מרצדס CLS: עיצוב פנים מרהיב על גבול היהירות

הדור החדש של מרצדס CLS שומר על מראה ה"קופה ארבע דלתות" הייחודי של קודמיו ומביא עימו קפיצת דרך משמעותית בשימושיות ביחד עם הרבה טכנולוגיה עבור בעלי הממון

לאחרונה מזדמן לנו לבחון לא מעט מכונית יוקרה בעלת נוכחות בולטת ולרוב אנחנו נשאלים ברחוב את אותן שתי שאלות. הראשונה היא "כמה היא עולה", ולמשמע התשובה - שלרוב מורכבת משש ספרות, בדולרים - מגיע השאלה השנייה "מי יכול להרשות את זה לעצמו".

אז למי שטרם פקח את עיניו, הנה תשובה: פיסת האדמה הצרה, מוכת הבצורת ורווית הבעיות הביטחוניות, שעליה אנחנו חיים, היא משאבת כסף בקנה מידה גלובלי. בשנה שעברה הסתכם היקף ה"אקזיטים" של חברות ישראליות בכ-23 מיליארד דולר והיקף הגיוסים במיליארדי דולרים נוספים רבים. הוסיפו לכך תעשייה ביטחונית משגשגת, תגליות גז עשירות, מיקום אסטרטגי שמושך אינטרסים כלכליים של מעצמות זרות, תקציב ציבורי ענק שמוזרם בשיטת "חבר מביא חבר", ודירוג עגום של ישראל במדד השחיתות הבין לאומי - מקום 32 בעולם בדירוג של 2018, התדרדרות של שלושה מקומות - וקיבלתם מדרכות מרוצפות בזהב.

אמנם כמקובל, חלק נכבד מהכסף זולג החוצה ונעלם במקלטי מס ברחבי העולם, אבל עדיין חלק גדול מופנה בשנים האחרונות לצריכת מוצרי ראווה יקרים, כאשר מכוניות היוקרה נמצאות קרוב לראש הרשימה. מתחילת השנה זינק פלח רכבי הפרימיום בקצב מרשים וזאת בהמשך לכמה שנים של עליות דו-ספרתיות. כתוצאה מיטב דגמי היוקרה של תעשיית הרכב נוחתים כאן זמן קצר אחרי השקתם בעולם.

האחרונה ברשימה, בינתיים, היא מרצדס CLS החדשה, שמגיעה אלינו כמעט במקביל להשקתה בעולם. חיצונית זו מכונית, שנלקחה היישר מ"ערוץ החיים הטובים". כמו קודמותיה לסדרה היא ארוכה, רחבה ונמוכה בהפגנתיות עם פרופיל ארוך ומרהיב, שהחלק הדומיננטי בו הוא קימור הגג שזורם בקו אחד עד תא המטען מעל חלונות צד צרים ודמויי טיפה. החרטום אגרסיבי הרבה יותר מבעבר וחולק את עיצובו עם דגמי הקופה העדכניים של מרצדס. הזנב כבר אינו מסתיים בקו חד וצר אלא במשטח גבוה וזקוף יחסית, בנוסח ה-S קלאס קופה, לטובת נפח תא מטען משופר (520 ליטר).

למרות שהעיצוב הנוכחי אינו קיצוני כמו ב-CLS דור ראשון, שייסדה פלח שוק שלם של מכוניות "קופה ארבע דלתות", זו עדיין מכונית עם זהות מובחנת ונוכחות כביש רצינית. רק בבקשה, רק לא בצבע "לבן מוניות".

הכניסה לתא הנוסעים דורשת פחות אקרובטיות מבעבר אבל עדיין מומלץ לנוסעים גבוהים להשגיח על מיקום ראשם ביחס לקורת הגג הנמוכה. הפיצוי הוא תא נוסעים מרהיב. עמדת הפיקוד משלבת את האלמנטים הטכנולוגיים של ה-E קלאס - בעיקר לוח מחוונים שמורכב משני מסכי ענק אופקיים וחדים - ביחד עם תחושת "הכסף הגדול" של S קלאס קופה. העיצוב מנצל את החלל הפנימי בפזרנות, על גבול היהירות, כאשר כל מתג וכל מנוף משתלבים בתמונה הכוללת ומיועדים לעיצוב לא פחות מאשר לתכלית.

פנים הרכב - מרצדס CLS
 פנים הרכב - מרצדס CLS

כנ"ל לגבי המושבים הקדמיים החדשים, שהם מאד נוחים אבל בעיקר בעלי עיצוב ייחודי. מעצבי הפנים לקחו צעד גדול קדימה את נושא "תאורת האווירה" האופנתית בתא, שניתנת להתאמה אישית, והוסיפו תאורה פנימית אפילו בתוך פתחי האוורור של המזגן (!) שצבעה משתנה בהתאם לטמפרטורה.

