50% מהפניות לנציבות שוויון ההזדמנויות: פיטורים בשל היריון

נציבות שוויון ההזדמנויות במשרד העבודה והרווחה פירסמה נתונים על 2017: מספר הפניות אליה עלה ב-8% והסתכם ב-766 • 60% מהפניות – של נשים

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, מרים כבהא / צילום: איל יצהר
נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, מרים כבהא / צילום: איל יצהר

כחמישית מהפניות לנציבות שוויון ההזדמנויות במשרד העבודה והרווחה ב-2017 היו בנוגע לאפליה על רקע הריון ושיעור הפניות על רקע אפליית משרתי מילואים הוא הגבוה אי-פעם - כך עולה מנתונים שפרסם המשרד לרגל כנס שייערך ביום שלישי הקרוב בבאר שבע, לרגל ציון עשור לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה. הנציבות היא גוף אוכף, מייעץ ומכווין בכל הנוגע למניעת אפליה בעבודה.

מספר הפניות לנציבות עמד ב-2017 על 766, עלייה של 8% בהשוואה לשנה שקדמה לה. מלבד הריון, נרשם מספר פניות גבוה גם בנוגע למין (11%), לאום (9.7%), שירות מילואים (7.6%) וגיל (7.2%). 27.5% מהפניות היו בנוגע לפיטורים, 27.4% קשורים לתנאי עבודה ו-23.2% לקבלה לעבודה. הנציבות סיפקה גם הצלבה של הנתונים וציינה כי כמחצית מהפניות בנוגע לפיטורים היו

על רקע הריון. עם זאת, בשנים האחרונות נרשמה ירידה מתמדת בשנים האחרונות. בעוד שבשנת 2013 עמד אחוז הפניות על 34% מסך הפניות הכולל, ירד אחוז הפניות ל-20%.

בדומה למגמה בשנים האחרונות, שיעור הנשים הפונות לנציבות גבוה מזה של הגברים - 60% מהפניות התקבלו על ידי נשים. הן פנו בנוגע לאפליה על רקע הריון (31%), מין (10%), לאום (6%) והטרדה מינית (6%). הגברים פנו בעיקר בנוגע לשירות מילואים (18%), לאום (14), מין (12%) ודת (6%).

בנציבות ציינו בהקשר לתלונות בנוגע למילואים כי הפניות הנפוצות היו קיומם של פערים בין התשלום שהמעסיק מקבל מהביטוח הלאומי בגין ימי השרות של העובד לבין התשלום שהמעסיק מעביר לעובד בפועל, עיכובים במועדי התשלום, חישוב תשלום לא נכון עבור ימי מילואים לעובד שעתי ועוד.

"הגיוון התעסוקתי - אינטרס של כולנו"

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, ציינה כי "היקף הפעילות של נציבות השוויון התרחב עוד יותר בשנת 2017 והוא כולל טיפול בפניות הציבור, ניהול תיקים והליכים משפטיים, שיתופי פעולה עם מעסיקים ועוד. בשנה האחרונה אנו רואים מודעות הולכת וגוברת כלפי אפליה של אוכלוסיות מודרות הן מצד המעסיקים והן מצד המועסקים. יחד עם זאת הדרך לשוויון עוד ארוכה ומצריכה שיתופי פעולה נוספים בין כל המגזרים. אנחנו בנציבות מאמינים כי הגיוון התעסוקתי הוא לא רק אינטרס של המעסיקים והמעסיקות אלא הוא אינטרס של כולנו ליצירת חברה טובה יותר".

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מסר כי "הדרך היעילה ביותר להילחם בתופעה הפסולה של אפליה במקומות העבודה ולבלום פגיעה בעובדים היא המשך העלאת המודעות לנושא ולבצע פעילויות הסברה בקרב המעסיקים כפי שמבצעת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. העובדים צריכים לדעת שיש להם כתובת לפנות אליה בכל מקרה שבו הם מרגישים שהמעסיק עושה תיעדוף אסור שלא על פי קריטריונים מקצועיים".