האם אנרג'יאן תפתח את המאגר הגז הפלסטיני עזה מארין?

בעלי הזכויות במאגר עזה מארין מנהלים מו"מ עם חברת אנרג'יאן היוונית לצורך פיתוח המאגר והפעלתו, כך נודע ל"גלובס" • על-פי דוח הבנק העולמי, עלות הפיתוח של המאגר נאמדת בכ-1.2 מיליארד דולר

בסוף השבוע האחרון "גלובס" חשף כי כמעט 20 שנה לאחר שהתגלה, הרשות הפלסטינית תנסה לפתח בעצמה את מאגר הגז שלה עזה מארין. באנרג'יאן לא הכחישו את הדברים.

על פי התוכניות, הגז שיופק מהמאגר עתיד לשמש להפעלת תחנת הכוח ברצועת עזה ותחנה נוספת, בהספק של 450 מגה-ואט שאמורה להיבנות באזור ג'נין. בנוסף לצריכה מקומית מנסים הפלסטינים למצוא לקוחות לגז שלהם במדינות האזור, על מנת להגיע לכמות גז מינימלית שתצדיק את פיתוח המאגר. באחרונה חלה ירידה בעלויות של פיתוח מאגרי גז - דבר המקל על קידום התוכנית.

נכון להיום מתחלקות הזכויות במאגר בין קרן ההשקעות הפלסטינית (PIF), זרוע ההשקעות של הרשות, ובין חברת CCC, שבשליטת משפחת חורי מיון, שהייתה שותפתה של BG לאורך השנים.

יזמי המאגר פנו לאחרונה לגורמי ממשל ישראלים וביקשו לבחון אפשרות של שימוש עתידי בתשתיות הולכת גז. בכוונת הפלסטינים לחבר את המאגר לחוף באמצעות מתקנים באזור אשקלון ולהשתמש בצנרת ישראלית כדי להזרים את הגז לג'נין. כמו כן יש אפשרות שהפלסטינים ישתמשו באסדת ים תטיס שבבעלות תשובה ונובל, והיא נטושה היום.

על-פי דוח הבנק העולמי, עלות הפיתוח של המאגר נאמדת בכ-1.2 מיליארד דולר, אולם ניתן להוזיל אותה משמעותית אם ישראל תאפשר שימוש בתשתיות שלה. הדוח, שפורסם ב-30 ביוני 2017 הוקדש לאפשרויות הפיתוח של משק אנרגיה עצמאי פלסטיני. עורכי הדוח המליצו על פיתוח המאגר כמקור מרכזי להכנסות עבור הרשות הפלסטינית: להערכת הכלכלנים מיסוי ההכנסות ממכירת הגז מהמאגר יכול להכניס תקבולים בהיקף של כ-2.7 מיליארד דולר לקופת הרשות הפלסטינית על-פני 25 שנה.

אנרג'יאן, שרכשה את מאגרי "כריש" ו"תנין" בישראל בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר", הנשלטים על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י. מלבד "כריש" ו"תנין", שככל הידוע משקפים כ-70% משוויה, מחזיקה אנרג'יאן גם בקידוחים ביוון ובמונטנגרו.

מאנרג'יאן נמסר בתגובה: "אנרג'יאן היא חברה ציבורית רשומה העוסקת בתחום חיפוש והפקת נפט באיזור המזה"ת. פיתוח מאגר כריש ופעילות חיפוש בבלוקים הסמוכים נמצאים בראש סדר העדיפויות שלנו. אנו מנועים מלהגיב לשמועות בנוגע לפעילות שלנו וכאשר יהיה על מה להכריז תצא בעניין הודעה רשמית".