למרות העיצוב הקרבי, הדור החדש מציע הרבה יותר מרחב לרגליים ולכתפיים של היושבים מאחור, פלוס מרחב ראש הגיוני. גם נוחות הכניסה למושב האחורי טובה יותר, אם כי היא עדיין לא כמו בדגמי סאלון שממדיהם דומים. האבזור התקני כצפוי מקיף מאוד וכולל שלל מערכות סמי-אוטונומיות מסדרה E, גג פנורמי, עור ועץ באיכות עילית.

ה-CLS שלנו התייצבה למבחן בגרסת ה-450, עם מנוע V6 טורבו חדש בנפח 3 ליטר, שמייצר 367 כ"ס ומומנט של 50 קג"מ. הספקים כאלה כבר לא מרשימים כיום את הלקוחות בפלחים הללו אבל ה-V6 הזה הוא חלק כמו רקדנית בלט, מוזיקלי כמו זמר אופרה וכאשר לוחצים עליו הוא שומר עוד טריק קטן באמתחתו בדמות מערכת היברידית "קלה" עם מנוע חשמלי קטן וסוללה נטענת, שאוגרת אנרגיה קינטית.

הפטנט הזה יעיל לשני מקרים. בעת שיוט רגוע במהירות גבוהות הרפיה מהדוושה מנתקת את מנוע הבנזין ומאפשרת שיוט קבוע עם אפס רעש ופליטה. וכאשר הנהג לוחץ על הדוושה במצב הספורטיבי המנוע רותם לפרק זמן קצר עוד 20 כ"ס ו-25 קג"מ לטובת שדרוג התאוצה. אמנם ברירת המחדל של המנוע, ושל תיבת ההילוכים היא שיוט נינוח ומלכותי אבל במצב הספורטיבי, תחת רגל כבדה, המנוע נושך ומאיץ את הרכב הכבד (1.84 טון) מאפס ל-100 ב-4.8 שניות בלבד. לא רע לדגם "ביניים", שאפילו אינו נושא את הלוגו "AMG" על זנבו.

ה-450 מגיעה אלינו עם הנעה כפולה כסטנדרט וכצפוי מגבלות האחיזה של השלדה גבוהות מהמגבלות הפסיכולוגיות של הנהג. ההגה אולי לא מהיר וחד כמו בדגמי ה-AMG אבל הוא מתקשר היטב, הזנב נצמד בעוז לאספלט גם תחת עומסי ג'י כבדים בפניות על משטחים חלקלקים, המרכב נותר מאוזן וכל זורם במין קלילות מענגת, שאינה מתישה את הנהג.

הופתענו לגלות תגובה עצבנית ולא רהוטה של המתלים והמרכב בעת מעבר על מהמורות עירוניות, שנובעת כנראה משיכוך רך מדי של הבולמים ביחס לרוחב הצמיגים. לחובבי שלוות הנפש אנחנו ממליצים בחום לשקול את האופציה של מתלי אוויר. לא זול, אבל ראוי.

תג מחיר התחלתי של כ-720 אלף שקל ממקם את ה- CLS החדשה אי שם בין הקצה העליון של סדרה E לבין ה-S קלאס החדשה. במחיר הזה היא עדיין מציעה שילוב לא נפוץ בין עיצוב קופה אגרסיבי לבין שימושיות משפחתית של גרסאות סאלון, כאשר במודל 2018 הפשרה על השימושיות הרבה יותר קטנה מבעבר. בקיצור, זו מכונית "גורמה", שמתאימה בצורה מושלמת לחנייה מרוצפת טרה-קוטה, עם דקלים קטנים, שצמודה לווילות בפרברים השקטים והירוקים, שאליהם מתכנסים אלה ש"עשו את המכה", ולא אלה שחוטפים את המכות.

חלק מהמתחרות:

אודי A7 2017

הדור החדש של A7, שיגיע בקרוב, שומר על קווי המתאר הדרמטיים של הדגם היוצא בתוספת אלמנטים שונים מ-A8 החדשה. הוא ארוך ומרווח יותר, בעיקר מאחור, ומצויד בשלדה מתקדמת ועשרות מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות. בשלב הראשון המנוע העיקר יהיה V6 עם 340 כ"ס ואפס ל-100 ב-5.2 שניות

ב.מ.וו 6 גראן-קופה

סדרה 6, שמוצעת עם שלוש או חמש דלתות, עברה לאחרונה ריענון מקיף ויישרה קו טכנולוגי עם סדרה 5 החדשה. זו מכונית אתלטית, עמוסה במערכות בטיחות מתקדמות. דגם ה-640, שעולה 724 אלף, מצויד במנוע 3 ליטר V6 עם 320 כ"ס והוא מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.4 שניות

פורשה פאנמרה הייבריד

הפאנאמרה הייבריד עולה בישראל 770 אלף שקל בזכות הטבת מס לא מבוטלת. ההנעה משלבת V6 בנפח 3 ליטר ביחד עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה, ההנעה היא כפולה וההספק עומד על 462 כ"ס. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות מגיע ל-278 קמ"ש ומתהדרת בצריכת דלק, תיאורטית, של 32 קילומטר לליטר