכן החשב הכללי רוני חזקיהו כי "יש דיסוננס בין מה שכולנו אומרים לבין מה שאנחנו שומעים בכלי התקשורת. רוני, אתה אמרת שיש קונצנזוס מלא על זה שצריך להוריד רגולציה ועדיין, כשאתה מסתכל על העיתון כל יום יש דרישה להחמיר את הרגולציה". על-כך השיב החשב הכללי בהומור "אז צריך להוריד את מספר העיתונים". קנדל ענה "אני תמיד אומר שהמדינה שיש בה יותר מעיתון כלכלי אחד זו מדינת ישראל. אבל הרגולטורים מקשיבים לתקשורת - בין אם אנחנו מודים בזה ובין אם אנחנו לא מודים בזה - היא כל הזמן להכביד את הרגולציה כי כמה שאתה עושה יותר דברים ככה אתה נחשב למגן יותר על הציבור".