מי זה בא? בוז'י הרצוג יו"ר הסוכנות היהודית הבא?

נתניהו ביטל את השתתפות בפגישה עם הסוכנות היהודית • ברקע לביטול עומדת ככל הנאה החלטת הסוכנות לפנות ליצחק הרצוג בבקשה שהוא יהיה יו"ר הסוכנות הבא • יובל שטייניץ הוא המועמד המועדף על ראש הממשלה • אם יבחר, יהיה הרצוג אחראי על תקציב של כ-1.5 מיליארד שקל וירוויח כ-45 אלף שקל בחודש

יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל היום את השתתפותו בישיבת העבודה התקופתית שלו עם ראשי הסוכנות, ישיבה שהייתה קבועה לראשית השבוע הבא. ביום א׳ בערב יתכנסו בסוכנות היהודית לערב חגיגי ובו פרידה מיו״ר הסוכנות נתן שרנסקי ולשם כך, וכן עבור הכינוס השנתי של חבר הנאמנים של הגוף, נמצאים מנהיגי הסוכנות בירושלים. זו לא הפעם הראשונה שבין נתניהו לראשי הסוכנות מתערערים היחסים עד כדי ביטול מפגשים משותפים. לפני שנה, בשל ביטול ההחלטה של הממשלה על מתווה הכותל, הודיעו ראשי הסוכנות לנתניהו שהם מבטלים את ארוחת הערב החגיגית בכנס השנתי בירושלים. היום, זה הוא תורו של נתניהו.

ברקע עומדת ככל הנראה החלטת הסוכנות לפנות ליצחק הרצוג בבקשה שהוא יהיה יו״ר הסוכנות הבא, במקום שרנסקי. הרצוג קיבל את הפניה בראשית השבוע אך שמר על הדברים בשקט, אולי כדי לא לעורר התנגדות עד לעצם קבלת ההחלטה. אתמול בלילה פנו אליו במכתב רשמי, אחרי שהוא קיבל 9 קולות מתוך 10 בהחלטת הגוף המנהל. המועמד המועדף על ראש הממשלה, שר האנרגיה יובל שטייניץ נפגש עם הגוף המנהל רק היום ורק לאחר התערבותו של נתניהו.

הרצוג יהיה אחראי על תקציב של כ-1.5 מיליארד שקל, וירוויח כ-45 אלף שקל בחודש.

נראה שהחלטת הוועד המנהל אינה סופית שכן יש לנתניהו את הסמכות לבקש שההחלטה על מינוי יו״ר הסוכנות הבא תהיה תוך כדי התייעצות עמו. יצוין, שבאופוזיציה כבר שוגרו ברכות רבות להרצוג. בין השאר יו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי כתב שמדובר במינוי מצוין ״בוז׳י הוא האיש הנכון במקום הנכון כדי לחבר את יהדות ארה״ב והעולם בחזרה לישראל הוא כתב״. גם ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון בירכו.

אם יתחיל הרצוג את התפקיד באוגוסט 2018, יתפנה תפקיד יו״ר האופוזיציה בסוף כנס הקיץ, ב-30 ביולי. בפני גבאי תעמוד המשימה של בחירת יו״ר אופוזיציה חדש, שכן הוא לא יכול לכהן בתפקיד כיוון שאינו חבר כנסת. במקום הרצוג ייכנס לכנסת הבא בתור ברשימת הח״כים בעבודה, רוברט טיבייב.

אם שטייניץ ימונה ליו״ר הסוכנות, הוא יצטרך להתפטר מתפקיד שר האנרגיה וח״כ ובמקומו תיכנס לכנסת חברת הכנסת אסנת מארק. יצוין שאז יצטרך נתניהו למנות שר אנרגיה ותשתיות חדש, מקרב צמרת הליכוד וגם שם יהיו לוטשים רבים לתפקיד, בין השאר השר צחי הנגבי, שהובטח לו תפקיד עוד בראשית הכנסת ב-2015, דבר שלא קרה.